Politikai célú hecckapmpány a tankönyvek tartalma körüli botránykeltés – mondta újságírói kérdésre a köznevelésért felelős államtitkár csütörtökön Tatabányán, ahol a tanévkezdés tapasztalatairól tartott sajtótájékoztatót.
"Ez egy olyan öncélú és politikai célokat szolgáló hecckampány, amelyben konkrétan az ellenzék a gyerekeket és a szülőket használja fel, amikor egyébként a tankönyvellátás megvalósulása nyugodt ütemben zajlott" – tette hozzá Czunyiné Bertalan Judit.
A tankönyvek tartalmában kifogásolt részeket az államtitkár kiragadott példáknak nevezte. Azt mondta, "egyetlen egy tankönyv sem volt az elmúlt ötven évben ideológiamentes, egyetlen egy tankönyv sem volt olyannyira kifogásolhatatlan, ami nem tartalmazott volna direkt dolgokat".
Az utóbbi napokban többek között a hetedikes irodalomtankönyvben szereplő, Nyugat-imádatról szóló szöveg okozott feltűnést.
Valaczkó András, a kritizált munka egyik szerzője a hvg.hu-nak úgy kommentálta az irodalomkönyvet, benne főként a 13. oldalon található Nyugatimádat napjainkban című vitaindító szövegrészt ért kritikákat, hogy félreértés áldozata lett, és úgy tűnik, mintha „ezeket a nyolc évvel ezelőtt megjelent sorokat mai aktuálpolitikai törekvéseket kiszolgálva” írta volna. „Holott én nem foglalkozom ilyesmivel [aktuálpolitikával], és nem is értek hozzá” – jelentette ki Valaczka.
A szerző tájékoztatása szerint nyolc éve íródott szövegrész a Nyugat-imádatot többek között a CNN amerikai hírcsatorna műsorainak nézésével vagy a Coca-Cola üdítő fogyasztásával és a Nike cipő hordásával illusztrálja, a kritikák szerint pedig köszönőviszonyban sincs a tankönyv célcsoportjának életvilágával, vaskalapos gondolkodást tükröz, nyelvezete pedig elavult.
Czunyiné most azt mondta, véleménye szerint a tankönyveknek értékek mellett kell a tudáshoz eljuttatni a gyereket, majd hozzátette, a tankönyvek kifogásolt részeiről szakmai állásfoglalást kel kérni, "de nem gondolom, hogy ezek a tankönyvek úgy kerültek volna a piacra, hogy nem látta volna őket szakember".
Az államtitkár arról is beszélt, hogy a minden megyét érintő körútjának tapasztalatai alapján előkészíti a megyeközponti tankerületek megerősítésének tervét. Ezek a tankerületek a kormányhivatalokkal együttműködve közvetítő szerepet töltenének be a járási és a központi oktatásirányítás között.
Hozzátette, a jövőben mentesítik az igazgatókat a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak (Klik) való folyamatos adatszolgáltatástól, a feladatot a tanügyigazgatás szervei látják majd el.
"A tanév indítása minden megyében, minden iskolában nyugodt körülmények között folyt. A tankönyvek rendben eljutottak az iskolába, minden iskolában megfelelő számú pedagógussal, a megfelelő eszközökkel indult a tanév" – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériuma köznevelésért felelős államtitkára.