Kult hvg.hu 2019. május. 27. 09:13

Plágiummal vádolják Delhusa Gjont

Egy szakértő szerint nehéz véletlen áthallásról vagy utánérzésről beszélni.

A Bors szerint van valami pikáns abban, hogy Delhusa Gjon nemrég azzal vádolta meg Pápai Jocit, hogy Az én apám című eurovíziós dalának a szövegét az ő egyik korábbi szerzeménye ihlette. A laphoz ugyanis eljutott a zenész legnagyobb slágeréhez, a Nika se perimenóhoz kí­sértetiesen hasonló, Me lene Gior­go című dal, amelyet a görög Ma­nolisz Mitsziasz 1973-ban éne­kelt, azaz hat évvel Delhusa Gjon előtt. A lap szerint „a két szám dallamvezetése szin­te teljesen megegyezik, és a jel­leg­zetes húros hangszer, a bu­zu­ki motívuma is gyakorlatilag ugyan­­az, ahogy a Delhusa-féle ref­­rénen is csak apró változást le­­het hallani a görög nótáéhoz képest”.

Delhusa Gjon a dal egyik szerzőjéhez, Pásztor Lászlóhoz irányította a szám születésének a körülményeit firtató lapot, aki meglepődött, mert egyáltalán nem ismerte a görög dalt. „Életemben nem jártam Görögországban, így on­nan nem jöhetett az ihlet, de beszéltem Gjonival is erről, és ő sem emlékszik az önök által említett dalra. Sajnos, Jakab Gyurit már nem tudjuk megkérdezni, mert ő már nincs köztünk, Emese pedig a szöveget jegyezte Gjonival közösen, így ő nem érintett a kérdésben” – mondta Pásztor, de elismerte, hogy a két szám tényleg nagyon hasonlít egymásra.

Van áthallás a két dalban, aminek egy ré­sze a speciális hangszer, a buzuki játékmódjából is adódik. Tagadhatatlan némi egyezés, de hogy honnan van, azt őszintén nem tudom. Azt egyéb­ként én mondtam, hogy feltétlenül kell a dalba buzuki, mert anélkül nem görög a görög. Annyit tudok hozzáfűzni, hogy éle­tem­ben nagyon sokszor előfordult, hogy éjszaka felriadtam arra, hogy megírtam életem nagy slágerét. Aztán amikor reggel felébredtem, rájöttem, hogy az a nagy sláger egy Coldplay-dal

– avatta be a lapot az alkotási folyamatokba Pásztor.

A Bors Szigeti Ferenc szakértelmét is kikérte, őt nagyon megdöbbentette a hasonlóság: „Ha ez nem egy görög nyelvű Nika-átdolgozás, akkor nagyon nehéz véletlen áthallásról vagy utánérzésről beszélni”. Szerinte „ezt még az is elsőre meghallja, aki nem foglalkozik zenével”.

És önök szerint?