Az idei szövegértési feladatsor nehezebb, mint a tavalyi, száraz szöveget kaptak a középszinten vizsgázók.
Zajlik a magyarérettségi, a HVG oktatási szakportálja, az Eduline pedig az események ütőerén tartja a kezét, tőlük tudjuk, hogy játékkutatásról és játékszerekről szóló szócikket kaptak az érettségizők a középszintű magyarérettségi első részében. S tőlük, mármint az Eduline-től tudjuk azt is, hogy mi egy szaktanár véleménye erről.
Hiába szól tehát a szöveg a játékról, az száraz. „Maximális pontszámúra megoldani valószínűleg nehéz lesz, és több időt fog elvenni, mint a korábbi évek feladatai.” Hozzátette, bár van a szöveg alatt lábjegyzet, az érettségi izgalmai között nem biztos, hogy a vizsgázók könnyen tudják majd értelmezni.
A szövegértéshez tartozó kérdéssorral kapcsolatban elmondta, a feladatok a középszintű tudást kérik vissza, így az akkora gondot nem jelenthet a diákoknak, ha sikerül értelmezniük a szöveget.
Ahogy korábban megírtuk, a feladat a játék fogalmáról, játékkutatásról és játékszerekről szóló szócikket kaptak az érettségizők a középszintű magyarérettségi első részében – a diákoknak először értelmezniük kell a kétoldalas szöveget, majd különféle feladatokat kell az alapján megoldaniuk.
A magyarérettségin a középszintű vizsgát választó diákoknak összesen 240 percük lesz a feladatok megoldására. Először az első feladatlapot kapják meg, amelyen egy szövegértési feladatsort és egy érvelést vagy gyakorlati szövegalkotási feladatot találnak, erre 90 percet kapnak. A szövegértési feladat szövege egy (esetleg két, egymással összefüggő), 700-1000 szavas ismeretterjesztő szöveg, publicisztikai mű vagy ezek részlete. Az érvelés egy 3-5 érvvel alátámasztott állásfoglalás egy közéleti, kulturális, életmódbeli kérdésben, 120-200 szó terjedelemben. Aki nem az érvelést, hanem a gyakorlati szövegalkotási feladatot választja, annak a megadott műfajban, témában kell szöveget írnia.
Kilencven perc után az első feladatlapot beszedik a javítók, és kiosztják a másik feladatsort, amely két feladatot tartalmaz, ezek közül a diákoknak egyet kell választaniuk. A feladat egy mű problémaközpontú, értelmező bemutatása, vagy két mű összehasonlító értelmezése.
További részleteket a feladatokról és a pontozásról az Eduline cikkében olvashatnak.