Joe Eszterhas egykor a filmvilág legjobban fizetett forgatókönyvírója volt, de visszatérő filmje nem az Elemi ösztön vagy a Showgirls vonalát viszi tovább – a Guadalupei Szűzanyáról szól majd.
A 72 éves, csákánydoroszlói születésű, de gyerekkorát először egy osztrák menekülttáborban, majd New York és Cleveland szegényebb negyedeiben töltő Joe Eszterhas számos meghiúsult projekt után végre visszatér a filmezéshez: Guadalupe című forgatókönyve az MGM stúdiónál talált gazdára – írja a Deadline.
A forgatókönyvíró 14 évvel ezelőtt találta ki, hogy filmet ír a mexikói, bazilikában őrzött ikon történetéről, amelynek az ő kereszténnyé válásában is nagy szerepe volt. A Szent Szűz a feljegyzések szerint egy indiánnak, Juan Diegónak jelent meg 1531 telén a Tepeyac dombon, egy azték istennő lerombolt templomának helyén, Mexikóvároshoz közel. A film producerei korábban A Biblia című minisorozatért és az Isten fia című moziért feleltek.
Eszterhas a hetvenes évek közepéig a Rolling Stone magazin szerkesztője volt, majd 1978-ban jelent meg az első olyan film, amelynek ő írta a könyvét: ez volt Norman Jewison Ö.K.Ö.L. című filmje, Sylvester Stallonéval. Következőleg a '83-as Flashdance forgatókönyvéhez járult hozzá, de első igazi sikere az 1989-es Music Box volt, amely – Costa-Gavras rendezésében – elnyerte a Berlinale fődíját, az Arany Medvét.
Legemlékezetesebb filmjei Paul Verhoeven rendezőhöz kötődnek: igaz, az Elemi ösztön (1992) sikerét már nem tudták megismételni három évvel később, amikor a Showgirls óriásit bukott. Az idő azonban őket igazolta: a Showgirls ugyan mozis futása alatt a ráfordított összeget sem hozta vissza, a VHS-eladásoknak és a kölcsönzéseknek köszönhetően végül az MGM egyik legnagyobb sikere, igazi kultfilm lett, amit még Quentin Tarantino is dicsért. Eszterhas azért kapott érte egy Arany Málnát a legrosszabb forgatókönyv kategóriájában.
1997-ben két filmmel is jelentkezett: a nagyobb visszhangot az An Alan Smithee Film: Burn Hollywood Burn váltotta ki, amely gyakorlatilag kettétörte az amerikai karrierjét. A film öt Arany Málnát kapott, ebből négyet személyesen Eszterhas: a forgatókönyv és egy általa írt betétdal mellett a rövid cameóját is díjazták, mint legrosszabb mellékszereplő és a legrosszabb újonc.
Ezek után már csak egy filmet készített, azt viszont Magyarországon: a Szabadság, szerelem sztoriját ő találta ki, a forgatókönyvet pedig Gárdos Évával, Divinyi Rékával és Bereményi Gézával közösen írta meg.
A nagy visszatérésére már 2012-ben sor kerülhetett volna, ugyanis Mel Gibson vele íratta meg a makkabiusok történetéről szóló film könyvét, amely hosszas munkálatok után végül nem jött össze – Eszterhas a rendező antiszemitizmusát és botrányait jelölte meg ennek okaként, Gibson szerint viszont egyszerűen csak nem volt olyan szintű a forgatókönyv, amilyet vártak.
Eszterhasról legutóbb akkor hallhattunk, amikor 2012 októberében a Filmalap meghívására Budapesten tartott mesterkurzust, illetve amikor 2013 nyarán 7,5 millió forintot kapott forgatókönyv-fejlesztésre Az apák bűnei című tervére, amelyet Szabó István rendezett volna.
Kultúra – frissen, első kézből. Kövesse a HVG Kult Facebook-oldalát!