Kult Stemler Miklós 2016. október. 01. 20:00

„Megérte migránsként áttörnöm a falat”

Andy Vajna a szegényekért fohászkodik, Lázár János piros hóesés közepette korcsolyázik, II. Erzsébet pedig Geronazzo Máriával csónakázik drMáriás monstre pécsi kiállításán, amely szándéka szerint az 50 éves művész egész eddigi életművét mutatja be. Provokáció, irónia és egy sikeres migráns a megnyitón.

A normalitás ritka helyszínévé alakult szeptember 30. estéjén a Zsolnay Kulturális Negyed kiállítótere, ahol alig két nappal az országot végletekig hiszterizáló népszavazás előtt, magasrangú kormánypárti politikusok nem kényszeredetten vigyorogtak, hanem őszintén nevettek drMáriás idézett élcén.

Tóth László

Pedig első pillantásra drMáriás, azaz Máriás Béla kiállított műveinek semmi közük a normalitáshoz. Csábító akt Rákosi Mátyásról, Soros György vámpírfogakkal, piros hóesésben műkorcsolyázó Lázár János: az elmúlt évtizedet elsősorban közéleti témájú festmények készítésével töltő művész minden eddiginél teljesebb kiállítása tökéletesen megmutatja azt, amit eddig is sejtettünk: az abszurd és a dadaizmus a tökéletes eszköz közéletünk őrültségének ábrázolására.

Karl Marx és Fekete György az Úrban egyesül

Az életműkiállítás apropója drMáriás közelgő 50. születésnapja volt, Pécsre pedig – amellett, hogy kvázi félúton található a művész életének két meghatározó helyszíne, Újvidék és Budapest között – Rátgéber László kosárlabdaedző, Dr. Máriás gyermekkori barátjának lobbitevékenysége révén került.

Bár a Gulyás Gábor által összeállított kiállítás összegző jellegű, az elmúlt 10 év közéleti alkotásai kapják a fő hangsúlyt, ami abból a szempontból nem meglepő, hogy a legnagyobb figyelmet Dr. Máriás ezen képei keltették, és a megnyitó közönsége is ezekre rezonált leginkább.

Tóth László

Az első nagy szekció így a pápaként, „I. Károlyként” ábrázolt Karl Marx portréjával kezdődik, hogy aztán a NER szentháromságával, az ég felé tekintő és mutató – avagy más nézőpont szerint bemutató – Fekete Györggyel, a vidáman kaszáló – búzát vagy pénzt, esetleg a saját fejét, egyre megy – Habony Árpáddal, és a drMáriás értelmezése szerint a szegényekért imádkozó Andy Vajnával zárul.

„Az a létélmény vezetett, hogy bármennyire menekülök a politikától, nem tudok kibújni alóla. Emellett a politika egyre brutálisabban, jóformán egyetlen témaként tölti ki az életünket. Úgy gondoltam, hogy ha már ez ennyire elkerülhetetlen, akkor a hermetikus, filozofáló, esztétizáló művészet helyett brutális punk popartba váltok át, és megszólítom azokat a figurákat, akik magukat szentként akarják bemutatni” - indokolta radikális téma- és módszerváltását drMáriás, amikor az ünnepélyes megnyitó előtt sikerült leülnünk vele néhány percre beszélgetni

Nokiás doboz az örökévalóságnak

Szavai szerint ezek a festmények egyfajta naplóként is felfoghatók, ami persze felveti a művek időtállóságának kérdését is. Tökéletes példája ennek a „Combino brothers” című alkotás, amelynek főszereplője két olyan politikus, Demszky Gábor és Hagyó Miklós, akik igencsak kikoptak mára a hírekből, és míg Demszky nevét 20 évig regnáló főpolgármesterként és a demokratikus ellenzék tagjaként valószínűleg megőrzi a történelem, az üstökösként feltűnő majd aláhulló Hagyónak valószínűleg nem jut ki ez a megtiszteltetés.

Tóth László

DrMáriás mindezt nem látja problémának, hiszen mint mondja, míg aktuálpolitikai jelentésüket idővel valóban elvesztik ezek a képek, kordokumentumként annál jobban működnek. Demszky és Hagyó képén túl a Combino brotherst a korszak politikai szlogenjei, és az ezek színvonalát jól jelző káromkodások és nemiszerv ábrázolások borítják, no meg a valóban szimbólummá vált nokiás doboz. Ráadásul az is lehet, hogy bizonyos szereplőket épp ezek a festmények őriznek meg az utókor emlékezetében, mint a menekülő Ambrus Attilát, avagy Kulcsár Attilát és Tarsoly Csabát.

„Ha ránézünk ezekre a festményekre, akkor visszaemlékszünk arra a furcsa korra, amelyben éltünk, amikor Kiszel Tünde, Lagzi Lajcsi, avagy Habony Árpád határozta meg az életünket” - fogalmaz ezzel kapcsolatban drMáriás, aki azonban azt is érzi, hogy a képeit velejükig átható irónia egyre kevésbé működik a magát hisztérikusan komolyan vevő közéletben.

 

Tóth László

30 évnyi dada

Bár közéleti festményei tették szélesebb körben ismertté, az életműnek ezek a művek csupán egy szeletét képezik. A kiállítás jó érzékkel vezeti be a látogatókat ebbe a másik világba is a látványosabb, első pillantásra populárisabbnak tűnő képek révén, hogy aztán hangos ízelítőt nyújtson a Tudósok életművéből és a 2006-ban elhunyt Bada Dadával (Bada Tibor) együtt fémjelzett korai képekből.

A közelgő 50. születésnapon túl volt még egy apropója a mostani kiállításnak: drMáriás 25 évet töltött a művészetét mai napig meghatározó egykori Jugoszláviában, és ugyanannyit töltött 1991-es menekülése után Magyarországon.

„Az ottani művészeti és kulturális közeg alakított ki és váltott ki bennem alapélményeket és alapreflexiókat. Ennek köszönhető az a harsány attitűd, ami mai napig meghatározza a művészetemet, emellett Magyarországon aztán rengeteg új hatás ért. Ez a kettősség folyamatosan kavarog a művészetemben, ami sokszor segítség, mert másfajta hangon tudok megszólalni, mint a legtöbben, máskor viszont hátrány, mert nem teljesen értik, hogy mi bajom van a világgal, miért vagyok hangos.”

A terápiás jelleg, azaz legyünk képesek nevetni a magukat nagyon komolyan vevő fontos embereken, és ők is magukon, a megnyitó idején legalábbis működött. drMáriás festményeinek két szereplője, Páva Zsolt, Pécs fideszes polgármestere, és L. Simon László fideszes országgyűlési képviselő, volt kulturális államtitkár, egyben drMáriás személyes jó barátja szintén jelen volt, és láthatóan jól szórakoztak drMáriás köszöntőbeszédén, amely egy Lázár János főszereplésével lezajló, erotikus töltető álom elmesélésével kezdődött, majd nem kevés célzatossággal azzal zárult, hogy érdemes volt migránsként 25 évvel ezelőtt áttörnie a falat.

A kiállítás november 30-ig tekinthető meg Pécsett a Zsolnay Kulturális Negyed m21 Galériájában.

*

DrMáriás élményei neves államférfiúkkal

A megnyitót megelőző bejárás keretében Gulyás Gábor és drMáriás kalauzolta végig a megjelenteket a tárlaton, miközben a művész képeiről mesélt. A végső szó persze a befogadóé, ám így is érdekes lehet, hogy hogyan keletkeztek a Gyurcsány Ferencet naiv görög kisfiúként, Lázár Jánost virtuóz műkorcsolyázóként, avagy Habony Árpádot vidám kaszásként ábrázoló festmények.

Gyurcsány Ferenc (Gyurcsány Ferenc Henry Rousseau műtermében)

Gyurcsány Ferencben leginkább azt a gyermeki naivitást kedvelem, amellyel mindig újra és újra felül tudja írni a korábbi nyilatkozatait, és ezért gondoltam úgy, hogy Rousseau tengerparti kisfiúja görög népviseletben ideális megfogalmazása lehet személyének – különös tekintettel a népszavazásra.

Facebook

 

Lázár János (Lázár János piruettezik, miközben piros hó esik)

Lázár Jánost, Hódmezővásárhely fantasztikusan sikeres politikusát a mártélyi ártéren korcsolyázva próbáltam megjeleníteni, miközben piros hó esik. Lázár János annyira lehengerlő a saját stílusában, és annyira erotikus, hogy nem is tudok már koncentrálni arra, amit mond. A kép apropóját viszont nem ez adta, hanem az, hogy váratlanul bezárták a Mártélyi alkotóházat, és úgy véltem, hogy ha egy neves politikust a környéken korcsolyázva jelenítek meg, akkor talán megenyhül a szíve, és visszaadja a művészeknek az alkotóházat. Aztán ez meg is történt, ami mondjuk nem biztos, hogy ennek a képnek az érdeme.

facebook

 

Áder János (Az elnök magányos kedvessége)

Nagyon kedves, idilli hangulatú kép, amelyen az elnök megmossa az elnök lábát, miközben több elnöki figura gondolkodik és meditál mindezen. Mindez kicsit arra utal, hogy az elnöki szerep nem annyira egyszerű, de mégannyira sem jelentős, ami persze nem biztos, hogy az elnök hibája.

Facebook

 

Matolcsy György (Matolcsy György unortodox dalt énekel Rousseau műtermében)

A kép arra utal, hogy miközben a remek gazdaságpolitikus a legunortodoxabb eszközöket veti be a gazdaságban, a művészetben a legortodoxabb támogatási rendszert alkalmazza. Nem vásárol modern műtárgyakat, hanem a szuperortodox, több milliárdos festményeket veszi meg, ahelyett, hogy abból a pénzből egy csomó ilyen képet vásárolt volna, és kialakított volna néhány száz millióból egy kortárs képzőművészeti gyűjteményt. Ez a mai napig nincs. Hiánya óriási tátongó sebként lebeg felettünk, és várjuk Györgyöt, hogy ezt orvosolja.

Facebook

 

Habony Árpád (Habony Árpád Malevics műtermében)

Habony Árpád közéletünk legtitokzatosabb szereplője, akit ezen a képen kaszásként láthatunk. Mi mindent lehet kaszálni? Lehet kaszálni búzát, de pénzt is, és ha nem vigyáz az ember, akkor akár a saját fejét is képes levágni, ami aztán továbbgördül a lángoló búzamezőn.

Facebook

 

Andy Vajna (Andy Vajna a mélyszegénység mielőbbi felszámolásáért fohászkodik Semjén Zsolt műtermében)

Azt, hogy mélyen keresztény kormánya van Magyarországnak, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy Andy Vajna reggeltől estig a szegénység és a mélyszegénység helyzetének jobbításán fáradozik. Lehet, hogy egyszer tényleg ad nekik, hiszen egyre és egyre több pénzzel sújtják. Ha a fohászkodás után át is utalna, sokak karácsonya lehetne boldogabb.

Facebook