Kult hvg.hu 2022. november. 11. 10:26

Tudjuk, mit hallgattál tavaly – nem azt, amit a rádióban adnak

Az NMHH összeállította a YouTube és a Spotify legnépszerűbb magyar dalainak, előadóinak listáját. Az élen G. w. M., illetve Azahriah és DESH. A rádiós toplista ezekre nem is hasonlít.

A magyarok egy jelentős csoportja – főleg a fiatalabb generáció – alig hallgat már rádiót. A Spotify, a YouTube és számos további online tartalomszolgáltató platformján saját maguk látják el a műsorszerkesztők szerepét, hiszen hosszú éveken át finomított algoritmusok segítik őket a zeneszámok kiválasztásában.

Míg a rádiós toplistákon inkább az figyelhető meg, hogy mit hallgattatnak az emberekkel, az online platformokon az, hogy mit hallgatnak szívesen a befogadók. Sok olyan előadó tevékenykedik – magyar és külföldi egyaránt –, aki az itthoni rádiókban nagyon gyakran szerepel, ám a netes listákon nem található, és ez fordítva is igaz.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) adatai szerint a YouTube listáját G.w.M vezeti, akinek videóit 2021-ben 93,5 milliószor nézték meg a netezők, a rádiók ugyanebben az időszakban azonban csupán 79-szer szerkesztették műsorba, amivel a rádiós toplistán a 3770. helyet sikerült elérnie. A toplista dobogójára G.w. M. mellett Burai (75,7 millió megtekintés) és T. Danny (64,6 millió megtekintés) került fel, akiket L.L Junior és Majka követett.

A zeneszámok közül a legnépszerűbb Nemazalány és Sofi-nak az Üres Szívek dala volt, amit 19 millióan láttak az év során, de Azahriah és Desh-nek a Mind1-e és Tóth Andi Nézteke is 15 millió feletti megtekintést produkált.

A Spotify-on a magyarok által legtöbbet hallgatott húsz magyar előadó közül az első helyen Azahriah és DESH áll 12,2 millió streammel, őt a rádiókból is jól ismert Follow The Flow követi 6 millió lejátszással, majd Bruno X Space 5,5 millióval. Negyedik helyen a Bagossy Brothers Company, míg az ötödiken ALEE áll.

A rádiók lejátszási listái köszönőviszonyban nincsenek a YouTube és a Spotify listákkal, mondhatjuk azt is, hogy egészen mást hallgattatnak velünk, mint amit hallgatni szeretnénk.

Ott toronymagasan vezet Rúzsa Magdolna, aki a Spotify-os 200-as toplistára egyetlen számmal került fel, azt is a Halott Pénzzel közösen adja elő (Szeretni, akit nem lehet). De a többi állandóan a rádióban futtatott előadó - Ákos, Kowalsky Meg A Vega, Magna Cum Laude, Honeybeast, Margaret Island, Hooligans, Berkes Olivér, Caramel, Bon Bon, Kállay Saunders András, New Level Empire, Soulwave, Zséda vagy Zanzibár - is mind olyanok, akik a rádiós top20-ban végeztek, a Spotify-on és a YouTube-on azonban minimális sikereket értek el.

Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.