Az utóbbi két év, a Mindenki és a Saul fia Oscar-díja elkényeztetett minket. A realitásokat nézve idén a Testről és lélekről Oscar-jelölése is óriási bravúr lenne, a díjról nem is beszélve. De a netflixes megállapodással lehet, hogy ennél valami sokkal fontosabbat ért el Enyedi Ildikó alkotása. Ideje kivesézni az idei magyar Oscar-esélyeket, mert a helyzet elég komplikált.
„Természetesen szívesen szenvednék jetlagtől januárban és márciusban, ha ezen bármi is múlik” – válaszolta sokat sejtetően kérdésünkre Mécs Mónika a Testről és lélekről producere, röviddel azután, hogy hazatért a film amerikai premierjéről.
„Nekünk óriási megtiszteltetés volt, hogy az Amerikai Filmintézet fesztiválján, az AFI-on mutatkozhatott be az amerikai közönségnek a Testről és lélekről. Előzőleg azt gondoltuk, nem kapott túl jó időpontokat a film, mivel mindkét vetítés napközben volt, de aztán mindkét időpontban telt ház előtt vetítették. Nagyon érdekes volt átélni, hogy a nézők még egy darabig csendben ültek a vetítés után, emésztgetve a filmélményt: ezt máshol is tapasztaltuk világszerte. Érezhetően mélyre ment, hatott a nézőkre a film, emiatt sokan maradtak a vetítés utáni beszélgetésre is. Ezenkívül az elmúlt hetekben megjelent, angol nyelvű kritikák (Screen Anarchy, The Playlist) is azt igazolják, hogy Amerikában is nagy elismeréssel fogadják a filmet.”
A magyar Oscar-nevezett tengerentúli bemutatkozása tehát abszolút pozitív, persze ez nem is nehéz egy olyan ajánlólevéllel, mint a Berlinben elnyert Arany Medve. Az Oscar azonban egészen más tészta. A berlini zsűri és az Amerikai Filmakadémia tagjainak (köztük most már Enyedi Ildikóval is) ízlése nem mindig vág egybe, elég csak megnézni, hogyan teljesítettek az elmúlt évek arany medvés filmjei az Oscarokon.
A fontos dátumok a díjszezonban |
December 9.: Európa Filmdíj-gála: a Testről és lélekről négy, Bucsi Réka Love c. animációja egy kategóriában érdekelt. |
A Tűz a tengeren a jelölésig jutott (a dokumentumfilmek kategóriájában), a Taxi Teherán hazai illegalitása miatt nem is jöhetett számításba, az olasz Cézárnak meg kell halnia és a román Anyai szív pedig nem kapott jelölést. Utoljára 2011-ben tarolt Berlinben és az Oscaron is egy film: a Nader és Simin – Egy elválás története az Arany Medve és a Golden Globe mellett a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscart is megkapta, és ami talán még ennél is nagyobb bravúr, a legjobb forgatókönyv díjára is jelölték.
Ha ehhez még hozzátesszük, hogy a legjobb idegen nyelvű filmek kategóriája talán a legkevésbé kiszámítható szekció az Oscarokon, akkor már nagyon kevés kapaszkodónk marad a jóslásokra a 2018-as Oscar-gálát tekintve. Mégis, két dolgot mindenképp számításba lehet venni: az Oscar előszobájának számító díjátadókat, és a tényt, hogy a magyar filmet a Netflix forgalmazza Észak-Amerikában.
Az Akadémia pikkel a Netflixre?
„Onnantól kezdve, hogy a Netflix megvette a film forgalmazási jogait, két általuk megbízott szakember lett felelős a film amerikai, egyben Oscar-kampányáért is. Mi ebbe a folyamatba, a háttérben folyó lobbitevékenységbe már nem látunk bele, nem ismerjük úgy az amerikai piacot. Mint ahogy azt sem ismerhetjük innen Magyarországról, hogy viszonyul az Amerikai Filmakadémia a Netflix által képviselt filmekhez. De természetesen ahogy csak tudjuk, segítjük a munkájukat, megbízunk a szakértelmükben” – mondta kérdésünkre Mécs Mónika, utalva arra, hogy a streamingszolgáltató megítélése a filmes szakmán belül is ellentmondásos.
Többek között a streaming előretörése miatt is hívta össze tagjait az Akadémia még októberben. Az Oscar-szabályzat ugyanis még a klasszikus filmforgalmazási rendszert veszi alapul (tehát, hogy egy film premierje mozivetítésen történik), és érezhetően küszködik azokkal a minőségi mozikkal, amiket a Netflix, az Amazon vagy egyéb streaming-felület mutat be. Ted Sarandos, a Netflix saját tartalmaiért felelős vezetője szerint elavult az Oscar-szabályrendszer, mert „a szavazók lusták, úgysem moziban, hanem az Akadémia által kipostázott DVD-ken nézik meg a filmeket”. Sőt, az olyan Oscar-győztesek, mint a Holdfény, vagy a Bombák földjén valójában nem is teljesítettek jól a mozikban.
Sarandosnak és a Netflixnek azonban fontos ennek a falnak az áttörése, épp ezért próbál pozíciót fogni Sarandos az Akadémia felsőbb köreiben, és ezért kampányol a cég hevesen, pénzt nem sajnálva saját filmjeiért. Eddig azonban eredménytelenül. A Netflixnek ez idáig egyetlen szobra van, a rövid dokumentumfilmek kategóriájában. Szimbolikus volt, hogy legutóbb mind a más díjátadókon kiemelt Beasts of No Nation, mind az agyondicsért 13th jelölés nélkül maradt. Az meg aztán már végképp betett a Netflixnek, hogy legfőbb riválisa, az Amazon három Oscart ünnepelhetett 2017-ben: kettőt A Régi városért (Manchester By The Sea), egyet Az ügyfélért. Igaz, az Amazon a streaming mellett ezeket a filmeket a hagyományos moziforgalmazásban is megjelentette.
Ebből a szempontból az idei év áttörést hozhat a Netflixnek, hiszen több filmjük is esélyes a jelölésre és a díjra. Az Akadémia és a Netflix viszonya pedig a Testről és lélekről sorsára is nagy hatással lehet, főleg ha a magyar alkotás felkerül a jelölést megelőző szűkített listára.
Kik a kategória nagy esélyesei?
December 9.: Európa Filmdíj-gála: a Testről és lélekről négy, Bucsi Réka Love c. animációja egy kategóriában érdekelt.
December 11.: A Golden Globe-jelöltek kihirdetése
December 11-19.: Az Akadémia kihirdeti a legjobb idegen nyelvű Oscar-kategóriájában jelölhető alkotások szűkített listáját, kilenc filmmel
Január 7.: Golden Globe-gála
Január 23.: Az Oscar-jelöltek kihirdetése
Március 4.: Oscar-gála
Azt nem árt gyorsan leszögezni, hogy a jelenlegi előrejelzések alapján nem a Testről és lélekről kategóriája fő esélyese, és nem is annyira egyértelműek az erőviszonyok, mint a Saul fia esetében. Utóbbinál már hónapokkal előre látszott, hogy Nemes-Jeles filmjéből amerikai forgalmazója, a Sony Pictures Oscar-győztest akar csinálni. A Saul fia végig dominálta az Oscart megelőző díjátadókat, így nem okozott meglepetést az Akadémia döntése.
Tavaly már komplikáltabb volt a verseny. Ahogy arra a Deadline cikke is utal, tavaly minden a Toni Erdmann sikerét vetítette előre, aztán jött Trump beutazási tilalma, és ezzel a kitiltás ellen tiltakozó iráni rendező, Asghar Farhadi filmje, Az ügyfél lett végül az üzenettel felérő Oscar-díjas.
Idén úgy tűnik, a svéd Ruben Östlund Cannesban Arany Pálmát nyerő filmje, A négyzet a kategória abszolút favoritja. Igaz, a provokatív film nem az a tipikus Oscar-film, a képmutatást, a nyugati fehér ember elé görbe tükröt állító alkotás díjazásával mégis bátor döntést hozna az Akadémia.
Mellette a francia Oscar-nevezett, a 120 dobbanás percenként számít még favoritnak, főleg azok után, hogy az HIV-fertőzést övező tudatlanság ellen küzdő aktivistacsoportot követő mű a New York-i, és a Los Angeles-i kritikusok díját is elnyerte (2015-ben mindkét díjat a Saul fia kapta). Utóbbit a Szeretet nélkül című orosz filmmel együtt, amely szinte biztosan újabb Oscar-jelölést ér a Leviatán rendezőjének, Andrej Zvjagincevnek.
Az Oscar-kampányban mindig rendkívüli hatékonysággal dolgozó Sony Pictures sem maradhat ki a versenyből, hiszen a Berlinalén szintén díjazott, chilei, transznemű főhőst követő A Fantastic Womanről már első vetítésekor is egyértelmű volt, hogy ott a helye legalább a kategória jelöltjei között.
A legnagyobb névről azonban még nem ejtettünk szót: a Kambodzsában, khmer nyelvű, így az idegen nyelvű szekcióban is indítható háborús dráma, a First They Killed My Father rendezője Angelina Jolie, forgalmazója pedig a Netflix.
„Egyik riválisunkat, Kambodzsa Oscar-nevezését, amelyet Angelina Jolie rendezett, és Kambodzsában forgatott, First They Killed My Fathert, szintén a Netflix képviseli. Rákérdeztem a Netflix egyik képviselőjénél, hogy ugye nem szorul a háttérbe emiatt a Testről és lélekről. Megnyugtatott, hogy mindkét alkotás ugyanolyan fontos a cégnek. Igaz, hozzá kell tenni, hogy a világ legrangosabb operatőri filmfesztiválján a lengyelországi Camerimage-on a Testről és lélekről már megelőzte Jolie-filmjét. Herbai Máté operatőr kapta ugyanis a fődíjat, az Aranybékát, maga mögé utasítva ezzel a First They Killed My Father korábban Oscar-díjjal jutalmazott (a Gettómilliomosért kapta az elismerést – a szerk.) operatőrét, Anthony Dod Mantle-t” – mondta büszkén kérdésünkre Mécs Mónika.
Ha a előbb említett filmekhez még hozzávesszünk másik két nagy favoritot, a mindig megbízható Indiewire által az öt jelölt közé várt német In The Fade-et (Fatih Akin Cannes-ban is díjazott mozija), és a Velencében a zsűri díját kiérdemlő izraeli Foxtrotot, akkor világosan látszik mennyire erős idén is a mezőny a szekcióban.
Mindezeket számításba véve kell tehát figyelni a Testről és lélekről további sorsát: mindezek alapján komoly elismerés lenne, ha a film a szűkített listán ott lenne, a jelölés pedig igazi bravúrnak számítana.
Számít egyáltalán az Oscar?
A magyar filmtörténetben már így is mérföldkő, hogy a világ legnagyobb hatású streaming-szolgáltató csapott le a magyar alkotásra, így a legfontosabb célt már elérte a film. Ennél több emberhez ugyanis aligha juthatna el magyar produkció. Az is jelzésértékű, hogy a filmínyencek streaming-felülete, a Mubi is komoly körítéssel mutatta be olvasóinak a vágóhídi szerelmes történetet.
A Testről és lélekről eddigi szereplésében ráadásul lehet nem is az Oscar, hanem a december 9-ei berlini Európai Filmdíj gálája lesz a következő csúcspont. Ahogy arra emlékezhetünk a Saul fia (elvi okokból) nem indult a megmérettetésen, amit sokan az európai Oscarként jellemeznek. A magyar film négy kategóriában (legjobb film, rendező, forgatókönyv, színésznő) érdekelt, legnagyobb vetélytársa nyilvánvalóan az öt kategóriában jelölt A négyzet lesz.