Kult Bicsérdi Ádám 2017. február. 06. 20:01

Szeder: "Fontos, hogy ne csak háttérzene legyek"

Játékos, akusztikus dalokkal lett ismert, de azóta már komplexebb zenei világot épített fel második lemezén. Szeder, példaképeihez hasonlóan, nem fél különböző stílusokban próbálkozni, és attól sem, hogy provokáljon. Egy.két.há című sorozatunkban a több figyelmet érdemlő előadókat mutatjuk be, ezúttal a Reggeli dal és a Feri fenekének szerzőjét, egy Maszkurával közös klippremierrel egybekötve.

egy.két.há
Friss cikkek a témában

A játékos, sanzonos francia zenei hagyományt Magyarországra csempésző előadóként tűnt fel még két éve, aztán egy bátor váltásnak köszönhetően ma már a francia vonal mellé rengeteg gitárzenei hatás is társul a Szeder-koncerteken. A dalszerző-énekes, Szeder-Szabó Krisztina második lemeze, a Táncolj velem élet alapján hamar búcsút intett a bájos, akusztikus világnak, ami még a bemutatkozó lemezt, a Hab a tetejént jellemezte. Elég csak összehasonlítani a két lemez húzószámait, a Reggeli Dalt és a Feri fenekét ahhoz, hogy érzékeljük a markáns különbséget.

A változás azonban kis zavart kelthetett a dalszerző pályáját követőkben: most akkor Szeder a rádiós játszások helyett inkább az országos rádiókból (megint) száműzött magyar undergroundhoz csatlakozik attitűdben? Szeder szerint szó sincs itt nagy fordulatról, egyszerűen itthon még nincs nagy hagyománya a folyamatosan változó, új utakat kereső női dalszerzőknek.

"Szerintem egyre jobban kikristályosodik majd, hogy hova is lehet engem sorolni. Nagyon mainstream zenét sohasem szerettem volna játszani. Talán eddig, a korábbi akusztikus, sanzonos dalok miatt egy picit a világzenei fiókba raktak, de az elektromos gitár előtérbe kerülése miatt ezt már nehéz lenne mondani. Eddig az intellektuálisabb, idősebb közeg követett, most fiatalodott némileg a közönségem. A produkció abban a korábbi felállásban az álmaimmal ellentétben már nem tudott tovább nőni, ezért váltottam. Amúgy is játszottam már korábban is elektromos gitáron egy zenekarban. Az egy indie-banda volt, abban több volt a brit hatás. Most ez köszön vissza az eddig ismert sanzonos hangulatba" – indokolja a váltást Szeder, amely úgy tűnik, működik, hiszen érezhetően mindkét közeg tud azonosulni az új dalokkal. A Feri fenekének klipje jelenleg hetvenezer feletti megtekintésnél jár, és a klubközegben, a Kuplung vagy az A38 megtöltése sem okoz különösebb gondot már.

Fülöp Máté

Hogy mitől lett egészen más hangulatú, és rengeteg különböző helyről érkező hatást felvonultató lemez a Táncolj velem élet, azt az is jól érzékelteti, hogy milyen zenészekkel vette magát körül Szeder. "A kezdeti időkhöz képest teljesen megváltozott a zenekar felállása. Akkor még nehezen gyűjtöttem össze a zenészeket, ismerősöket kérdezgettem, és iszonyat szerencsém volt, nagyon jó zenészekkel tudtam elindulni. A mai napig hálás vagyok nekik a sok kezdeti segítségért. Most viszont egyszerűbb volt a dolgom, mert akkora ismeretségi köröm lett időközben, hogy szinte azonnal bekattantak nevek, hogy például vele vagy vele jó lenne együtt dolgozni."

A jelenlegi koncertfelállásban például az évek óta itthon és külföldön ügyesen építkező makrohangból ismerős Gyányi Marcell a nagybőgős, a dobos pedig a szerintünk 2016 legjobb debütlemezét megjelentető Mörkben is játszó Szabó Dániel Ferenc. Hegedűn Szabó Árpád játszik, aki az ugyancsak kiváló Murielből lehet ismerős.

A zenekarhoz az album munkálatai közben csatlakozó, és a Jónás Vera Experimentben is aktív Fenyvesi Márton pedig a gitárzenei hatásokat hozta a dalokba. "Kicsit az ő hatása is, hogy telepakoltunk több számot is gitárokkal. Ráadásul Dorozsmai Gergő (a Gustave Tiger énekes-gitárosa) volt a hangmérnök, igazából ő is egyfajta producerként ötletelt velünk a hangzáson."

Szeder elmondása szerint a felvételek során csakis a dalokat helyezték középpontba, nem az volt a cél, hogy egységes műfaji keretek közé tuszkolják a teljes anyagot. A Feri feneke például direkt provokáció miatt lett nyitódal, ahhoz képest a Táncolj velem… egyéb dalai egészen más hangulatúak, hiszen a számok zöme egy érzelmileg megterhelőbb időszakban született.

"Ha a lemezről ki kell emelni valamit, akkor a Kezem a hátadont nagyon szeretem, mert szerintem az egy elég mély dal lett az elengedésről. De mindegyik számból sikerült kihozni azt, amit szerettem volna. A Száraz rúzs izgalmas elegy, valahol a sanzon és a hiphop között, amiben Maszkurával dolgoztam közösen. Az Elfújom, de visszaszállra pedig zeneileg vagyok büszke, mert ott pont a kíséreltibb, állítólag artpopos megoldások kerültek előtérbe." A lemezt záró, és az addigi dalok érzelmi hullámvasútja után megnyugtató Kikapcsolomban pedig még egy vonósötös is szerepet kapott, amivel Szeder egyik álma valósult meg.

A Száraz rúzs először itt látható klipje:


Kérdés persze, lesz-e még jövőben nagyobb váltás Szeder zenei világában, hiszen ez a vágy mintha a Folyamatok című dalban is megjelenne: "folyamat vagyok, folyton érek / folyosó vagyok, sosem érek véget” – hangzik el a dal szövegében. De Szeder szerint most inkább arra koncentrálna, hogy a jelenlegi rockosabb felállásból hozza ki a maximumot.

"Tetszik, hogy most nagyobb a játszótér. Most már fontos, hogy ne csak háttérzene legyek egy kávézóban, hanem igazán odafigyeljenek a dalaimra. Akusztikus, egyszálgitáros fellépést persze vállalok még, ezek izgalmas feladatok. Jó, hogy így is működnek ezek a dalok. De jobban szeretem most már a teljes csapatot. Ezt a beates vonalat szeretném továbbvinni úgy, hogy közben persze az akusztikus, sanzonos világot sem hagyjuk teljesen magunk mögött. Ezzel persze nem vagyok egyedül itthon, például a Quimby is hasonló hatásokból gyúrta össze a lemezeit" – mondja Szeder, aki hozzáteszi, hogy az összes kedvenc előadója a dalokat helyezte előtérbe, és bátran váltogatja a stílusokat.

Fülöp Máté

"Ha megnézel egy ZAZ-koncertet, ott egy gipsy swing után simán jön egy hatalmas popdal. De általában a francia rockzenekarok sokat táplálkoznak a sanzonhagyományokból. Onnan Camille számít még nagy kedvencemnek, hangszerelésben ő is rengeteg mindent kipróbál. Ilyen szempontból Norah Jonest is nagyra értékelem, hiszen ő is több irányt kipróbált."

egy.két.há
A feltörekvő vagy nagyobb figyelmet érdemlő előadókat bemutató sorozatunk korábbi epizódjait itt találja. Grafika: Ferenczy Dóra

A francia vonal amúgy is egy fontos mellékszál lehet még Szeder pályáján. Régóta tervben van ugyanis egy teljesen francia nyelvű EP kiadása is. "Az egyik francia dalom mellé még felvenném franciául a sanzonosabb hangulatú, jelenleg magyar szövegű dalaimat, ebből állna össze egy EP. Ezt elvileg csak online jelentetném meg, mert már nem ez a fő profil, de ezt az ajtót még jó lenne kinyitni."

Szeder a külföldi turnét sem tartja kizártnak, főleg, hogy egészen meglepő helyeken is vannak már rajongói. "Kiderült, hogy a külföldieket annyira nem zavarja, ha nem értik tökéletesen a szöveget. Például van egy észt rajongóm is, aki a Rákosmente fesztiválra is eljött miattam. De ami még ennél meglepőbb volt, hogy amikor elküldte a zenét a volt litván barátnőjének, kiderült, ő már ismerte a számomat."

Fülöp Máté

A következő nagy dobás, a húszállomásos vidéki turné utáni müpás koncert lesz, ahol Szeder egy modern bábos, cirkuszos környezetbe képzeli dalait. "Tangóharmonikát mindenképp szeretnék arra a koncertre, a többi még tervezés alatt, de az biztos, hogy látványban és megszólalásban is újat álmodunk az eddig koncertjeinkhez képest."

 

Ezek voltak 2016 csúcspillanatai a magyar zenében

2016 ellentmondásos év volt: miközben a korábbi évtizedes lemaradáshoz képest jelenleg rengeteg stílusban - gitárzenében, hiphopban, elektronikában, metálban, punkban, vagy jazzben - közel ott tartanak a magyar előadók, mint a világ popzenéjét meghatározó produkciók, a hazai minőségi zene jóformán eltűnt a mainstream médiából.