Kult Bicsérdi Ádám 2017. november. 15. 14:58

"Nekem az a célom, hogy a néző értse, miért pont az a szám szól" – interjú a Stranger Things zenefelelősével

A Stranger Things eddigi két évadának kirobbanó sikerében a nyolcvanas éveket felidéző zenék is óriási szerepet játszottak, ám egyáltalán nem mindegy, melyik pillanatban melyik dal szólal meg, sőt, egy jól eltalált pillanattal elfeledett zenekarok válhatnak újra népszerűvé. A sikerszéria és több tévés produkció Budapest Showcase Hubra érkező music supervisorát, Nora Feldert kérdeztük munkájáról, amelynek egyre nagyobb a szerepe a popkultúrában. (A cikk enyhe spoilereket tartalmaz a 2. évadról)

Ha lehet hinni a TuneFind gyűjtésének, a Stranger Things október végén debütáló második évadában összesen hatvan dal szólalt meg kilenc epizód alatt, ami egyben azt is jelenti, hogy szinte alig volt jelenet a sorozatban, amelyben vagy a háttérben, vagy elég hangsúlyos módon ne szólt volna egy szám. Elnézve azt a hájpot és nézettséget, amit a sorozat produkál, ez egyben azt is jelenti, hogy ez a hatvan dal a sorozatnak köszönhetően sokszorozta meg hallgatottságát. A sorozatok népszerűsödésével így egyértelműen a zeneipar egyik legfontosabb szegmensévé vált a sync, egy-egy zenei darab jogosítása videóhoz, reklámhoz, tévés vagy épp mozis produkcióhoz. De az is sokat elárul a sorozatok zenei hatásáról, hogy a Spotify több karakter zenei ízlésének megfelelő playlisteket kreált, majd ezeket párosította a felhasználókkal.

A műfaj egyik legfontosabb szereplője a sorozatok világában Nora Felder, aki music supervisorként felel például a Californication, a Ray Donovan, a The OA vagy a Stranger Thingsben megszólaló zenékért és azok liszenceléséért. Nagyon leegyszerűsítve, amikor Will és Jonathan a The Clash lemezét teszi fel az első évadban, majd hevesen bólogatni kezdenek a Should I Stay Should I Go-ra, akkor abban is Nora Felder keze van.

"Minden egyes zenei döntésnek a történetet kell szolgálnia, ezért ez egy nagyon organikus folyamat.

Egyetlen vezérlőelve van a produkciónak: a dalok teljes mértékben a sztori továbblendítését, megértését segítsék

– válaszolja kérdésünkre a Budapest Showcase Hubra (BuSH), Budapestre látogató szakember, amikor már főleg a Stranger Things második évadát megelőző döntéseiről kérdezzük.

Nora Felder
BuSH

A Stranger Things 2. évadában közel megduplázódott a felhasznált zenék száma az első évadhoz képest, amit Felder több okra vezet vissza. "Többek között az is indokolta a több számot, hogy nagyobb szereplőgárdája és több helyszíne lett a sorozatnak az első szezonhoz képest. Például Bob (Sean Astin) egy bohókás, de édes és elbűvölő karakter, én csak remélni tudom, hogy az ő feltűnésekor alkalmazott zenék passzolnak a róla kialakuló képhez. Ugyanígy Billynél (Dacre Montgomery) is, akinél rengeteg hard rockot (Metallica, Ted Nugent, Scorpions) használtunk, ami szerintem abszolút működött az esetében"

Nora Felder azonban hangsúlyozza, szinte minden egyes zenei választás egyedi eset, azt mindig az adott jelenet határozza meg.  "Zenei supervisorként én először egy-egy sorozat forgatókönyvével találkozom, megismerem a karaktereket, a sztori atmoszféráját, innentől pedig egy organikus folyamat veszi kezdetét. Vannak előre meghozott döntések vagy olyan dalok amiket mindenképp szerepeltetni akarunk, máskor pedig a folyamat alakítja a döntést. Minden egyes zenei döntésen végigrágjuk magunkat, de természetesen a producereké és a Duffer testvéreké (a sorozat két fő alkotója – a szerk.) az utolsó szó."

A döntések egyedisége miatt, Nora Felder szerint felesleges utólag indokolni a dalválasztásokat. "Ha azt kérdezed, hogy bizonyos szituációkban miért pont azt a bizonyos számot választottuk, akkor az olyan, mintha egy dalszerzőtől azt kérdeznéd, miért pont így írta azt az adott dalt. Nekem az a célom, hogy a néző értse, miért pont az a szám szól éppen, még ha nem is tudatosítja ezt magában."

A Duffer testvérek, Matt (balra) és Ross (sapkában) a gyerekszereplőkkel a forgatáson
Jackson Lee Davis/ Netflix
Nora Felder

Zeneipari karrierjét egy New York-i klub szervezőcsapatának tagjaként kezdte, később a legendás producer, Phil Ramone mellett dolgozott Paul Simon vagy Iggy Pop felvételein.

Zenei supervisorként a televíziós sorozatok világában első komoly sikere a Californication volt, majd többek között a két netflixes sorozat, a The OA és a Stranger Things mellett az FX Better Things c. szériájának 2. évadán is dolgozott. Munkájáért már jelölték Emmy-díjra és 2 alkalommal is elnyerte a Hollywood Music in Media Awards elismerését.

Egy olyan népszerű sorozat esetében, mint a Stranger Things, elkerülhetetlen, hogy a különböző oldalakon sorban jelennek meg a zenékhez kapcsolható mémek, gifek, listák, sőt, ezek száma valójában elég árulkodó adat arról, mennyire is végezte jól a munkáját egy-egy music supervisor. De Nora Felder szerint hiba lenne kiemelni a zenei választást a teljes produkciókból.

Sohasem külön számokat figyelek, hanem a teljes történetet, ezért nincsenek is kimondottan kedvenc zenei pillanataim, nem így tekintek a saját munkáimra.

Lehet például, hogy csak a háttérben szólal meg egy dal, de az tudat alatt valami apró jelentést elárul a történetről, vagy esetleg egy dalszöveg egyik sora ad át egy apró üzenetet a sztoriról. Ezekből az apró vagy nagyobb részletekből áll össze a teljes történet.

A Stranger Thingsben rengeteg a ilyen zenei, vagy dalszövegbeli utalás a sztori fordulataira, természetesen sok minden más mellett ezekről is készült gyűjtés. Ráadásul sokan egyfajta idézetgyűjteményként tekintenek a sorozatra a vállalt nyolcvanas évek nosztalgiája miatt, ami a zenei supervisor kezét is megköti, hiszen nagyrészt csak ebből a korszakból válogathat zenéket az epizódokhoz. Néha azonban akad kivétel is, hiszen ahogy a sorozat original score-ját író páros (Kyle Dixon és Michael Stein) esetében is történt, van amikor egy kortárs előadó alkot olyat, ami simán passzol a sorozat atmoszférájába.

"Ennél a sorozatnál a legtöbb zene a sztori idejéből, tehát a 80-as évekből származik, de néha mégis választunk egy friss számot, mint ahogy a The Haxan Cloak esetében is tettük a második évadban. Az előző szezonban pedig egy Moby-számot választottunk ki. Iyen esetekben is igyekszünk olyat választani, ami nem zökkenti ki a nézőt" – árulja el a szakember.

Főleg utóbbi kijelentés miatt adja magát a kérdés, hogy egy a kelet-európai régióból származó előadónak mekkora esélye van arra, hogy egy-egy sorozatos, mozis szerepléssel érjen el komolyabb hallgatótábort. "Zenei supervisorként azt kell mondanom hogy miért ne szerepelhetnének kelet-európai zenék sikeres amerikai sorozatokban? Jó zene bárhonnan érkezhet, és én igyekszem is a lehető legtöbb helyről származó zenére figyelni.

Azt fontos hozzátennem, hogy általában nem egy konkrét országból keresünk zenéket, hanem zenét keresünk, kivéve ha a történetszál mást indokol.

"Azt észrevettem, hogy egyre több ebből a régióból származó zenét használnak ma már amerikai produkciókban. Nem tudom az okát, talán a régió hangulata, a hideg miatt bezárkózó alkotók miatt rengeteg kiváló zeneszerző származik innen. Azt látom, hogy például a német Nils Frahmhoz hasonló alkotókra, az instrumentális, erős hangulatot megragadó szerzeményekre óriási az igény, ezek a típusú zenék nem mennek ki a divatból.

Én ugyan nem dolgozom trailereken vagy reklámokon, de abban a szegmensben nagyon erős hatással bírnak az ilyen stílusú zenék, mint ahogy rengeteg tehetséges alkotó tűnik fel a régióból az original score-ok esetében is. Azt hiszem, kijelenthető, hogy emiatt most nagyobb figyelem övezi Európa ezen felét, így én is izgatott vagyok, hogy itt lehetek.

Nora Felder november 15-én 16 órától a BuSH keretében vesz részt egy hollywoodi sorozatok zenéivel foglalkozó panelbeszélgetésen. Részletek az eseményről itt.