Színészinterjúink folytatódnak, most fiatal férfi színészeknek szegeztük neki kérdéseinket. Hogy látják a világot azok a tehetséges huszonéves fiúk, akikből a következő évtizedek Pindroch Csabája vagy Derzsi Jánosa lehet? Arcukat filmekből és tévésorozatokból ismerhetjük, néhányuknak nagy számú rajongótáboruk is van már. Érzékenyek, sármosak és vagányak – a következő hetekben őket mutatjuk be közelebbről. A sorrend, csakúgy, mint kolléganőik esetében, mozgóképes tapasztalataikon alapul.
A legmenőbb fiatal magyar színészek #8
Név: Fehér Balázs Benő Született: 1990. december 22. Miben láthattuk: Egynyári kaland Színházban: Átrium |
Általános iskola harmadikban második lett egy szavalóversenyen, akkor döntötte el, hogy színész lesz. Elsőre vették fel a színművészetire, Zsótér és Zsámbéki osztályában végzett 2014-ben, azóta szabadúszó, legalább annyit rendez, mint amennyit játszik.
Legjelentősebb mozgóképes szerepét korunk megkerülhetetlen magyar tévésorozatában, az Egynyári kalandban kapta. A harmadik évad egyik újonnan érkező főszereplőjét játszotta, az örökké szarkasztikus Ákost, az önmagát nagy művésznek és nőcsábásznak képzelő látens alkoholista utcazenészt, aki Lucával (Walters Lili) kezdett egy kapcsolatnak bajosan nevezhető izébe, ami főleg abból állt, hogy nagyon szórakoztató módon mentek egymás agyára. Ákos vissza fog térni a negyedik évadban is.
Emlékezhetünk rá Dyga Zsombor Couch Surf című szkeccsfilmjének édeshármasos epizódjából, amelyben Döbrösi Laura és Tasnádi Bence hívják be maguk közé az ágyba. Raftingolt Sztarenki Dórával és Szabó Simonnal A legyőzhetetlenek című thrillerben, segédkezett taxisgyilkosságban egy kéttagú fiúzenekar homoszexuális tagjaként a Hacktionben, illetve három napig feküdt szíven szúrt hullaként a Tetemre hívás című Arany János-ballada kisfilmes feldolgozásának forgatásán.
A Budapest Noirban ifjú náci volt, aki egy énekes zsidó származása miatt hőbörgött, a Kémek küldetése című második világháborús kanadai sorozat egyik részében viszont francia zsidóként tűnt fel, akinek a szeme láttára lövi fejbe a feleségét egy ifjú náci. Első világháborús brit minisorozat volt a Madárdal, amelyben Eddie Redmayne egyik katonatársaként láthattuk, és még szóváltása is volt az Oscar-díjas színésszel.
Csak a BBC-n hétmillióan nézték Fehér Balázs Benőt ebben a sorozatban, de több mint kétszer ennyien látták az alábbi Halott Pénz-klipben, amelyben kantáros gatyás autószerelőként egy lepukkant vasúti kocsiban kezd el szexelni a lakótelepi jó csajjal (Kovács Panka a 200 első randiból).
Benővel az Egynyári Kaland második évadának castingján találkoztam először. Egy negatív karakter jelenetét improvizálta, és annyira okos, pontos és vicces volt, hogy a kameraman kezében rázkódott a gép, a vinnyogásától pedig alig lehetett hallani a szöveget. Benő kiforgatott mindent az eredeti jelentéséből, ő lett a jelenet főhőse, de nem azért, mert ezt akarta, hanem mert ilyen. Akkor tudtuk, hogy ő főszereplő lesz.
Mindig élmény vele forgatni, még akkor is, ha rengeteg ötlete van. Ha csak megláttam a nevét a másnapi diszpón, jó kedvem lett. Különleges képessége, hogy nem tud jelben megállni, és mindig sikerül rontania a helyzeten, ahogy ezt megpróbálja leplezni. Szerintem született komikus, meglepett, mikor kiderült, hogy a Bűn és bűnhődésből írta a szakdolgozatát, de a rendezéseit látva (amiket ezúton is ajánlok mindenkinek) azt hiszem, jobban megértettem. A rendezői énje a színészetét is befolyásolja: hiúság nélkül, teljesen kívülről képes figyelni a saját játékát, érti, hogyan alakítják a filmes eszközök a színészi alakítást.
– Zomborácz Virág, az Egynyári kaland rendezője
Melyik a legkorábbi emléked gyerekkorodból?
Három és fél éves voltam, amikor öcsém született. Nem láttam még korábban egynapos csecsemőt, azt hittem, szép, fehér bőre, és pehely haja van, ezzel szemben anyám kihozott a kórteremből egy furcsa ráncos kis lényt. Megkérdeztem, hogy ki ez a szörnyeteg. Egyébként nagyon szeretjük egymást, ő is színész, és rendez is.
Melyik volt életed eddigi legkínosabb pillanata?
Nyolcadikos voltam, és az iskolával Balatonszárszón nyaraltunk egy hetet. A legnagyobb nyugalomban kosárlabdáztam, amikor szóltak, hogy öcsémet az egyik legjobb barátom kínozza a tábor közepén. Ez elég szürreálisan hangzott, úgyhogy nem vettem komolyan, de amikor harmadjára is szóltak, nagyon megijedtem. Bűntudattól és félelemtől vakon rohantam. Öcsém egy széken ült és jajgatott, a barátom hátrafeszítette a kezeit, és ördögien kacarászott. Fellöktem a barátomat, szappanoperába illő mondatokat ordítottam barátságról és családról, próbáltam verekedni, majd mikor öcsém szólt, hogy csak játszottak, elsírtam magam. Ekkor vettem észre, hogy a teljes tanári kar, és az iskola fele rajtam röhög.
Mikor sírtál utoljára, és miért?
Korán reggel, érzékenyebb vagyok, és akkor van, hogy könnyezek, ha jó zenét hallgatok.
Emlékszel egy konkrét dologra, amin mostanában elérzékenyültél?
A Peeping Tom nevű belga társulat Mother című előadása nagy hatással volt rám.
Melyik tulajdonságodat gyűlölöd a legjobban?
A hiúságomat. Hogy mennyire ismernek el, mennyire tetszik másoknak, amit csinálok – elsősorban, amit rendezek. De fejlődök. Nehezen mérhető a siker ebben a szakmában. Gyakran olyan előadásokat éltetnek a nézők és a kritikusok, amiket én blöffnek, vagy olcsónak látok. Sokáig rettegtem, hogy megbukok egy előadással, aztán amikor megbuktam, kiderült, hogy a bukástól rettegni rosszabb volt, mint maga a bukás. Egy időben nagyon fontos volt a visszajelzés, most fontosabb a darab és a színészek.
Miről csinálnál filmet, ha megdobnának 500 millió forinttal?
A színház jobban érdekel. Amiket tudnék mondani, azokat is szívesebben csinálnám meg színházban. Anyegin, Frankenstein, Don Carlos, Tonio Kröger, Ifjú Werther szenvedései.
Felnőttnek érzed magadat?
Igen. Mióta végeztem az egyetemen, magam fizetem a számláimat, igyekszem felelős döntéseket hozni, odafigyelni a párkapcsolatomra. Pár éve elmentem pszichológushoz, mert jobban meg akartam érteni a saját viselkedésemet, hogy adott helyzetekre mért reagálok úgy ahogy. Nagyon hálás vagyok neki.
Mikor kerültél a legközelebb a halálhoz?
Volt egy másnapos reggelem Balatonon. Elindultam futni, zenét hallgattam, nem vettem észre, hogy jön a vonat, és az utolsó pillanatban ugrottam hátra. Egy másodpercen múlt.
Neveztek már zseniálisnak valamit, amit csináltál?
A Tajtékos napok című előadást, amit rendeztem, de ezeket a túlzó gratulációkat, ha nincs is belőlük sok, érdemes fenntartásokkal fogadni.
Ha megtudnád, hogy még tíz év múlva sem lesz gyereked, azt csalódásként élnéd meg?
Igen. Három éve biztos, hogy megijedtem volna, most már egyre többet gondolok rá. Reggel nemcsak magamnak szendvicset kenni, és a barátnőmnek, ha kér, hanem egy gyereknek is. Furcsa ösztönök indultak be, jó lenne másról is gondoskodni. Jó példát láttam a szüleimtől.
Melyik filmrendező világa áll hozzád a legközelebb?
Kubrickot nagyon szeretem, Roy Anderssont és Wes Andersont is. Most néztem meg négy filmet Leos Caraxtól, mindegyik nagyon tetszett.
Ha kapnál 100 ezer forintot, és muszáj lenne két órán belül elköltened, miket vennél?
Van egy társasjáték, a Cosmic Encounter, amit szívesen megvennék. Fekete Ádám új kötetét, a Red Dead Redemption 2-t Playstationre, és két repjegyet bárhova.
Meg szeretnél nősülni?
Igen. Két éve vagyunk együtt a barátnőmmel, de még nem tartjuk fontosnak. Apám azt tanította, hogy olyan gonddal kell figyelni egy kapcsolatra, mint a munkára.
Ők még együtt vannak anyukáddal?
Nincsenek, ezért tudja, hogy hogyan kellett volna.
Milyen kaját tudsz főzni a legjobban?
Lábodi Ádám megtanított csinálni egy szójás-póréhagymás kínai malacot, fehérboros mártással, rizzsel.
Kitől illetődnél meg a legjobban, ha beszállna melléd a liftbe?
Én ezeket a helyzeteket felülviselkedem. Benedict Cumberbatchnek bemutattak az angol nemzeti színházban. Úgy tettem, mintha neki ez ugyanakkora megtiszteltetés lenne, mint nekem. Azért Király Daninak írtam egy SMS-t, hogy most kezeltem le Benedict Cumberbatchcsel. Visszaírta, hogy „I just came”.
Aggaszt az emberiség küszöbön álló kihalása?
Nem, az felfoghatatlan nekem. Konkrétabb dolgok nyomasztanak. A magyar politika, vagy az, hogy a taót megvonják a színházaktól. Valójában a globális felmelegedés sem aggaszt. Nem vagyok szkeptikus, csak nem gondolok rá. De tudom, hogy ez rossz.
Átértékelt benned valamit a #metoo?
Hihetetlen bátorság, hogy az áldozatok nyilvánosság elé mertek állni, és iszonyatosan lelombozó az, ahogy Magyarországon reagáltak a bűnösök és a társadalom. Nyugaton a hasonló ügyekhez tartozó kommentek is sablongondolatok voltak, de morálisan kevésbé kifogásolhatóak. Mélyebben, pszichológiailag kevesen akarták megérteni, hogy az áldozatokkal mi történhetett, hogy a szégyen, a félelem, a harag és a bűntudat hogy keveredik valakiben, akit abuzálnak. Ez az ügy elég pontosan tükrözte, hogy az ország mennyire züllött morálisan, hogy milyen álértékeket hangoztatunk, és hogy valós problémákra mennyire nehezen találunk szavakat. „Ahol bűnt és ártatlanságot egyaránt büntetnek, ott a bűnelkövetés a logikus tett” – mondja Joe Orton, akinek most rendezem egy darabját a Thália Színházban.
Hiszel valami magasabb rendű dologban?
Nem.
Mi volt a legemlékezetesebb lázadásod?
Passzív agresszív módon szoktam lázadni, nincsenek pregnáns lázadásaim. Én jó gyerek voltam kiskoromban is, mindig a kereteken belül maradtam. Igyekszem kedves lenni, megfelelni mindenkinek, ez is hiúság.
Milyen káros szenvedéllyel élnél, ha nem lenne káros?
A drogoktól félek. A szüleim annyira tiltották, hogy egy füves cigit is sem merek elszívni. Annyira nem is vágyom ilyesmire, nem szeretek öntudatlan lenni. Dohányzom sajnos, ezt nem szeretném abbahagyni, de abba kellene.
Mi volt a legnagyobb csalódás eddig az életedben?
Nap mint nap csalódom magamban, hogy mennyire nem tudom tartani magam az értékrendemhez. Ezek kis sunyiságok, gyengeségek. Megint elmondtam egy pletykát, megint valakit kibeszéltem a háta mögött.
Mi a legbűnösebb szórakozásod?
Nagyon szeretek öcsémmel rossz előadásokról fröcsögni. Órákig képesek vagyunk egymásnak mutatni, hogy mennyivel jobban csináltuk volna.
Mitől nem tudsz aludni éjszaka?
Általában jól alszom, csak olvasópróbák előtt szoktam hánykolódni. Fontos nekem, hogy a színészeknek, milyen az első benyomása az anyagról és rólam. Beszélek a szerzőről, a koncepcióról, felolvasom a darabot.
Utoljára melyik színészi alakításról jutott eszedbe, hogy ezt te is szívesen eljátszottad volna?
Benedict Cumberbatch a Patrick Melroseban.
Mikor szálltál el a legjobban magadtól?
A Tajtékos napok után volt a legnagyobb zavar a fejemben. Nem tudtam hova tenni, hogy ezt az előadást ennyien szeretik. Ritkán tudtam örülni, ha gratuláltak, mert nem akartam elszállni, de én is éreztem, hogy valamit visszaadtunk Vian világából.
Mondj egy nagyon jó színészi alakítást, amit nem dicsérnek eleget!
Józsa Betti Ranyevszkajája Zsótér Meggyeskertjében, de abban az előadásban mindenki más is nagyon jól játszik.
Melyik filmet láttad a legtöbbször?
Ritkán szoktam újranézni filmeket, de ha igen, akkor azért a kellemes érzésért, amit előhív bennem. Ezért igazán jó filmet nem nézek újra, csak limonádét. Például a Sztárom a páromat nagyon sokszor láttam, de a Dumb és Dumbert is. A Funny Gamest most láttam másodjára.
Hogyan szeretnél meghalni?
Sehogy. De ha muszáj, akkor öregen, de nem hosszú betegségben, hanem mondjuk üssön el egy vonat.
Cikksorozatunkban az 1990 után született magyar színészek közül választottuk ki azt a tizenötöt, aki eddig a leginkább észrevetette magát mozifilmekben, tévésorozatokban és kisfilmekben, illetve a közeljövőben várható a berobbanása. A sorozat többi részét itt találja, a legmenőbb fiatal magyar színésznőkről szóló korábbi cikksorozatunk pedig erre van.