2005. január. 28. 15:19 hvg.hu Utolsó frissítés: 2005. január. 28. 15:46 Média

Ál-sorozatgyilkos fenyegető levelével reklámozták a Helyszínelőket

A Helyszínelők című krimisorozat (eredeti címén CSI - Crime Scene Investigation) új epizódjainak promotálásához a brit Five csatorna egy fiktív sorozatgyilkos dossziéját küldte szét a háztartásokba - írja a Media Guardian. Az általános elképedést nem követi bocsánatkérés.

A Five csatorna (hivatalos elnevezéssel a Channel 5) a Helyszínelők új epizódjait népszerűsítendő, 55 ezer háztartásba juttatta el „csomagját”. A küldemény egy sorozatgyilkos körözési felhívása és fotója mellett olyan újságkivágásokat tartalmaz, amelyeken véres gyilkosságok fotója látható – írja a Media Guardian.

A pakk része volt egy – látszólag a gyilkostól származó - e-mail másolat is, amelynek fenyegető sorai alapján a reklámkampány célpontjának használt személyek azt gondolhatják, a sorozatgyilkos ott rejtőzhet házukban. Mellette kézzel írt szöveg: ezt az e-mailt minden áldozat megkapta, mielőtt meggyilkolták.

A vészjósló üzenet
A nyugtalanító hatást kiváltó - valójában hamis és csupán reklámcélt szolgáló - postai csomag miatt tiltakozóknak a Five sajtószóvivője azt üzente: csupán hűek maradtak a krimisorozatokban ábrázolt kemény valósághoz. A reklámhatóság azonban, amely harminc panaszbejelentést kapott a felháborodott polgároktól, arra a szokatlan lépésre szánta el magát, hogy vizsgálata lefolytatásáig elrendelte a promóciós anyagok terjesztésének beszüntetését.

A panaszosok rémisztő, beteges viccnek titulálták a direkt marketing kampányt. Gyalázatos; egy idős ember szívrohamot kaphat ettől – mondta egyikük arra utalva, hogy a fotókon látható meggyilkolt emberek az „újságcikkek” szerint ugyanazt a nevet viselik, mint a reklámlevél címzettje.

A 20:20 London kreatív ügynökség által készített anyag miatt a televízió egyáltalán nem kíván visszakozni. „A Helyszínelők: New York sorozat egy markáns, rendkívül népszerű amerikai bűnügyi sorozat, s a marketingkampányának ugyanezt kell tükröznie” – magyarázta a csatorna szóvivője, aki azt is kifejtette, a borítékra és a dossziéra rányomtatott csatorna-logó és sorozatcím alapján elég egyértelmű, hogy csupán promóciós kampányról van szó.