A Nemzeti Színház igazgatója szerint a tao egy közvetett állami támogatás. Ezzel ellentmond Orbán Viktornak.
Emlékezetes interjúkat adott a miniszterelnök a felcsúti háza mellett felépült Pancho Aréna finanszírozásáról. A Hír24 riporterét arról oktatta ki, hogy a stadion nem közpénzből épült, a beruházás 3,8 milliárdos összköltségének 70 százaléka a tao-program keretében a társasági adójuk egy részét felajánló, nyereséges magáncégektől érkezett, a maradék 30 százalék pedig magánadományokból.
Sokan ezt vitatták, mondván a társaságok ugyan maguk döntenek, hogy az adójuk egy részét hova ajánlják fel, de az biztos, hogy a felajánlott pénzük az állami büdzséből hiányzik. Azaz az állam lemondott a közpénzről – ez esetben – a stadion kedvéért, így az egy közvetett állami támogatás.
A Magyar Idők című kormányközeli lapnak nyilatkozó Vidnyánszky épp azok érveit erősíti, akik Orbán Viktor ellenében állami pénzről beszéltek. (A rendszer legnagyobb kedvezményezettje azóta is a felcsúti akadémia, tavaly 2,2 milliárd forint tao-pénz vándorolt Felcsútra.)
A támogatási rendszer másik szegmense ugyanis a színház, ahol a jegybevételektől függően kapnak a társulatok plusz tao-pénzeket.
A színházigazgató szerint ez igazi katasztrófa a magyar színházi életben. „Lehet, hogy az állami támogatások csökkentek, de az alternatív színházak tao-bevétele megötszöröződött – és mi ez, ha nem közvetett támogatás, hisz az állam lemond a javukra az adója egy részéről” – jelenti ki Vidnyánszky.
Hozzáteszi, hogy ma egy társulat bevételének nyolcvan százaléka is jöhet a taóból, ehhez igazolni kell a jegyeladásokat, ezért folyik is a hatalmas tao-biznisz. Szerinte trükközések, igazi bűnszövetkezetek alakultak a hamis jegybevételek igazolására.
Tavaly 17 milliárd volt a magyar színházi élet tao-bevétele, igaz, Vidnyánszky szerint nem azokhoz jutott, akik meg is érdemelnék, és rászorulnak, hanem azokhoz, akik ügyesek.
„A tao a szakma rákos daganata, de amikor ezt elmondom, leveszik a fejemet, senki nem mer hozzányúlni, mert enélkül bedőlne a magyar színházi élet” – magyarázza, gyorsan hozzátéve, a Nemzeti Színház nem él ezzel a módszerrel. Igaz, elismeri, erre azt lehet mondani, a Nemzeti megteheti, mert kiemelt az állami támogatása van. „Pedig ez úgy igaz, hogy még mindig alacsonyabb – egy nagy nemzetközi fesztivál költségvetésével együtt –, mint az Alföldi-éra első éveiben.”