Bár a legtöbben az ételosztásokról ismerik a Krisna-tudatú hívőket, az Andrássy úton tartott felvonulásukon több, kevésbé ismert szokásukaról is meséltek Kiderült, egy Sziget-élmény is elég lehet ahhoz, hogy valaki áttérjen a hinduizmus modern változatára, vagy hogy az orr-piercing a szexuális vágy serkentésére is szolgálhat.
Hőségriadó ellenére szombaton érdekes látványt nyújtott az Andrássy út. Az egyik sávban a magyar Krisna-tudatú hívők vonultak színes ruháikban, énekelve és táncolva, míg a másik sávban az ellenkező irányból tetovált, bőrdzsekis vadmotorosok tartottak szintén felvonulást. Jól megfértek egymás mellett, úgy integettek egymásnak, mint a gyerekek. Az Andrássy úton lakók már biztos láttak ennél meghökkentőbb dolgot is.
A Szekérfesztivál a Városligetbe tartott, központi eleme, mint a neve is mutatja, egy feldíszített szekér, amit a hívők kézzel húznak. A kötelek húzása a hívők szerint megszabadít minden rossz karmától, amelyet tetteikkel halmoznak fel. A fesztiválra bárki vihetett ajándékot, a felajánlott finomságokat pedig a menet végén kiosztották a résztvevők között.
A Szekérfesztiválra állítólag azért is szeretnek járni az emberek, mert ott mindenki mosolyog. És tényleg mindenki mosolygott. Általában feszengek a különböző vallási összejöveteleken, de itt hamar elmúlt ez az érzés. Ehhez persze hozzájárult, hogy hideg vízzel és süteményekkel vártak engem és a hőségtől meggyötört fotós kollégámat is. Ilyen az indiai vendégszeretet.
A több ezer éves indiai hagyomány az Univerzum Urának, Dzsagannáthnak az ünneplése, hazánkban 1993 óta rendezik meg évente egyszer. Nem minden ország tart fenn saját szekeret, a mostani Angliából indult és több európai nagyvároson keresztül haladt, mire Budapestre ért. A Szekérkarnevált Sríla Prabhupáda a Krisna-tudat Nemzetközi Szervezetének alapítója terjesztette el még az 1960-as évek végén a Nyugati világban.
Elment a Szigetre és Krisna-hívő lett
A fesztiválon indiai származású emberrel a nagyköveten kívül nem találkoztam. Kísérőm, Szilaj Péterné, lelki nevén Gandharvika Prema deví dászi 20 éve találkozott a Krisna-hívőkkel a Sziget Fesztiválon: „17 éves voltam, kiköltöztem egy hétre a Szigetre, első nap odamentem a Krisna sátorhoz és ottmaradtam hét napra, később pedig egy életre.” Rögtön rákérdeztem mit szóltak ehhez a szülei, mert hát minden szülő, akinek a gyereke elmegy a Szigetre, abban a reménykedik, hogy úgy kapja vissza, ahogy elengedte. Ezt nevezik szülői naivságnak. „A családom nem volt egyszerű eset, azért 1995-ben még nem volt annyira ismert a Krisna-tudat, misztikus dolognak tűnt. De mára elfogadták, látják, hogy nem egy destruktív szektába kerültem. Meg vagyok róla győződve, hogy az az értékrend, amit a szüleimtől kaptam, az nagyon értékes, és hálás vagyok érte. Nincsenek bennem ellenséges érzések. Én is azt a modellt használom a saját gyerekemnél, amit tőlük kaptam, persze hozzáadom a vallási tanításokat.”
Gandharvrika katolikus gimnáziumban tanult, titokban imákat is mondott otthon, szóval tovább feszegettem a témát, hogy miért választotta a Krisna vallást. „Nagyon sok kérdésem volt a világgal kapcsolatban, és valamiért úgy éreztem, hogy Isten igazságtalan. Az örökre elrendeltetett sors nem volt érthető. Isten nem ad több esélyt, és ha elrontjuk, akkor örök kárhozatra vagyunk ítélve? A védikus filozófiában a jelen van a reinkarnáció és a karma, míg a katolikus vallásban nem található meg, és ez a két jelenség betrafált. A védikus filozófia tiszta és egyértelmű filozófiát ad az ember kezébe, ami alkalmazható és gyakorlatias.”
Rákérdeztem, járt-e már Indiában és mi volt a tapasztalata. „Többször jártam Indiában, szent helyeken is, de amit Kalkuttában láttam, attól sokkot kaptam. Az emberek mocsokban kényszerülnek élni, a legmegdöbbentőbb mégis az, hogy amíg az utca egyik felén nyomor van, addig a másik részén ötcsillagos szállodák épültek. India amúgy is kettőségek világa, ott minden megtörténhet.”
Az indiai nagykövetnek is van véleménye a menekültekről
A Krisna-tudatú hívők gyakran végeznek nyilvános ételosztást a Városligetben illetve a Keleti-pályaudvaron, munkájuk során menekültekkel is találkoznak. „Az, hogy a bevándorlás milyen társadalmi vagy gazdaságpolitikai hatással van az ország működésére, az nem a vallások kérdése, hanem egy kormányzási taktikának a kidolgozását igényli. Krisna nagy hangsúlyt fektet Krisna arra, hogy elmagyarázza, hogy mint lelkek, egyenlőek vagyunk. Ezt próbáljuk megvalósítani a gyakorlatban, hogy ne tegyünk különbséget ember és ember között, sőt ember és állat között sem.” - magyarázza Gandhavrika, amikor a menekültekre kérdezek rá.
„Azt gondolom, hogy a népvándorlást nem lehet megakadályozni. Azok az emberek, akik a saját országukból elmenekülnek, nagyon elkeseredtek. Szükségük van segítségre és támogatásra. Tulajdonképpen olyanok, mint a szalmaszálba kapaszkodó fuldokló. De azt is el kell ismerni, hogy itt a régióban kicsi országok vannak és meg van a határa annak, hány embert tudnak befogadni és hány embernek tudnak segíteni. Személyes véleményem egyébként az, hogy ezek a plakátok nem jók, én nem szeretem őket, mert az idegen elleni gyűlöletet próbálják felszítani.” – fejtette ki véleméynté Malay Mishra, India magyarországi nagykövete.
A nagykövet hamarosan visszatér Indiába, utódjának még nem adott tanácsokat, de továbbra is fő irányvonalnak tartja, hogy India és Magyarország kapcsolatát építsék a különböző területeken. „Minden területen fejlesztjük a kapcsolatokat, a gazdaság, politika, a kultúra és oktatás területén egyaránt.” – mondta a nagykövet.
Mit tud a Krisna-hívőkről?
Szigorú előírásaik nincsenek, 4 fő szabályt kell betartani: a vegetáriánus életmódot, hogy nem fogyasztanak kábítószereket, nem játszanak szerencsejátékokat, nem élnek nemi életet, csak házasságon belül. Utóbbit, mint megtudtam, az orrban lévő piercing is segítheti, attól függ, melyik oldalt van kilyukasztva. Míg a baloldalon a nemi vágyat csökkenti, addig a jobb oldalon élénkíti.
„Azt tapasztalom, hogy az emberek többsége a szociális tevékenységünkről ismer és Krisna-völgyről, ahova harmincezer turista látogat el évente.” – mondja Gandharvrika. Az egyház központja Krisna-völgy, de több vidéki városban van gyülekezetük. Magyarországon már az 1970-es években voltak földalatti összejöveteleik, de az Állami Egyházügyi Hivatal 1989-ben jegyezte be a Magyarországi Krisna-tudatú Hívők Közösségét az egyházak sorába.
A fesztivál ideje alatt hívők által készített ételeket és termékeket lehetett vásárolni. Szemetelni sem szemetelnek úgy, mint más fesztiválozók. Az emberek egyszerűen jól érezték magukat és nem zavartak senkit, néha egy kicsit hangosabb mantráztak és énekeltek. Mindenféle vallási meggyőződés nélkül írom, de érdemes elgondolkodni némely tanításukon és azon, ahogyan a környezetükhöz viszonyulnak.