Kult hvg.hu 2020. április. 15. 17:59

Barba Negra: „A jegyvásárlóknak mindenkor meg kell adni a döntési jogát”

Nyílt levelet írt a jegyvásárlók felé 32 klub és fesztivál, amelyben a koronavírus miatt előállt helyzetre hivatkozva többek közt azt is leírják, hogy nem adnak alanyi jogon visszaváltási lehetőséget a jegyvásárlónak az elmaradt rendezvények után. Az aláírók között nincs ott minden hazai koncertszervező, hiányzik például a Barba Negra. A miértről és a jelenlegi helyzetről Szűcs Mihályt, a Barba Negra vezetőjét kérdeztük.

hvg.hu: Mint a Barba Negra és a koncertszervező.hu (Magyarország egyik legnagyobb szervező cége) egyik vezetője, ön is megkapta a felkérést, hogy álljon a kezdeményezés mellé? (A nyílt levéről itt írtunk bővebben - a szerk.)

Szűcs Mihály: Igen, a mögöttünk álló ünnep hétfőjén én is megkaptam a tervezetet. Meg is lepődtem, hogy a Budapest Park volt a feladó.

hvg.hu: Miért nem láthatjuk az aláírók között a Barba Negrát?

Sz. M.: Nagyon nehéz időszak, amiben most benne vagyunk, ez nem kérdés. A közleményben leírtak egy részével egyetértek, de a jegyvisszaváltással kapcsolatban nem egyezik véleményem a közleményben leírtakkal.

hvg.hu: Mi az, amivel nem tud azonosulni?

Sz. M: A jegyvásárlók, más néven a vendégeink. A Barba Negra a vendégeinek és a zenekaroknak köszönheti, hogy elérhetett oda, ahol jelenleg tart, amilyen szerepet betölt a könnyűzenei piacon. Véleményem szerint a jegyvásárlóknak mindenkor meg kell adni a döntési jogát. Nem tudhatjuk, hogy a vendégünknek egy több hónappal halasztott, változott időpont megfelel, vagy sem. E mellett ne felejtsük el, hogy

a vendégeink között hányan kerültek nagyon nehéz helyzetbe az elmúlt hetekben. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy nekik igen is szükségük lehet akár néhány belépő árára.

Ha esetleg nem váltják vissza jegyüket, ezzel segítve, támogatva minket, szabad döntésükből tegyék, de a lehetőségnek nyitva kell maradni, hogy pénzükhöz jussanak. A helyszíneknek, a szakmának minden segítség jól jön most, ez sem kérdés, azonban most elsősorban állami segítséget kellene kapnunk. Lehetőleg nagyon gyorsan.

hvg.hu: A költségeket tekintve, mi történik egy szerződött esetnél?

Sz. M.: Változó a helyzet. Vannak programok, ahol a szerződéskötésnél előleget kell fizetni. Ez persze a megszokott „időszakban” nem jelent problémát, mert bejelentés után elindul a jegyértékesítés, és az előfinanszírozás elkezd megtérülni. Nemzetközi produkcióknál kicsit macerás a jelen helyzet. Előfordul, hogy egy ilyen rendkívüli, az egész világot érintő helyzetnél sem adja vissza az előleget, hivatkozik a módosított dátumra. Ez okozhat nehézséget anyagilag, ha nem tudjuk az ügynökkel megértetni, hogy most náluk úgy van bevétel, hogy nincs mellette teljesítés. A hazai fellépőknél, ha van is előleg, azt gondolom azt azonnal vissza kell adni a szervezőnek, hiszen össze kell fogni, nem lehet a másikat nehéz helyzetbe sodorni. Szóval, a hazai fellépői programoknál egyáltalán nem indokolt, hogy a vendégeink visszaváltási kérésének ne tegyünk eleget. E mellett ne felejtsük el, hogy a vendégeink a zenekarok közönsége. Hogy a zenekarok hogy gondolják ezt, helyesnek találják-e, azt tőlük kell megkérdezni. Nagy költségvetésű nemzetközi programoknál, mint amit a Live Nation és a nagy fesztiválok - Volt, Strand, Sound stb.- szerveznek, ez egy bonyolult, nagyon összetett dolog, ahol nagyon nagy a kockázat. Őket megértem, hogy keresik a megoldást és a legjobb döntést szeretnék hozni.

A nyílt levéllel kapcsolatban megkérdeztük olvasóink véleményét is. Az egyik kommentelő azt írta, körülbelül 16 ezer forintja van koncertjegyekben, de ha nem kompenzálják, a jövőben "offolja majd" az összes koncertet. "Nem a pénz miatt, az elv és a hozzáállás felháborító!" - írta. Egy másik olvasónk ugyan megérti, hogy a jelenlegi helyzet rossz a szervezőknek, de felhívja a figyelmet arra, hogy az új időpontok nem biztos, hogy mindenkinek megfelelnek majd. "Júliusra volt koncertjegyünk, és hiába lesz hónapokkal később esetleg megtartva, szinte biztos, hogy nem tudunk elmenni. Nem lenne rossz visszakapni a jegyárat." Egy másik kommentelő véleménye, hogy az együttérzés fontos a válság idején, de neki mintegy 40 ezer forintja áll most olyan koncertjegyekben, amelyek nem lesznek megtartva - hozzáteszi, hogy ennek az összegnek a válság alatt ő is tudna más helyet találni.

hvg.hu: Milyen tapasztalatai vannak az emberek reakcióira a programok elhalasztásával kapcsolatban?

Sz. M: Egy élményem szeretném megosztani, ez a koncertszervező oldalán történt meg: a Lord zenekar egyik rajongója írt nekem egy levelet, hogy szeretné a jegyét is bent tartani és kezdeményezni, hogy mindenki tegye ezt meg, ezt az összeget pedig jutassuk el a zenekarhoz, ezzel is segítve nekik, mert most a közönségnek kell adni. Ők eddig csak kaptak a zenekartól. Hihetetlen jó érzés volt ezt olvasni. Azt írtam a hölgynek, hogy nagyon köszönjük, de mi nem tehetjük meg, hogy ezt kiírjuk, és mi magunk ezt egy kezdeményezés formájában kérjük. Ha ezt mások megteszik, leírják, akkor továbbítjuk ezt, és ha lehet eljuttatjuk a zenekarnak. Azt gondolom, hogy annak van értelme, ha a vásárló maga eldöntheti, hogy az ő pénzének mi legyen a sorsa. Segít zenekarnak, helyszíneknek, vagy visszaváltja belépőjét, ezt magának és, ami a legfontosabb, korlátozások nélkül kell eldöntenie.

hvg.hu: Ilyen kockázatoknál, hogy lehet nyugodtan vállalkozni?

Sz. M: Szerintem sehogy. Ez a szakma az, amit, ha szeretsz, szereted csinálni és nagyon jó csapattal dolgozol, akkor a nyomást és a nehézségeket is jól tudod kezelni. Persze, ami most történt velünk, arra nem lehetett felkészülni. Brutális, hogy egy nap alatt a nullára töröltek. Reméljük, ebből gyorsan felállunk és újra rend lesz.

hvg.hu: Egyeztetett azokkal a zenekarokkal a jövőről, akiket önök képviselnek?

Sz. M: Ami most történik velünk, az a zenésznek a legnagyobb büntetés, hiszen nem állhatnak színpadon. Szerencsés vagyok, mert a zenekarok, amelyekkel én vagyok napi kapcsolatban, illetve társaim a cégben nagyon tisztán gondolkoznak. Ilyen hihetetlen nyomás mellett is teljes egyetértésben hozzuk meg a döntéseket. A zenekarok a türelmükkel és együtt gondolkozással segítik a munkánkat. Nekik a közönségük az első, e mellett teljesen megértőek a megrendelők felé is. A képviselt produkciók kifejezetten kértek arra, hogy a közönségüket semmilyen hátrányos helyzetbe ne sodorjuk. Az volt az elsődleges kérés, hogy erre figyeljek, kérjem meg a megrendelőket, hogy ezt ők is tartsák szem előtt.

Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket:

hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajból készült termékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egyévnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.