Október közepéig ingyenesen látogatható köztéri kiállítás. A zsűri nyolcszáz műből válogatta ki a legjobbakat. Nem lettünk nyugodtabbak a jövőt illetően.
A KLÍMARIADÓ! címet kapta a 19. ARC közérzeti kiállítás. A téma ennek megfelelően a napjaink egyik legaktuálisabbja, a világ lassan minden részét érintő globális felmelegedés, de az alkotók szabadon választott témával is jelentkezhettek a pályázatra, amelynek felhívása így szólt:
Klíma. Katasztrófa? Globális akasztófa, amin együtt fogunk lógni? Vagy nem kell a paláver, más az, ami alá ver az emberiségnek? Oszd meg velünk ez ügyben az igazságodat, és foglald képbe, plakátba, hogy mit gondolsz a klímaváltozásról!
A zsűri augusztusban döntött arról, hogy a kiállításra beérkezett mintegy 800 mű közül melyek érdemesek a tárlaton való megjelenésre, továbbá I., II., III., Borz díjat, valamint különdíjat ítélt oda a legjobb alkotásoknak.
Az I. helyezést elnyerő Puskás Marcell grafikus alkotásához az a videó adta a fő inspirációt, amelyen az állatvédők egy teknős orrából és testéből egy hosszú szívószálat vesznek ki.
Puskás Marcell azt mondta, a mindennapjai során nagyon sok „nem baj” kezdetű mondatot használ – ezek segítségével próbálja pozitívan látni a rossz élethelyzeteket.
Az idei ARC II. helyezettje Tóth Györgyi, hobbiplakátista, jelenleg az Egyesült Királyságban él, a klímatéma azonban természetesen ott is utolérte.
„A hőmérőt is átírhatod, nemcsak a törvényeket: már ha megvan hozzá a hatalmad – de a tények attól még tények maradnak” – vallja az alkotó.
Zsemberi-Szígyártó Miklós grafikus alkotását – amely a III. helyezett lett – Bayer Zsolt egyik Németh Szilárdnak feltett fontos politikai kérdése ihlette.
Te mivel eszed a pacalt?
Az alkotó hosszú ideje figyelemmel kíséri az ARC-pályázatot. Magáról azt mondja, introvertált személyiségként a plakát megfelelő kommunikációs forma a számára.
Kós Péter körülbelül húsz éve foglalkozik grafikai munkákkal, de mindig sokat jelentettek számára azok a projektek is, amelyekben valami plusz gondolatot is belevihetett az alkotásba.
Az alkotó úgy véli, hogy míg az európai vezetők többé-kevésbé próbálnak alkalmazkodni a kialakult helyzethez, és ha utólag is, de reagálni a klímaváltozásra, addig az itteni urak nem vesznek tudomást a dologról.
Vasvári Babett, Marschall József és Kemenczés Bálint egy 21. századi táplálékláncot jelenítettek meg plakátjukon, olyat, amelyet az ember hozott létre az állandó szemeteléssel. Alkotásuk elnyerte a Hammer Agency különdíját.
Alkottunk egy szörnyet, a műanyagot, aminek gyakorlatilag nincs ellenszere
– mondják az alkotók, akik maguk is igyekeznek környezettudatosan, előrelátóan gondolkodni.
Az ARC, amelynek fő médiatámogatója a HVG, szeptember 27. és október 13. között látogatható, a köztéri kiállítás alatt a közönség online szavazhatja meg a kedvenc plakátját.