Kult Balkányi Nóra 2016. szeptember. 17. 12:05

Budapestnek háztáji hip-hopperei is vannak – SoulClap Budapest premier

Minden héten szabadzenélést hoznak össze, külföldi zenészeknek rakják fel a fővárost a térképre. Az ezernyi formában működő csoport stabil, ötfős zenekarként most ért új állomáshoz. A hvg.hu nagyobb figyelmet érdemlő magyar zenekarokkal foglalkozó egy.két.há- sorozatában bemutatjuk a SoulClap Budapestet.

egy.két.há
Friss cikkek a témában

„Ha most ötünket random ledobnád bárhol játszani, az már nagyjából zenélésnek hangzana” – mondta a SoulClapben szempleres-dj-producerként működő Őrsi András a jelenlegi felállásról.

KERET BLOG VIDEÓ :

Őrsi és a többi fix tag – a zenekarvezető Bognár Szabolcs (billentyű), Zahár Fanni (fuvola), Boros Levente (dob) és Heilig Tamás (basszusgitár) – is sokféle jó projektben mozog még a csapaton kívül (portrékat lásd később – a szerk.).

A SoulClap hat éve laza, sokat imprózó kollektívaként indult, mostanra jazz triós fellépéstől kezdve DJ szetteken át elektroakusztikus élő zenekaros koncertig mindenféle felállást tudnak hozni. Az irány végig megmaradt: a hip-hop, a neo soul, a funk és a jazz.

Fazekas István

A SoulClap széles rokonsági körébe tartozik hasonló zenei vonalakkal az Amoeba, a Fixi4, a Slow Village (az egyik SoulClap alapító-producer, az absztrakt hip-hopban mozgó Zsigiri Bálint projektje) és az Ethnofil. Távolabbról kötődő a nemrég iszonyat mázlival a Red Hot Chili Peppers-szel bandázó, mostanában amúgy sajnos kevésbé aktív garázsrock The Qualitons, vagy az előző egy.két.há-ban lemezpremierező extrém-pop Mörk. De a csapat együttműködött korábban például az Akkezdet Phiaival és Senával is.

Ez itt holland Sarah-Jane-el felvett új szám. Hallgassák meg először a hvg.hu-n.

 

„Nem konkurens formációkról beszélünk” – mondta Kremer Sára, a SoulClap menedzsere. „Ez a közeg támogató, mindenki mindenhol játszik, sok a helyettesítés és a feat (közös fellépés – a szerk.). Ezek 'háztáji' bulik."

Pörög a szcéna

„Kicsi a kör, mindenki ismer mindenkit” – egészítette ki Őrsi András is. „Ha jön egy külföldi MC, rögtön össze tudjuk hozni öt jó projekttel. Lehet, hogy ebben a stílusban épp csak ennyi van az egész országban, de ő azzal a feelinggel megy majd vissza Londonba, hogy Pesten pörög a szcéna.”

A SoulClap kollektíva azon dolgozik, hogy erősítse ezeket a szálakat – ők is hívnak zenészeket, maguk is dolgoznak külföldi megjelenésen. „Ha jön például egy amerikai rapper, nem hozza magával a teljes zenekarát. Csapatra lesz szüksége, aki kíséri, és ismeri a színteret.” Vagyis a DJ-ket, a helyeket, a kiadókat, a szervező csapatokat.

Fazekas István

Őrsi helyszínként a budapesti művészközeg egyik emblematikus gócpontját, a Madách téri Telepet, szervezői oldalról pedig – a Bánkitó Fesztiválra erős lineupot összehozó, vagy a mostanában új kedvenc budapesti helyszínre, a Pontoonra népszerű jazzelős sorozatot vivő, régóta működő – S*10 kiadót említette. Kremer Sárával úgy tippeltek, hogy itthon körülbelül öt-hatezren ismerik és követik ezt a színteret.

Nem lesz se Volt nagyszínpad, se Petőfi

„Gyerekkoromban nagy hip-hopper voltam, elutasítottam mindent, ami nagyobb közönségnek szólt. De a mainstream-underground különbségnek mostanra nincs sok értelme. Olyan vagány és kísérleti popzenék jönnek ki, hogy elbújhat az underground. Homogénebb a kör, mint korábban, és ez jót tesz minden műfajnak. Az S*10 például a punktól house-on át kísérleti elektronikáig mindenfélét hoz.”

Zenekarok általában örülnek, ha a szövegeiket random ordítják különböző szórakoztatóipari létesítményekben, lehetőleg minél többen. „Mikor Sári kérdezte, mit akarunk, megfogalmaztuk, hogy valami tök mást, mint általában a bandák. De a lehetőségeink is mások” – mondta erről Őrsi. „Frontember nélkül sosem lehetünk például tömegeket ugráltató fesztiválzenekar.” A SoulClap olyan helyekre szeretne menni, ahol értő közeg hallja, és olyan zenét rögzítene, amivel az egész csapat meg van elégedve.

Fazekas István

„Mivel főleg Pesten vagy külföldön működik az ő színterük, nem pörögnek rá annyira arra, hogy vidéki turnékat nyomjanak végig” – folytatta Kremer Sára. „Arra viszont igen, hogy elhívjanak egy csodás hangú külföldi énekesnőt, beköltözzenek vele a stúdióba, és ott szöszöljenek a cuccaikkal. Persze jó lenne, ha showcase fesztiválokra járhatnának, kipróbálhatnák magukat új közönség előtt (a showcase szervezések arra adnak lehetőséget, hogy a szakma és közönség új, fiatal formációkat ismerjen meg – a szerk).” Rádiós pénz és lemezeladás nélkül a fenntarthatóságot egyrészt a zenészek ezer projektje, másrészt az állam adja (a SoulClapet támogatja a Cseh Tamás Program).

Hétfőtől szerdáig SoulClap

A csapat minden héten fixen játszik sorozatokon, gyakorlatilag így próbálnak. Hétfőnként a Telepen a kezdetek óta játszanak SoulClapes DJ-k (Soul on Top), keddenként ugyanitt a Jazz Parfume-on folytatják instrumentális trió felállásban, szerdánként pedig a Bognár Szabolcs által indított Hip To The Game, Magyarország első egészestés élő hip-hop jam sessionje megy az Instant pincéjében.

Fazekas István
Egy.két.há

Tavasszal indítottuk el egy.két.há címen a több figyelmet érdemlő előadókról, zenekarokról szóló sorozatunkat. Főleg azért, mert azt gondoljuk, a magyar zenei élet jelenleg kifejezetten izgalmas időszakát éli, de ez nem feltétlen jelenik meg a mainstream felületeken. A sorozat eddig részei: Mongooz and The Magnet, Muriel, The Immigrants, Jónás Vera Experiment, Grand Mexican Warlock, iamyank, Esti Kornél, Blahalouisiana, Gustave Tiger, Mörk, Junkie Jack Flash, The Best Bad Trip, Kamikaze Scotsmen.
Grafika: Ferenczy Dóra.


Hungarian hip-hop

Bognár Szabolcs (billentyű)

A SoulClap egyik alapítója, az Amoeba zenekar tagja, rengeteg közreműködés szervezője. Öt-hat évesen találta ki, hogy dobolni fog, aztán volt úgy is, hogy inkább jazz vibrafonos lesz. Erősíti a külföldi szálakat, ingázik a kontinensek között. Mindeközben dolgozik szólóprojektjén is.

Bognár Szabolcs
Fazekas István

Zahár Fanni (fuvola)

Az Ethnofil tagja. Nyolc éves kora óta fúj, furulya után fuvola, aztán a szaxofon jött. Rossz magaviselet miatt a zeneiskola megvált volna tőle és idő közben tett népzenei kanyarokat is. Végül győzött a jazz.

Zahár Fanni
Fazekas István

Őrsi András (scratch, sampler, percussion)

ONE-AB néven DJ-producer, az Ethnofil tagja. Gyerek kora óta graffitizik, majd innen jött a breaktánc és a hip-hop zene. Rajztanárnak tanult, a zenélés mellett fotósként dolgozik.

Őrsi András
Fazekas István

Boros Levente (dob)

Az Amoeba, a Fixi 4, és a The Qualitons dobosa, és még követhetetlen mennyiségű formációban megfordul. „Édesanyám vette észre, hogy rá vagyok cuppanva a zenére. A zenetagozatos áltiban jött a zongora, aztán a Kőbányai Zenei Stúdióban a dob (...). Hamar belecsúsztam a freejazz és zaj furcsa fúzióiba, aztán rájöttem, hogy a gyökereim a funkban és hip-hopban vannak.”

Boros Levente
Fazekas István

Heilig Tamás (basszusgitár)

Basszusgitározik és szintin játszik rengeteg formációban „afféle populáris zenekarokkal is.” Heilig Tomi játszik egyebek mellett a Punnany Massiffal, Király Viktorral, Király Lindával, Kern Andrással és Hernádi Judittal.

Heilig Tamás
Fazekas István