Játékos, akusztikus dalokkal lett ismert, de azóta már komplexebb zenei világot épített fel második lemezén. Szeder, példaképeihez hasonlóan, nem fél különböző stílusokban próbálkozni, és attól sem, hogy provokáljon. Egy.két.há című sorozatunkban a több figyelmet érdemlő előadókat mutatjuk be, ezúttal a Reggeli dal és a Feri fenekének szerzőjét, egy Maszkurával közös klippremierrel egybekötve.
A játékos, sanzonos francia zenei hagyományt Magyarországra csempésző előadóként tűnt fel még két éve, aztán egy bátor váltásnak köszönhetően ma már a francia vonal mellé rengeteg gitárzenei hatás is társul a Szeder-koncerteken. A dalszerző-énekes, Szeder-Szabó Krisztina második lemeze, a Táncolj velem élet alapján hamar búcsút intett a bájos, akusztikus világnak, ami még a bemutatkozó lemezt, a Hab a tetejént jellemezte. Elég csak összehasonlítani a két lemez húzószámait, a Reggeli Dalt és a Feri fenekét ahhoz, hogy érzékeljük a markáns különbséget.
A változás azonban kis zavart kelthetett a dalszerző pályáját követőkben: most akkor Szeder a rádiós játszások helyett inkább az országos rádiókból (megint) száműzött magyar undergroundhoz csatlakozik attitűdben? Szeder szerint szó sincs itt nagy fordulatról, egyszerűen itthon még nincs nagy hagyománya a folyamatosan változó, új utakat kereső női dalszerzőknek.
"Szerintem egyre jobban kikristályosodik majd, hogy hova is lehet engem sorolni. Nagyon mainstream zenét sohasem szerettem volna játszani. Talán eddig, a korábbi akusztikus, sanzonos dalok miatt egy picit a világzenei fiókba raktak, de az elektromos gitár előtérbe kerülése miatt ezt már nehéz lenne mondani. Eddig az intellektuálisabb, idősebb közeg követett, most fiatalodott némileg a közönségem. A produkció abban a korábbi felállásban az álmaimmal ellentétben már nem tudott tovább nőni, ezért váltottam. Amúgy is játszottam már korábban is elektromos gitáron egy zenekarban. Az egy indie-banda volt, abban több volt a brit hatás. Most ez köszön vissza az eddig ismert sanzonos hangulatba" – indokolja a váltást Szeder, amely úgy tűnik, működik, hiszen érezhetően mindkét közeg tud azonosulni az új dalokkal. A Feri fenekének klipje jelenleg hetvenezer feletti megtekintésnél jár, és a klubközegben, a Kuplung vagy az A38 megtöltése sem okoz különösebb gondot már.
Hogy mitől lett egészen más hangulatú, és rengeteg különböző helyről érkező hatást felvonultató lemez a Táncolj velem élet, azt az is jól érzékelteti, hogy milyen zenészekkel vette magát körül Szeder. "A kezdeti időkhöz képest teljesen megváltozott a zenekar felállása. Akkor még nehezen gyűjtöttem össze a zenészeket, ismerősöket kérdezgettem, és iszonyat szerencsém volt, nagyon jó zenészekkel tudtam elindulni. A mai napig hálás vagyok nekik a sok kezdeti segítségért. Most viszont egyszerűbb volt a dolgom, mert akkora ismeretségi köröm lett időközben, hogy szinte azonnal bekattantak nevek, hogy például vele vagy vele jó lenne együtt dolgozni."
A jelenlegi koncertfelállásban például az évek óta itthon és külföldön ügyesen építkező makrohangból ismerős Gyányi Marcell a nagybőgős, a dobos pedig a szerintünk 2016 legjobb debütlemezét megjelentető Mörkben is játszó Szabó Dániel Ferenc. Hegedűn Szabó Árpád játszik, aki az ugyancsak kiváló Murielből lehet ismerős.
A zenekarhoz az album munkálatai közben csatlakozó, és a Jónás Vera Experimentben is aktív Fenyvesi Márton pedig a gitárzenei hatásokat hozta a dalokba. "Kicsit az ő hatása is, hogy telepakoltunk több számot is gitárokkal. Ráadásul Dorozsmai Gergő (a Gustave Tiger énekes-gitárosa) volt a hangmérnök, igazából ő is egyfajta producerként ötletelt velünk a hangzáson."
Szeder elmondása szerint a felvételek során csakis a dalokat helyezték középpontba, nem az volt a cél, hogy egységes műfaji keretek közé tuszkolják a teljes anyagot. A Feri feneke például direkt provokáció miatt lett nyitódal, ahhoz képest a Táncolj velem… egyéb dalai egészen más hangulatúak, hiszen a számok zöme egy érzelmileg megterhelőbb időszakban született.
"Ha a lemezről ki kell emelni valamit, akkor a Kezem a hátadont nagyon szeretem, mert szerintem az egy elég mély dal lett az elengedésről. De mindegyik számból sikerült kihozni azt, amit szerettem volna. A Száraz rúzs izgalmas elegy, valahol a sanzon és a hiphop között, amiben Maszkurával dolgoztam közösen. Az Elfújom, de visszaszállra pedig zeneileg vagyok büszke, mert ott pont a kíséreltibb, állítólag artpopos megoldások kerültek előtérbe." A lemezt záró, és az addigi dalok érzelmi hullámvasútja után megnyugtató Kikapcsolomban pedig még egy vonósötös is szerepet kapott, amivel Szeder egyik álma valósult meg.
A Száraz rúzs először itt látható klipje:
Kérdés persze, lesz-e még jövőben nagyobb váltás Szeder zenei világában, hiszen ez a vágy mintha a Folyamatok című dalban is megjelenne: "folyamat vagyok, folyton érek / folyosó vagyok, sosem érek véget” – hangzik el a dal szövegében. De Szeder szerint most inkább arra koncentrálna, hogy a jelenlegi rockosabb felállásból hozza ki a maximumot.
"Tetszik, hogy most nagyobb a játszótér. Most már fontos, hogy ne csak háttérzene legyek egy kávézóban, hanem igazán odafigyeljenek a dalaimra. Akusztikus, egyszálgitáros fellépést persze vállalok még, ezek izgalmas feladatok. Jó, hogy így is működnek ezek a dalok. De jobban szeretem most már a teljes csapatot. Ezt a beates vonalat szeretném továbbvinni úgy, hogy közben persze az akusztikus, sanzonos világot sem hagyjuk teljesen magunk mögött. Ezzel persze nem vagyok egyedül itthon, például a Quimby is hasonló hatásokból gyúrta össze a lemezeit" – mondja Szeder, aki hozzáteszi, hogy az összes kedvenc előadója a dalokat helyezte előtérbe, és bátran váltogatja a stílusokat.
"Ha megnézel egy ZAZ-koncertet, ott egy gipsy swing után simán jön egy hatalmas popdal. De általában a francia rockzenekarok sokat táplálkoznak a sanzonhagyományokból. Onnan Camille számít még nagy kedvencemnek, hangszerelésben ő is rengeteg mindent kipróbál. Ilyen szempontból Norah Jonest is nagyra értékelem, hiszen ő is több irányt kipróbált."
A francia vonal amúgy is egy fontos mellékszál lehet még Szeder pályáján. Régóta tervben van ugyanis egy teljesen francia nyelvű EP kiadása is. "Az egyik francia dalom mellé még felvenném franciául a sanzonosabb hangulatú, jelenleg magyar szövegű dalaimat, ebből állna össze egy EP. Ezt elvileg csak online jelentetném meg, mert már nem ez a fő profil, de ezt az ajtót még jó lenne kinyitni."
Szeder a külföldi turnét sem tartja kizártnak, főleg, hogy egészen meglepő helyeken is vannak már rajongói. "Kiderült, hogy a külföldieket annyira nem zavarja, ha nem értik tökéletesen a szöveget. Például van egy észt rajongóm is, aki a Rákosmente fesztiválra is eljött miattam. De ami még ennél meglepőbb volt, hogy amikor elküldte a zenét a volt litván barátnőjének, kiderült, ő már ismerte a számomat."
A következő nagy dobás, a húszállomásos vidéki turné utáni müpás koncert lesz, ahol Szeder egy modern bábos, cirkuszos környezetbe képzeli dalait. "Tangóharmonikát mindenképp szeretnék arra a koncertre, a többi még tervezés alatt, de az biztos, hogy látványban és megszólalásban is újat álmodunk az eddig koncertjeinkhez képest."
Ezek voltak 2016 csúcspillanatai a magyar zenében
2016 ellentmondásos év volt: miközben a korábbi évtizedes lemaradáshoz képest jelenleg rengeteg stílusban - gitárzenében, hiphopban, elektronikában, metálban, punkban, vagy jazzben - közel ott tartanak a magyar előadók, mint a világ popzenéjét meghatározó produkciók, a hazai minőségi zene jóformán eltűnt a mainstream médiából.