„A Szigetről itthon még mindig sokaknak a por, a drog és az alkohol jut eszükbe, miközben a fesztivál az állam után a második legnagyobb kultúratámogató erővé lépett elő. Hárommilliárdos költségvetéséből 300-400 milliót költ minderre, többet, mint a Tavaszi Fesztivál” – állítja a HVG e heti számában megjelent interjújában Jávorszky Béla Szilárd rockszociológus, aki könyvbe foglalta a Sziget húsz évét.
A fesztivál nemzetközi hatásaival kapcsolatban Jávorszky úgy fogalmaz: „Miközben a hazai pályát illetően a Sziget rögtön második nyilvánosságot teremtett, ahonnan kinőtt a mai mainstream zenekarok legjava, a külföldi együttesek tekintetében perifériás ország maradtunk, ahol a mai napig érzékelhető a hazai közönség fáziskésése. A soproni Volt Fesztivált inkább a magyar ízlésre szabják, a Sziget pedig szoros kényszerfelzárkózásban van. A vasfüggöny mögül szabadult fiatalok zenei ízlésének és magánéletének kulturális, mentális megkésettségére már az első szociológiai vizsgálatok is rámutattak.”
A Sziget-jelenség értékeléséről szóló beszélgetést az e heti HVG-ben olvashatják.