Hamarosan a 80. születésnapját ünnepli Széchenyi-díjas művészünk, mégsem Magyarországon kapta a legnagyobb nyilvánosságot.
Minden külsőség nélkül, levelezőlap nagyságú meghívón hirdette Perneczky Géza kiállítását a brémai Weserburg/Museum für moderne Kunsttal együtt működő Studienzentrum für Künstlerpublikationen. A meghívóra Perneczky ikonikussá vált fotóját, az Art Bubblest (1972) tették, a falakra és a tárlókba a hetvenes években készült fotókat, művészkönyveket, pecsét-koncepteket helyezték. Az alkalom pedig nem volt más, mint Perneczky Géza közelgő 80. születésnapja, illetve annak a nagyvonalú gesztusnak szóló főhajtás, amellyel az alkotó a Studienzentrumra hagyományozta Soft Geometry archívumát. Mit is jelent ez Brémára, az archívumra – és egy kicsit Magyarországra is – nézve?
A kutatóközpontot Bréma szabad Hanza-város szenátusa és a helyi egyetem közösen finanszírozza, működésében független a neki otthont adó múzeumtól. Intézményi szempontból olyan hibrid, amely archívumi, kutatói és múzeumi szerepeket és funkciókat vállal magára, részt vesz az oktatásban, kutatók és disszerensek munkáját segíti. Vezetője, Anne Thurmann-Jajes az elmúlt 15 évben archívumokat és művészeti gyűjteményeket szerzett meg a központ számára; ezekben fluxusművek, művészkönyvek, vizuális és konkrét költészet, mail art, pecsét- és elektrografikai munkák, de fotók, hangfelvételek, grafikai és szöveges természetű anyagok is szerepelnek.
A Studienzentrum kollekciója ma egyike a publikált anyagok legnagyobb gyűjteményének, missziója pedig az ötvenes évektől folyamatos művészpublikációk gyűjtése, „kulturgutkénti” elismertetése, kutatása és népszerűsítése. Struktúrájában és jelentőségében leginkább a Los Angeles-i Getty Research Institute-hoz hasonlít.
A részleteket elolvashatja a Műértő most megjelent májusi számában.