Az Európai Filmdíjak berlini gálája nemcsak emberközeli volt, de vállalta a közéleti állásfoglalást is. Kelet-Európáról viszont mintha megfeledkeztek volna.
Kimondottan és kimondatlanul is, az Európai Filmdíjak politikus intézmény. Az Európai Film Akadémia (EFA) tagjai kimondatlanul „lázadnak” például a problémás alkotók ellen. Vegyük Pedro Almodóvart, aki a legutóbbi filmjeivel (Julieta, Fájdalom és dicsőség) hiába volt a nevezettek között, mégsem sikerült díjat nyernie a 2016-os offshore-botrány kirobbanása óta, ahol ő is rajta volt a cégtulajdonosok listáján.
Roman Polanski legújabb filmje, az An Officer and a Spy (Egy tiszt és egy kém), amely Velencében a Zsűri és a Kritikusok Nagydíját is (még épp/vagy még úgy is) elnyerte, valószínűleg a rendező egy hónappal ezelőtt kirobbant legújabb, de nem legelső nemi erőszakkal kapcsolatos botránya révén egyetlen egy díjat sem hozott el a gáláról, bár a tagok korábbi döntéseinek megfelelően a jelöléseket nem vették el az alkotástól, ahogy erre a ceremónián külön is kitértek – hozzátéve, az EFA elutasítja a nők elleni erőszakot.
A ceremónián, ahogy a korábbi években is mindig, az Európai Film Akadémia vezető alakjai, például Wim Wenders vagy Agnieszka Holland szónoklataikban explicit is kiálltak az elnyomottak mellett, legyen az elnyomás nemi, vallási, etnikai vagy politikai eredetű. Mike Downey pedig, az akadémia tanácsának új elnöke, aki jövő év januárjától váltja ezen a poszton Hollandot, nem mást hívott a színpadra, mint az öt és fél évig bebörtönzött ukrán rendezőt, a fegyházból nemrég szabadult Oleg Szencovot.
Oleg Sentsov, Ukrainian filmmaker who had been imprisoned in Russia for over five years, was finally freed and back in Ukraine in September 2019. Now at #efa2019 pic.twitter.com/TAlXkrSFlc
— European Film Awards (@EuroFilmAwards) 2019. december 7.
Börtönévei alatt a jelenlevők minden egyes díjkiosztó gála alkalmával néma csenddel emlékeztek a fogva tartott rendezőre, Szencov most végre kiszabadult, és álló ováció fogadhatta a teremben: Downey bejelentette a politikai okokból üldözött vagy elítélt művészekért létrehozott koalíció megalapítását, melyben az Európai Filmakadémiát két holland filmfesztivál támogatja.
Az Európai Filmdíjak |
Az Európai Filmdíjakat 32. alkalommal osztották ki Berlinben. Az 1988-ban alapított Európai Filmakadémia számos, az Oscar-díj kategóriáihoz hasonló díjakkal jutalmazza a legjobbnak tartott alkotásokat és művészeket. A szavazás online történik, a tagok a megadott kategóriákban tudják a szintén az akadémia által kiválasztott 4-6 végső nominált közül kiválasztani a szerintük legjobbakat. A díjkiosztó gálát minden páros évben Európa egyik kulturális fővárosában, páratlan években, ahogy idén is, pedig Berlinben tartják – ahol az Európai Filmakadémia székhelye is van. A jelöltek között egyébként szinte minden kategóriában, még legjobb filmként és legjobb komédiaként is ott volt Giórgosz Lánthimosz legutóbbi kosztümös alkotása, A kedvenc, és ahol csak feltűnt, szinte mindenhol besöpörte a díjakat: Lánthimosz lett a legjobb európai rendező, Olivia Colman a legjobb színésznő, és A kedvenc elvitte a legjobb európai film és vígjáték díját is. A legjobb európai színész viszont nem A kedvencből jött, Antonio Banderas a Fájdalom és dicsőség című Almodóvar-filmben nyújtott teljesítményért kapta meg az elismerést. Az év európai felfedezése Ladj Ly francia rendező első nagyjátékfilmje, a Les misérables (A nyomorultak), amely Cannes-ban elnyerte a zsűri díját. |
Kelet-Európa lemaradt az Európai Filmdíjak térképéről
Az idei gála egyetlen kelet-európai nyertese (a lengyel Pawel Pawlikowski Hidegháborúját leszámítva, amivel a rendező még a 2018-as díjkiosztón öt kitüntetést is elnyert, most meg egyfajta fáziskéséssel beugrott Berlinbe a Közönségdíjért) a Karácsonyi ajándék című román rövidfilm volt: egy, a Caucescu-rendszer végnapjaiban játszódó szatíra. A kisfiú levele Télapónak halálbüntetést hozhat apja számára, legalábbis a férfi így gondolja. Az elsőfilmes Bogdan Muresanu zseniális alkotásában a gyerek ugyanis leírta a Mikulásnak szülei legnagyobb kívánságait is, miszerint apja mást sem szeretne, mint a diktátor halálát. És persze a jószívű Télapó minden kérést igyekszik teljesíteni. Amit az apa akkor még nem tudhatott ugyan – és emiatt kap kishíján szívinfarktust –, amikor a gyerek bakija a tudomására jut: a román diktátort pár nappal később, 1989 karácsonyán valóban ki is végezték. Csodás egy ajándék.
"It's a Christmas gift that came earlier. I can't believe to be in front of so many people I admire." Bogdan Mureșanu, director of THE CHRISTMAS GIFT, European Short Film 2019. #efa2019 pic.twitter.com/cZ4cTwB4Yv
— European Film Awards (@EuroFilmAwards) 2019. december 7.
Nem véletlen, hogy amikor Werner Herzog, az idei gála életműdíjasa köszönőbeszédében az európai szolidaritást dicsérte, és kiemelte, hogy ennek köszönhetően az utóbbi évtizedek során korábban kevésbé elismert filmes nemzetek is előretörhettek a kontinens filmtörténetében, két nemzetet emelt ki: Dániát, és még inkább Romániát.
Csak reménykedhetünk abban, hogy 2020-ban lesz olyan magyar film, amelyet az akadémia tagjai legalább a végső befutók között, nominációra érdemesnek tartanak (idén ott sem volt magyar alkotás), ha díjat éppen nem is kap a mű. Bár ugyanezt például a csehek, szlovákok, oroszok, bolgárok és az exjugoszláv, valamint balti államok is elmondhatják magukról, az idei díjkiosztó alapján Kelet-Európa egy az egyben kimaradt 2019-ben.
Közel vannak
Az idei Európai Filmdíjak egyik hízelgő bónusza volt, hogy a meghívott díjazottak és az újságírók, szervezők mind egy szállodában voltak elszállásolva. Werner Herzoggal például többször is egy liftben lehetett utazni, ha az ember jó pillanatban volt jó helyen. A gála utáni partira is a hasonló, demokratikus szemléletmód volt a jellemző: a helyszínre például buszokkal vitték az embereket, így fordulhatott elő, hogy egy járműben ült velünk például A kedvenc összes jelenlevő díjazottja.
Check our portraits from the 32nd European Film Awards ������������https://t.co/Uoum2bIwUj ph: Ewa Ferdynus #efa2019 pic.twitter.com/whvskj3Mnn
— European Film Awards (@EuroFilmAwards) 2019. december 10.
Együtt állhattunk sorba a modern berlini cuisine remekművének tekintett nyers káposztába csomagolt uborkaspagettiért Claes Banggal (2017-es Legjobb európai színész, idén ő adta ezt a díjat Banderasnak), vagy éppen a silent discóban rophattuk együtt a tizenegy éves Helena Zengellel, akit a Kontroll nélkül című filmben nyújtott alakításáért egjobb színésznőnek nomináltak idén, és jövőre már Hollywoodban forgat, Tom Hanks oldalán.