Olyan helyeken is játszik a 30Y, ahová eddig rock zenekarokat nem engedtek be, és jön az állatok hangját összegyűjtő remix-verseny is.
A környezetvédelem és egyéb társadalmilag fontos ügyek mellé áll a 30Y, de a zenéléssel sem hagy fel a zenekar, amely március másodikán indul rendhagyó lemezbemutató turnéjára. A Lévai Balázs által az új lemez dalai köré készített Szentimentálom című filmből az is kiderül, hogy Beck Zoli tökéletes David Bowie imitátor.
Egy zenekar érésének igazi jele, ha az együttes túltekint a zenén, és egyéb, társadalmilag hasznos és fontos ügyek népszerűsítésére használja fel ismertségét – jobb esetben pedig mindez nem megy a zene rovására. A 30Y korábban is kiállt számára fontosnak tartott ügyek mellett, (http://hvg.hu/kultura/20120813_pop_pecs_zene_beck), most pedig egy teljesen új rendszerű „szponzorációs rendszert” indít útjára, derült ki a zenekar és barátai közös sajtótájékoztatóján a pécsi Kodály központban.
A barátokat jelen esetben a Hortobágyi Nemzeti Park igazgatója, Szilágyi Gábor, és a Fürge Diák Iskolaszövetkezet igazgatója, Márkus Zoltán jelentette, akikkel a zenekar közös projektbe fog, mégpedig a nemzeti park és általában a környezettudatos gondolkodás népszerűsítése érdekében. Első pillantásra a 30Y munkássága és a Hortobágyi Nemzeti Park meglehetősen távol áll egymástól, sok dolog köti össze őket azon túl, hogy Szilágyi Gábor igazgató több gyermeke is a zenekar rajongói közé tartozik.
A kölcsönös szimpátiát követő következő szint, a közös gondolkodás már évekkel ezelőtt megkezdődött, és Szilágyi megfogalmazása szerint „érlelődött, mint az aszútörköly pálinka a hordóban”, amíg a Fürge Diák belépésével világossá vált a 30Y egyik dalára utaló Értékmentés másként kezdeményezés, amelyben a zenekar a találkozási lehetőséget biztosítja rajongói és a nemzeti park számára.
Mindez a diákmunka lehetőségen és a túrák népszerűsítésén felül egyéb, a zenéhez kötődő kezdeményezésekben is megjelenik majd a jövőben, ilyen lesz például a Hortobágyi Nemzeti Park hangjait felhasználó remixverseny, és egyéb, az év folyamán bejelentésre kerülő programok. Az idén 40 éves Hortobágyi Nemzeti Park épp azt a korosztályt szólítja meg legnehezebben egyébként, amely a 30Y rajongói körét alkotja Szilágyi Gábor szerint, ezért is fontos számukra ez az akció, amely nem csak magyar viszonylatban mondható újszerűnek.
A haszon persze nehezen mérhető, de nem elhanyagolható, hiszen ahogy az igazgató megfogalmazta, a jelenlegi tizenévesek néhány évtizeden belül vezető pozíciókban lesznek, és egyáltalán nem mindegy, hogy környezettudatosan élik-e életüket és hoznak meg nagy horderejű döntéseket.
A társadalmi ügyek mellett a zenéről is szó esett, hiszen most jelent meg a tavaly novemberi, még frissnek mondható 30Y lemez, a Szentimentálé bakelitverziója, amely kézbe fogása Beck Zoli szerint elementáris élmény, hiszen egy olyan korba vezet vissza, amikor a könnyűzenei alkotások nem csak bájtok formájában léteztek, hanem a maguk fizikai valóságában.
A klubkoncertektől 2012 végén elbúcsúzó 30Y március elején megturnéztatja az új lemezt olyan helyeken játszva, ahova „rockzenekarokat ritkán engednek be” (http://hvg.hu/kultura/20121128_Meg_vagyok_bekelve_magammal_csak_nem_mind), azaz: színház- és koncerttermekben. A kezdőpont a pécsi Kodály központ március másodikán a Kodály, a végpont pedig a Művészetek Palotája június 18-án.
A kínálatból a Lévai Balázs által rendezett Szentimentálom című film révén kaphatott ízelítőt a több száz érdeklődő, amely 13 szenimentálé dal köré szőtt filmetűdöt tartalmaz. A tavaly nyáron Orfűn készített film Lévai szerint a „no budget” kategóriába tartozik, amit a lelkesedés tett lehetővé – no meg Beck Zaza szerint a forgatás második napján a rendező által közösbe dobott egy üveg whiskey sem ártott.
A hamarosan a neten is közzéteendő film mind a zenekar régebbi ismerői és ismerkedni vágyók számára ajánlott: előbbiek kedvenc zenekaruk új arcát ismerhetik meg, többek között a bárzongorán zenélő, kísértetiesen David Bowie-re hajazó Beck Zoli képében, utóbbiak pedig izgalmas 50 percet tölthetnek el a rock és a komoly zene határmezsgyéin kalandozva.