"Aljas sunyiságnak" nevezi levelében Kovalik Balázs rendező, hogy az ő tudta nélkül, "átbuherálva" állítják színre a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon Turandot rendezését. Bán Teodóra fesztiváligató szerint nem hibáztak, Kovalik legyen büszke az előadására, aminek javára vált a módosítás.
A neves rendező lapunkhoz eljuttatott levelében azt írja, nincs joga a Margitszigeti Szabadtéri Színpadnak ahhoz, hogy a 25 évvel ezelőtti, a szegedi operában színpadra állított Turandot-rendezését, annak díszletét, koreográfiáját az alkotók beleegyezése nélkül önkényesen átalakítsa. Ezért elhatárolódik a Budapesti Nyári Fesztivál keretében június 7-re és 9-re meghirdetett, a nevével hirdetett opera szakmai és művészi színvonalától.
Az alábbiakban teljes egészében ismertetjük Kovalik Balázs levelét.
"Egyszer csak látom, hogy Verdi (!) Turandot-ját rendezem a Margitszigeten. Úgy értem, az utcán látom, hirdetőoszlopokon, nem egy felkérő levélben. Pillanatra kiröhögték magukat a Magyar Állami Operaház és a Margitszigeti Szabadtéri dilettantizmusán az operaismerők. Aztán kiderült, ezt a darabot, ha nem is Giuseppétől, de már megrendeztem, ugyanis a majd 25 éves szegedi-operai produkcióról van szó. Gondoltam, egyszer csak értesít erről valaki engem is, de a szóban forgó intézményeknek ez a decemberi plakátozás óta máig nem jött össze. Az előadás holnap lenne esedékes. Felteszem, ment a pingpong, kinek is kellene ezzel a Kovalikkal közölni, hogy rendezését megkérdezése nélkül eladták egy fesztiválnak. Tegnap végül írt pár sort a szerzői jogi ügyintéző: a tévéfelvételért nem jár pénz. Ezek szerint az is van. Az operaházi szerződésekben ugyanis igyekeznek előre minden jogról lemondatni a művészt, legyen az énekes, táncos, tervező, zenész vagy rendező, s így egy »vendégjátéknak« minősített előadáshoz az intézménynek felhasználói joga van, arról a köztévé térítésmentesen felvételt készíthet, hiszen a köztévének nincs pénze a művészeknek fizetni. Ahhoz viszont nincs joga az Operaháznak, hogy a rendezést, a díszletet, koreográfiát az alkotók beleegyezése nélkül önkényesen átalakítsa. Röviden: a szabadtéri színpadon se zsinórpadlás, se süllyesztő, se technika nem áll rendelkezésre, amelyek nélkül ez a rendezés biztos nem tud megvalósulni abban a formában, ahogy meglátta a napvilágot, és ahogy a felhasználói szerződés értelmében a világhírű intézmény gondjaiba vette. A még élő rendezőnek nyilván lettek volna kérdései, netán fenntartásai, így célszerűnek látszott nem kommunikálni vele. Ahogy a szereplőktől értesültem, egy épp most frissen végző rendezőhallgatót bízott meg a jó gazda, hogy videofelvétel alapján, néhány nap alatt adaptálja, nevezzük nevén a dolgot, buherálja át a darabot a szigetre. Nem mondom, e gondos előkészítés igazán »méltó« a rangos fesztiváleseményhez. A szakmai vezetés aljas sunyiságáról már nem is beszélve. Mindenesetre passzol az »azt csinálunk, amit akarunk« országimázshoz. Szerző, darab, alkotó, jog, minőség – kit érdekel? Mindenki jól szórakozik, ez a lényeg!
Mindezek értelmében elhatárolódnom a Budapesti Nyári Fesztivál keretében, június 7-én és 9-én nevemmel kitűzött, Puccini Turandot című operájának szakmai és művészi színvonalától.
2019. június 6. – Kovalik Balázs"
Legyen büszke! |
"Kovalik Balázs büszke lehet az előadásra, amiért az évtizedek múltán is színpadon van" – így reagált Bán Teodóra a rendező levelére a hvg.hu-nak. A Budapesti Nyári Fesztivál igazgatója szerint neki semmi dolga nem volt a művésszel, "nem állunk vele jogviszonyban". Mint magyarázta, ők a Magyar Állami Operaháztól vásárolták meg az előadást, Kovalik Balázzsal annak kellett felvenni a kapcsolatot. Bán tudomása szerint ez meg is történt. Kovalik Balázs felvetésére, hogy nem volt joguk megváltoztatni a rendezését, Bán Teodóra azt válaszolta, "minden új helyszínen bemutatott előadást adaptálni kell az adott színpadra, van, amikor ez a produkció javára válik, így történt ez most is, ilyen nagyszabású bemutatója még nem volt Kovalik Balázs remek Turandot-rendezésének". |