Kult hvg.hu 2023. augusztus. 18. 11:42

A Filmintézet ejtette, Szarajevóban díjazták Rudolf Olivér filmtervét

Az Inkubátor Programban szereplő filmtől indoklás nélkül az utolsó pillanatban vonták meg a támogatást.

20 ezer euróval, azaz csaknem nyolcmillió forinttal jár az Eurimages Koprodukciós Fejlesztési Díj, amelyet Szarajevói Filmfesztivál keretében megrendezett CineLink szakmai rendezvényen nyert el Rudolf Olivér Anyám, a szörny című filmterve.

A film egyike volt az Inkubátor Program öt győztesének, ám a Filmintézet saját mérlegelési jogkörében úgy döntött, hogy ezek közül három filmtervet mégsem javasolnak beadni a gyártási pályázatra. Köztük volt Rudolf Olivér filmje is. „Azt az egy cinikus és arrogáns értesítést, amit kaptunk, és amire korábban nem volt precedens, nem vélem hivatalosnak” – mondta akkor a hvg.hu-nak Petrovits Genovéva, a filmterv producere.

Utólagos hatállyal visszavágták az utolsó, kormánytól független filmkészítési támogatást

A magyar film utolsó szabad szigete volt a pályakezdőket támogató Inkubátor program, amely révén évente öt, nem egy esetben nemzetközi szinten is díjnyertes film készülhetett el. Idén minden indoklás nélkül, utólag közölték: a nyertesek közül három mégsem készülhet el.

A 24.hu-nak pedig így nyilatkozott a rendező: „Több éve dolgozunk ezen a filmen, másfél éve az Inkubátor Program keretein belül, kilenc hónapja pedig annak tudatában, hogy nyertesekként, biztosan le fogjuk forgatni. Ezért teljesen váratlanul ért, hogy még csak a gyártási pályázatra sem adhatjuk le az anyagot. Ez azt jelenti, hogy a döntőbizottság olyan forgatókönyvek alapján hozta meg a visszautasító döntést, amit ők maguk már korábban elfogadtak. Nem tudjuk mi van a háttérben, az okokról nem tájékoztattak, sem e-mailben, sem a személyes találkozón.”

Rudolf Olivér a film tervéről így nyilatkozott korábban a magyar.film.hu-nak: „Az Anyám, a szörny egy negyven körüli nő, Éva lázadástörténete. Fiatalon lett anya, hamar megromlott a házassága, amiből képtelen kilépni. Gyűlöli a gyávaságát, a rossz döntéseit. Úgy érzi, hogy annyira belefásult a különböző szerepeibe, hogy láthatatlanná vált. Mindent elfojt és ez megmérgezi a kapcsolatát a számára egyetlen igazán fontos emberrel is, a lányával. Egy nap talál egy horrorfilmbe illő szörnymaszkot, amit felpróbál. A maszk mögé elbújva különös módon felszabadul. Többé nem hajlandó levenni, így lázad az életét megkeserítő kompromisszumok és a világ ellen.”