Könnyű stratégiai játékba oltott holokauszt jelenik meg Jeles András rendezésében a Kaposvári Egyetem színinövendékeinek előadásában. A hatalmas érdeklődésre való tekintettel éjjel is előadják a darabot.
November 1-jén, csütörtökön mutatkozik be Jeles András Kossuth-díjas rendező és drámaíró új darabja, az Auschwitz Működik a budapesti Bálint Házban. A hatalmas érdeklődés miatt az eredetileg tervezett három előadás mellett, további két éjjeli időpontban is színpadra állítják a darabot, amelyet Claude Lanzmann Shoah című filmje és egy napló alapján, a SIMS stratégiai játék nyomán Jeles András írt.
A Kaposvári Egyetem harmadéves hallgatóival színpadra állított két és fél órás előadás 3 réteget futtat egybe. Egy gettóba hurcolt tizenéves párizsi kislány naplóját, Lanzmann korszakos filmjét, a Shoah-t, valamint a SIMS stratégiai játék egy negatívba fordított változatát. Jeles színházának tétje a könnyű stratégiai játékba oltott holokauszt program visszaadása, melyet részben a film dialógusainak, részben egy mostanában előkerült korabeli napló bejegyzéseinek dramatizálásával visz nézői elé. Szörnyű kimondani, de muszáj, s ha nincs más, a színház teszi meg: program kérdése, és "Auschwitz működik".
Jeles András ezt írja a darabról: Egészen sajátos, egymáshoz képest meglehetősen távoli világok és dokumentumok kapcsolódnak és ütköznek össze az Auschwitz működik című előadásban. A színészhallgatók feladata az volt, hogy a teátrális dikció (a színházi létezés-megszólalás) nálunk ismeretlen technikáit megismerjék és használják is.
Magától értetődik, hogy ehhez szcenikai-dramaturgiai háttér és feltételrendszer szükséges – ennek megteremtése volt az én dolgom. Az úgynevezett SIMS-játék (egy virtuális világ-játék, amelyet a komputerhasználók többnyire jól ismernek) színházilag rekonstruált terében a színészek, mint virtuális lények léteznek, jönnek-mennek, sírnak-nevetnek, táplálkoznak és szeretnek; és redukált gesztusaikkal, alkalmatlan beszélőszerveikkel - a kifejezéssel próbálkoznak.
Nagy kérdés, persze, hogy ezúttal miféle problémával-küldetéssel - programmal - oltotta be őket a játék tervezője.
Bővebben: www.balinthaz.hu