Eddig José de Ribera spanyol festőnek tulajdonították a képet.
Megtiltotta a spanyol kormány egy 1500 euróért kínált XVII. századi festmény eladását és külföldre vitelét, mert felvetődött annak a lehetősége, hogy Caravaggio egy felbecsülhetetlen értékű alkotásáról van szó.
José Manuel Rodriguez Uribes spanyol kulturális miniszter órákkal egy csütörtöki madridi aukció kezdete előtt rendelte el, hogy vonják vissza a La coronación de espinas (Tövissel koronázás) című, José de Ribera (1591–1652) Nápolyban dolgozó spanyol festőnek tulajdonított képet mindaddig, amíg nem tisztázzák az eredetét.
Mindez azután történt, hogy csütörtök reggeli olasz lapokban olasz művészettörténészek azt állították, hogy az Ansorena spanyol aukciósház árverésén eladásra kínált képet nem a kortársai által lo Spagnoletto becenéven, a kis spanyolként emlegetett, a Caravaggio-féle irányzathoz tartozó Ribera festette, valójában az Ecco Homo című műről van szó, amelyet maga Caravaggio festett 1605-ben Massimo Massimi bíboros számára.
Lo estabais esperando y aquí está... EL POSIBLE CARAVAGGIO, INEXPORTABLE Y RETIRADO DE ANSORENA
— Ars Magazine (@ArsMagazine) April 8, 2021
Un relato de lo que ha ocurrido en las últimas horas en #Italia @AnsorenaArte @culturagob, la Junta+opiniones de expertos.
Trabajazo de @Hector_San_Jose ������ https://t.co/Du0HBC3iEz pic.twitter.com/og8jFdFTgb
A mű nagyon mély kapcsolatot mutat azokkal a képekkel, amelyeket nápolyi tartózkodása kezdetén festett Caravaggio – jelentette ki a La Repubblicának Maria Cristina Terzaghi Caravaggio-szakértő, a III. Római Tudományegyetem művészettörténész professzora, aki konkrét stílus és színárnyalati hasonlóságokra is rámutatott a korai barokk mester más műveivel.
Ha megerősítést nyer, hogy Caravaggio művéről van szó, az 1500 euróért (540 ezer forintért) kínált festmény értéke elérheti a 150 millió eurót (54 milliárd forintot) – mondta egy másik tekintélyes olasz művészettörténész, Vittorio Sgarbi.
Megerősíteni látszanak a művészettörténészek feltételezését történelmi dokumentumok is, mivel például egy José de Riberának tulajdonított képhez hasonló festmény szerepel Juan de Lezcano szentszéki spanyol követ műgyűjteményének 1631-es leltárjában, 1657-ben pedig a nápolyi alkirály, García de Avellaneda y Haro gyűjteményében. Az alkirály kollekciójának volt a része a Salomé című Caravaggio-mű is, amely 1666 óta van a spanyol királyok tulajdonában, és jelenleg a madridi Pradóban látható. Feltevések szerint a Salomé és a feltételezett Ecce Homo 1659-ben, tulajdonosukkal együtt kerülhetett Olaszországból Spanyolországba.