A Metallicát és a Coldplayt is hívták, de nem jött a Szigetre
Bár a 20. Sziget fesztivál a tavalyihoz képest 300 millió forinttal kisebb büdzséből gazdálkodik, Gerendai Károly főszervező szerint a bevezetett ésszerűsítő lépések miatt ez nem lesz igazán érezhető, mint amennyire jelentős, tíz százalékos spórolásnak számít.
Az augusztus 5-én kezdődő Szigetet a 2011-es év legjobb európai nagyfesztiváljának választották, a szervezőket viszont a tavalyi több mint 200 millió forintos veszteség mellett az év eleji Malév-csőd hatása, az eddigi főtámogató kiszállása, valamint a fővárosnak fizetendő 50 milliós területhasználati díj és 100 milliós kompenzáció is terhelte.
"A tavalyi veszteségből több mint 100 milliót Prince koncertje okozta, mégsem emiatt nem lesz idén hozzá mérhető világsztár a Szigeten. Szerettük volna a jubileumot ebből a szempontból is méltón megünnepelni, tettünk ajánlatot például a Red Hot Chili Peppersnek, a Metallicának, a Foo Fightersnek és a Coldplay-nek is, de egyiküket sem sikerült elhozni időpont-egyeztetési nehézségek miatt" - fejtette ki Gerendai Károly az MTI-nek adott interjúban.
Megjegyezte ugyanakkor, hogy az idei fellépők között is számos világszerte népszerű előadó lesz, köztük Snoop Dogg, a Killers, az LMFAO, a Korn, a Placebo vagy a Stone Roses.
"A nehézségek inkább a kínálat szűkülésén érződnek, de szégyenkezni így sem lesz okunk, hiszen még így is a Sziget marad a legsokszínűbb fesztivál a maga kategóriájában. Idén sajnos nem lesz metál, Európa és Medúza színpad, főleg működési és technikai kiadásoknál pedig komoly költséglefaragást hajtottunk végre. A legtöbb esetben sikerült úgy költségcsökkenést elérni, hogy az ellenszolgáltatás tartalma sem minőségben, sem mennyiségben nem szűkült, egyszerűen engedtek a beszállítók az áraikból. Végül a kiadási oldalon sikerült megspórolni 500 millió forintot, közben viszont 200 milliót költünk különböző fejlesztésekre, ebből több mint 100 milliót a Sziget látványvilágára. Minden eddiginél nagyobb hangsúlyt fektetünk a dizájnra, a vetítésekre, az installációkra, a speciális világításokra, a különböző helyszínek vizuális frissítésére. A látogatók látványos fejlődést fognak érzékelni, annak ellenére, hogy összességében 300 millióval kevesebb pénzből, mintegy 3 milliárd forintból tudtunk gazdálkodni" - jelentette ki.
Gerendai Károly kitért arra, hogy a nagy fesztiválok között egyre kevesebb az érdemi különbség, ezért a "kinézetben" is meg kell találni azokat a pontokat, ahol a Sziget markánsan más tud lenni, mint a konkurencia. "Csak Európában több száz jelentős fesztivált rendeznek, azoknak van esélye a versenyben felülkerekedni, akik meg tudják magukat különböztetni a többiektől. Mivel a programokban mindenki ugyanonnan tud meríteni, az egyedi értékek döntenek, nem mindegy, hogy ha valaki ránéz egy képre, abból kiderül-e, melyik fesztiválon készült. Ez akkor is fontos, hogy ha a Sziget ár-érték arányban, különleges helyszínében, kulturális sokszínűségében vagy szolgáltatásaiban általában jobb, mint vetélytársai".
Az idei Sziget a nagy költözéseké is lesz, hiszen az elmúlt években megszokotthoz képest máshol lesz például a világzenei nagyszínpad (OTP World Music Party Színpad néven a korábbi Nagy Utcaszínház helyszínére költözik), a magyar nagyszínpad a világzene eddigi helyére megy, az A38 színpad a fő nagyszínpad mögötti rétre.
"Nem árt egy kis frissítés, de logisztikailag határozottan előnyösebbek így a helyszínek. A világzenei színpadra még pörgősebb, táncosabb zenék lesznek jellemzőek és kibővül egy újabb programsávval. Ez az egyetlen színpad, amire többet költünk, mint tavaly" - tette hozzá Gerendai Károly.
"Nyilvánvaló, hogy a mínusz kettedik napi magyar dal napja, a Csík Zenekar mínusz egyedik napi estje és a nulladik napi Ákos-koncert elsősorban a magyar közönségnek szól. Ezekre a programokra olcsóbb a belépő, mint egy normál Sziget-napra, amivel szélesebb rétegeket igyekszünk megszólítani. Másrészt olyan különleges produkciókat próbálunk egy-egy ilyen napon bemutatni, amik lehetőleg csak a Szigeten láthatók, és az önálló nappal egyfajta rangot is adunk ezeknek" - jegyezte meg a főszervező.
Külföldről évek-óta Hollandiából érkeznek a legtöbben a Szigetre, több mint tízezren, mögöttük a franciák, a britek, az olaszok és a németek következnek, nagyjából egyformán néhány ezren.
"Tavaly ötvenegynéhány országból érkeztek, a heti bérleteknek most már 85 százalékát a külföldiek veszik meg. A nézőszám összességében szerintem hasonló lesz, mint tavaly, a bérleteknél csekély visszaesést, a napijegyeknél hasonló mértékű növekedést tapasztalunk az elővételek alapján" - szögezte le.
Az eddigi 19 Szigetnek jóval több, mint ötmillió látogatója volt, a 20. rendezvényre várják a hatmilliomodikat, a rendezők egyik fő célja a törzsszigetesek megszólítása. A jubileum apropóján született felhívásra közel ezren igazolták valamilyen módon - leginkább régi karszalagok fotóival -, hogy legalább három korábbi Szigeten ott voltak, így 50 százalékos kedvezménnyel juthattak hetijegyhez. "Tizenvalahány olyan ember azt is hitelt érdemlően tudta bizonyítani, hogy valamennyi eddigi Szigeten ott volt, így idén ők ingyen jöhetnek a fesztiválra".
A Sziget Kft.-nek továbbra is szándékában áll egy új fesztivált elindítani a horvát tengerparton - ez lenne az Adria Sound -, de lehet, hogy ez jövőre is terv marad, mivel most a Sziget Kft. 49 százalékos tulajdonrészének visszavásárlásán tevékenykednek az Est Médiától, amivel ismét Gerendaié és társaié lehet a kft. egésze.
"A tranzakcióhoz komoly hitelt kell felvennünk, és ha ez sikerül is, befektetési mozgásterünk a következő években csökken, hiszen a hitel visszafizetésére kell koncentrálnunk. Versenyképességünket viszont javítja, hogy a szabadtéri fesztiválok áfáját nemrég 27-ről 18 százalékra csökkentették" - hangsúlyozta az ügyvezető.