Kult hvg.hu 2024. november. 25. 15:15

Divinyi Réka: Mostanában érzem először azt, hogy nem vagyok anyagilag biztonságban

A Futni mentem forgatókönyvírója korábban olyan filmekben dolgozott, mint a Pappa pia, a Valami Amerika 2. és 3. része, vagy a Csak szex és más semmi.

Divinyi Réka, Herendi Gábor és Goda Krisztina gyakori alkotótársa interjút adott a Népszavának. Az apropót az szolgáltatta, hogy ő az egyik forgatókönyvírója a Futni mentem című új Herendi-filmnek, amely számos közelmúltbeli mozifilmhez hasonlóan állami támogatás nélkül készült.

A film „fóliázós” poénjáról Divinyi azt mondta, nem állt szándékukban politizálni:

A fóliázós poén egyszerűen benne van a közéletben, a karakterünk, aki ezt kimondja, egy mesekönyvíró, így ezen nem lepődik meg senki. Nem politizálunk, nem állítjuk, hogy a fóliázás jó vagy rossz, de a mindennapjaink része már a jelenség. Tehát egy poénról van szó, a nézők nevetnek rajta, ennél többet belemagyarázni felesleges lenne.”

Az interjúban szóba került, hogy Divinyi „az egyik legismertebb magyar forgatókönyvíró, korábban a Magyar Nemzeti Filmalapnál vezető pozícióban is volt, most pedig független filmet írt”. Arra a kérdésre, hogy ezt abszurd helyzetnek tartja-e, így válaszolt:

„Nyilván jobban örülnék neki, ha rendesen meg lennék fizetve egy munkáért. Azt egy kicsit abszurdnak érzem, ha őszinte akarok lenni, hogy húsz éve vagyok a pályán, és mostanában érzem először azt, hogy nem vagyok anyagilag biztonságban. Ha pályázunk filmintézethez, az egyáltalán nem jelenti azt, hogy azért, mert én már sok sikeres filmet jegyzek, attól még támogatják a törekvéseimet. Az meg kifejezetten rossz érzés, hogy pont Herendi Gábor nem jut lehetőséghez. Mindenesetre azt csodálatosnak tartom, hogy a Futni mentem el tudott készülni. A függetlenekre visszatérve, azok a filmek, melyek nem ritkán frusztráltságból vagy kétségbeesésből készülnek, valódi alkotói szándék van mögöttük. Azt a filmalapos időszakban én is tapasztaltam, hogy nem mindig jó, ha egy alkotó el van kényeztetve, de a mostani helyzet annyiban más, hogy aki most nem kap állami támogatást, viszont filmet készítene, az most tényleg mindenét beleadja. És ez az eredményeken is meglátszik.”

Herendi Gábor, a Futni mentem rendezője nemrég interjút adott a HVG-nek:

Herendi Gábor: „Ennek így biztos, hogy nem lesz jó vége”

Csütörtökön kerül a mozikba Herendi Gábor új, Futni mentem című filmje, amely az első igazi közönségfilm a mostanában kijött független produkciók között. Össze lehet-e hasonlítani a korábbi rekord-költségvetésű Kincsemet az új rekorder Most vagy soha! című filmmel? Tényleg egyfajta (független) aranykort jelez a rengeteg NFI-támogatás nélkül készült film?