Jézus Krisztus kommunikátorai
„Az internet is utat nyithat Isten felé.” – nyilatkozta nemrég John Patrick Foley érsek, a Társadalmi Kommunikáció Pápai Tanácsának elnöke. A keresztények és egyházaik is haladnak korral. Felekezetre való tekintet nélkül.
„A kommunikáció az egyház egyik lételeme” - olvasható a Társadalmi Kommunikáció Pápai Tanácsának állásfoglalásában, amely az egyház és az internet kapcsolatát igyekezett értelmezni 2002-ben. Az egyházi vezetők hosszú ideje tisztában vannak azzal, hogy tudatosan kell használniuk a médiumokat. A televízió és a rádió évtizedek óta része a keresztény hitéletnek, és ma már a világháló is fontos és aktív tényezője az egyházi kommunikációnak. A „számtalan” szó használata nem slendriánság, másként ugyanis nehéz lenne érzékeltetni, hogy keresztény rádió, televízió és honlap után keresgélve mennyi lehetőségre akad az érdeklődő.
Benne vagyunk a tévében!
A média keresztény honfoglalói amerikaiak. Az Egyesült Államokban az ötvenes évek közepétől rögzítettek és tűztek műsorra istentiszteleteket. Ezek olyan sikeressé váltak, hogy Oral Roberts, az első tv-prédikátor rövid időn belül televíziós hálózatot hozhatott létre, amelyet eleinte fenntartásokkal fogadtak az egyházak. Később azonban enyhült ellenérzésük, arról nem is beszélve, hogy kitűnő üzleti vállalkozásnak is bizonyultak a műsorok. Az 1961-től futó tévéállomás Christian Broadcasting Network (CBN) néhány évvel később azonban váltani kényszerült, változtatott műsorstruktúráján, és hollywoodi sztárokkal színesítette szórakoztató műsorait. „Isten munkáját ki kell szabadítani a vasárnap reggeli vallási gettóból” – ismételgette Oral.
A hetvenes-nyolcvanas évekre a televíziós evangélisták új generációja nőtt fel a tengerentúlon, valamint a technika és gazdaság fejlődésének köszönhetően egyre több emberhez juthattak el a műsorok. A prédikátorok jelszavai az elérhető siker és bőség fogalmai köré csoportosultak, és ez rövid időn belül újra népszerűvé tette a nézőszám csökkenéssel küzdő műfajt. További csatornák indultak, amelyek közül néhány dollármilliárdos vállalkozássá nőtte ki magát.
Szól a rádió
A keresztény rádiók, illetve rádiós műsorok természetüknél fogva nem futhatnak be akkora ívet, mint képernyős társaik. Világszerte számtalan kicsi és országos adót hallgathanak a hívők. A legismertebb minden bizonnyal a Vatikáni Rádió, amely 1931-ben kezdett el sugározni, kilenc nyelven. Magyarul először 1939-ben lehetett hallani. Ma a pápai adó 40 nyelven szól a katolikusokhoz.
A világ legnagyobb keresztény rádióadója a Trans World Radio (TWR), amely 180 nyelven sugároz. Az 1952-ben, Spanyolországban alapított non-profit adó célja, hogy - mint fogalmaznak - "a Jézus Krisztusról szóló örömhírrel a tömegkommunikációs eszközök segítségével érje el emberiséget”. (A TWR magyar társzervezete a Magyar Evangéliumi Rádió, amely online is hallgatható.)
Negyedórás rádióműsorral kezdte az egyik dél-amerikai egyház a médiaszereplést, ma már azonban médiabirodalommá nőtte ki magát a keresztény vállalkozás. Magazinműsorokkal, hitéleti talk-show-kal, interaktív politikai fórumokkal alkalmazkodik a brazil televízió a hívők-nézők igényeihez. Azóta az IURD (Igreja Universal de Reino de Deus – Isten Országának Egyetemes Egyháza) szélesítette kínálatát: foci VB-t és olimpiát közvetített élőben.
A hívek elérésének újabb csatornájáról, az internetről II. János Pál 2002-ben a Tömegkommunikáció világnapján szólt pro és kontra. A néhai pápa akkor felismerte és elismerte, hogy az evangelizációban fontos segítőtárs lehet a háló, mára pedig már rengeteg honlapra akadhat a szörfölő katolikus hívő. A legnépszerűbb a napi tízmilliós oldalletöltést produkáló vatican.va, amelynek megalkotója és már tíz éve üzemeltetője Judith Zoebelein nővér. A honlap spritus rectora úgy véli, hogy sevillai Szent Izidor (az első enciklopédiát készítője), akit II. János Pál az internet védőszentjévé választott, nagyban segíti munkáját. Gábriel, Mihály és Rafael – a nevek már nem csak az arkangyalokat, de a három fő szervert is jelölnek a Vatikánban.
A keresztény hívek virtuális üzletelése is virul, főként a tengerentúlon találkozhatunk meglepő ajánlatokkal. Rendelhetünk feliratos pólót – az ajánlkozó cég szlogenje: Jézus keresztet vitt a hátán, és Te? Emellett jogtiszta és "megáldott" logót is lehet vásárolni, ha valaki honlapot tervez a felekezetének. Sokhelyütt üzletnyitásra buzdítják egymást a hívek. Könyv, videó, CD, DVD pedig mindenütt kapható.
A keresztény kommunikációs szubkultúra saját médiumokon túl hírügynökségeket és keresztény internetes keresőket is a magáénak tudhat. Az egyházak igyekeznek figyelni az új évezred emberének igényeire, és szakembereket képeznek, konferenciákat tartanak a hatékonyabb kommunikáció érdekében. A keresztény egyház és a keresztény hívők új generációja egyaránt jól ismeri és (inter)aktívan használja a kommunikációs csatornákat.