Meghatározó és meglehetősen aktív énekesnő, aki immáron nemcsak előadó, hanem dalszerző is. Az új, Feathers című lemez, amely - az Irie Maffiából is ismert művész minden eddigi próbálkozásánál kísérletibb lett - először a hvg.hu-n hallgatható meg. A lemez születéséről az alkotó-szerző-producer házaspárral, Senával és Élő Mártonnal beszélgettünk.
hvg.hu: Miféle szimbiózisban dolgoztok együtt? Mégiscsak egy házaspár vagytok, nemcsak munkatársak és barátok.
Élő Márton: A szimbiózis nagyon jó szó erre. Elég jól kiegészítjük egymást. Az egész életünk egybefonódik, úgyhogy meg kellett találnunk valamilyen közös harmóniát. Egyelőre egy gyönyörű hármashangzatnál tartunk.
Sena Dagadu: Ez igaz, és ráadásul nagyon működik. Marci pár éve vett nekem egy kis midibillentyűzetet és megmutatta, hogy kell használni a Logic zenei programot. Azelőtt mindig alapokat kaptam másoktól. Vadimtól, Marcitól, Mangotól és még rengeteg embertől. Ekkor kezdtem el a saját kis zenei világomat kialakítani. Nagyon megszerettem otthon a verandán ülve belemélyedni ebbe, egyszerre írtam zenéket és hozzájuk dalokat is. Ilyen ötletből rengeteg összegyűlt. Ezekből kezdtük kimazsolázni a legérdekesebbeket illetve a zenekarommal is elkezdtük őket komplett számokká gyúrni. Szóval ez a lemez más, mint a többi: teljes értékben az én lelkemet tükrözi, április 7-én adjuk elő először élőben az A38 hajón.
É.M.: Azt hozzá kell tennem, hogy bár a kezdetektől hallgattam Sena demóit és jelen voltam az alkotás túlnyomó részében, de most inkább, mint csak valami "külső fül".
hvg.hu: Sokkal gitárosabb, bluesosabb, elvontabb az új anyag. Mi indukálta az új utak keresését?
S.D.: Mint mondtam, ezek a zenék az én kis demóimból születtek, amikre nagyon is jellemző ez a világ. Elvontak, sokszor tényleg blues-hatást keltenek. Semmiképp sem próbálnak megfelelni a jelenlegi mainstream zenei trendeknek. Ezért is határoztunk úgy, hogy ha már ilyen alternatív a hangulat, legyen teljesen élő, akusztikus a hangzás.
hvg.hu: Marci, mintha jazzesebb énedet is jobban kiélnéd, nem? Elszálltabb, pszichedelikusabbak a szívedhez oly közelálló rezek is.
É.M.: Mivel már évek óta játszunk a Sena zenekarral, én is szerettem volna egy élő lemezt csinálni. Senának pedig készen állt egy tucat új szerzeménye, amit a zenekar már játszott egy ideje. Ezért tudtunk egy ilyen egyben feljátszott, élő lemezt csinálni. Itt nincs se takjel, se editálás nagyon. Így lett feljátszva a lemez egyben, a főénekkel együtt. A fúvós hangszerelés egyébként Meggyes Ádám érdeme. Én leginkább a keveréssel járultam hozzá ehhez a lemezhez. Szeptemberben vettük fel a lemezanyagot Csillebércen a Studio Einzben és ezt követően körülbelül két hónapig kevertem-kavartam még az anyagot a saját stúdiómban, mire elkészült.
Itt meghallgatható az album:
hvg.hu: Sena, miben változott a lírája, a verbális arzenálja az új daloknak a korábbiakhoz képest?
S.D.: Míg a zenei világ elég eltérő a korábbiakhoz képest, a szövegben azért jobban kapcsolódom a korábbi dolgaimhoz. Továbbra is leginkább a személyes benyomások, általam megfogalmazott kérdések határozzák meg a szövegeimet, illetve próbálok inspirációt nyújtani másoknak is, akik hasonló gondolatokkal küzdenek. Leginkább az engem őrlő kérdésekre próbálok lírai válaszokat adni, mintegy szelepként kiengedve ezzel ezeket a sokszor nyomasztó gondolatokat.
hvg.hu: Mennyiben más a szólómunka az Irie Maffia világához képest?
É.M.: Az Irie Maffia legnagyobb előnye és egyben legnagyobb hátránya is a 12 fős, hatalmas csapat. Ekkora zenekarban, ahol 2 producer és négy frontember van, lehetetlen mindenkinek folyamatosan érvényesülni, ezért is alakult úgy, hogy a zenekarban mindenkinek vannak szóló dolgai. Sena évek óta csinál önálló lemezeket és koncerteket, én két éve elkezdtem a RedRed-et csinálni, de a többiek is ugyanígy vannak ezzel. A Maffia zenei világát jelenleg JumoDaddy és Columbo rádióbarátabb elképzelései jellemzik. Sem én az afrikai dolgaimat, sem Sena a saját - alternatívnak mondható - zenéjét nem próbáltuk meg integrálni a Maffiába, inkább kicsit hátrébb léptünk az ottani alkotási folyamatból. Nem lehet egyszerre ennyi mindenre koncentrálni, így nekünk ez nagyon jól jött, hiszen szabadon alkothatunk a Maffia mellett.
hvg.hu: Az a már-már infantilis játékosság, ami az alkotásban jellemző rátok, mennyiben “inspirálódott” Kekeliből, a gyermeketekből?
S.D.: Én, amióta Kekeli velünk van, sokkal lazábban tudok játszani, kevésbé görcsölök azon a hiányzó zenei tudáson, ami nélkül tulajdonképpen igazából csak az ösztöneimre hagyatkozhatok, amikor zenét csinálok. Ez a naiv, kötetlen zenei világ bátrabbá tesz, hiszen csak szórakozás az egész.
hvg.hu: Kik játszottak a lemezen? Azért is kérdezem, mert övék a főszerep, míg az elektronikának mellékszerep sem jutott szinte.
É:M: A jelenleg aktív Sena zenekar játszotta fel a lemezt (Dési Tomi-dob, Szekér Ádám-gitár, Bata Pisti-basszus, Premecz Matyi-billentyűk, Meggyes Ádám-trombita, és jómagam harsonán), illetve pár vendégzenész segített még a végleges hangzás elérésében (Hock Ernő-nagybőgő, Ibro Fall-ütőshangszerek, Jász András-altszaxofon, Kováts Gergő-tenor- és bariton-szaxofon, Puskás Csaba-trombita).
Mint már említettük, ez egy teljesen élő lemez. Egyben lett felvéve, csak a fúvósok és az ütős dolgok, illetve némi extra gitár és hammond került rá utólag, a lehető legkevesebb szerkesztéssel. Igen, az elektronika majdnem teljesen kimaradt, minden élő, akusztikus hangszerből lett kicsiholva. Egyedül a My Freedom című számban jelenik meg az autotune, mint effect.
hvg.hu: Nagy útról tértetek haza a napokban. Hogyan kerültetek nemcsak rokoni látogatásra, de fesztiválgründolóként is Afrikába?
S.D.: Én már évek óta zenélek Ghánában is, Marcival együtt. Régóta próbálok jelen lenni a helyi zenei életben. Már terveztük egy ideje, hogy csinálunk kint saját dolgokat. Erre meg éppen rímelt, hogy megnyílt a Ghánai Magyar Nagykövetség, ahol eleve szerették volna, ha fellépek a megnyitón. Ezt mi továbbgondoltuk és kitaláltuk, hogy szervezünk egy egész Magyar Kulturális Hetet. Szerencsére mind a Nemzeti Kulturális Alap, mind pedig a Külügyminisztérium támogatta az elképzelésünket és kaptunk annyi támogatást, hogy megcsináljuk ezt a fesztivált.
É.M.: Szabó András nagykövet úrral közösen egy elég komoly programot sikerült összehoznunk. Ő leginkább a diplomáciai körök, üzleti, politikai és törzsi vezetők számára, a Kempinski hotelben zajló rendezvények megszervezésében jeleskedett, míg mi a publikus programokkal voltunk elfoglalva, Összesen 30-40 ember utazott Ghánába erre a rendezvényre, jött 3 zenekar, egy egész vizuális stáb, a LaLuz, valamint a technikai stáb, divattervezők, borász, a magyar Kempinski egyik szakácsa, üzleti delegáció és még sorolhatnám. Szerveztünk gyerek-foglalkozást, a Librinek hála, vittünk ki vagy 100 magyar szerző angol nyelvű könyvét, ezt aztán több gyermekkönyvtár közt osztottunk szét. Szerveztünk kertmozit magyar filmeknek, fényfestést, illetve a Kempinski protokoll eseményei mellett egy nagy zárókoncertet is, ahol a 3 magyar zenekar, számos ghánai vendéggel együtt adott műsort.
S.D.: A hab a tortán az volt, hogy a koncertet követő napon az egész brigád felkerekedett és elutaztunk édesapám szülőfalujába, a Volta-környéki dzsungel közepébe, Tsyome Afedo-ba, ami még a térképen sincs rajta, olyan kicsi. Ott a helyiekkel karöltve rendeztük egy hatalmas falufesztivált. Vittünk színpadot, hangrendszert, fényfestést, apám pedig megvendégelte az egész falut. Ez volt a csapat számára a legintenzívebb élmény, és biztos vagyok benne, hogy a falu számára is az volt.
hvg.hu: A szólódolgok hatnak-e az Irie jövőjére esetleg? A Maffiás rádióbarátságból van-e visszatérés?
É.M.: Nem tudjuk még, mi az Irie jövője. A zenekaron belül van egy erős igény egy a mostani Sena lemezhez hasonlóan, élőben megalkotott, kicsit kevésbé populáris anyag elkészítésére. Kérdés, hogy erre mikor kerül sor, de az biztos, hogy lesz még ilyen is. Most egyelőre a nyári koncert-dömpingre próbálunk felkészülni.