Kult hvg.hu 2012. július. 19. 12:05

Az igazi ősdobbanás Japánból

7 nő, négy férfi, 40 dob. Felhőtlen boldogság a színpadon, "cseresznyevirágzás" a nézőtéren.

Egy japán közmondás szerint, ha kint zord az élet és fekete a világ, bent felveszem a cseresznyeruhát. Mikor a GOCOO hét nő és négy férfi alkotta ütő együttese egyszerre csap le a taiko dobokra, a legősibb hangzásvilág szólal meg a színpadon, hív, hogy mi is nyíljunk ki, akár a szakura virágai, s teszi mindezt felhőtlen boldogsággal.

Július 20-án 20.00 órakor ősdobbanás rengeti meg a Budapest Parkot: a  Nagyszínpadon a japán taiko-varázslás világsztárja, a GOCOO lép fel.

2012-ben ünnepli a GOCOO, “Japán Varázs Dobosai”, fennállásuk 15. évét. Más taiko (taiko = tradicionális japán dob) együttesekkel ellentétben a GOCOO még mindig azzal a zenészmaggal dolgozik, akik 1997-ben alapították a zenekart. Az alapítás óta mindössze 3 tag távozott, az ő helyüket új tehetségek vették át, akiket Kaoly Asano,az együttes vezetője képzett zeneileg.

Az összetartó erő nem változott, a zenéjük még érettebbé vált: az elképesztően szofisztikált ütős zene ötvözi a kozmikus beateket és egyedülállóan komplex poly-ritmusokat, amik egyben reflektálnak az összes ismert zenei műfajra, egyesítve a különböző korú, etnikumú, és eltérő zenei ízlésű embereket.

wikipedia.org

A japán ütős együttesben hét nő és négy férfi mintegy 40 dobot, köztük tradicionális taiko-dobokat, és különböző experimentális hangszereket megszólaltatva ragadják magukkal a nézőket. A 14 év alatt a GOCOO részt vett olyan kasszasiker-film zenéinek megkomponálásában, mint a Mátrix, és együtt lépett fel Juno Reactor-al Tokio egyik legnagyobb rendezvény helyszínén.

Az egyik újonnan hallható zenei kompozíció a Tizenegy lesz. Ez a GOCOO-ban rejlő szív és lélek központi száma, a cím a fukushimai eseményekre utal, a Tōhoku földrengésre és cunamira.

Március 11-e után Japán egy kaotikus állapotba került, a jövő kilátástalansága mély agóniába taszította az embereket. Az együttes tagjait és közeli családtagjait, rokonait ugyan nem érték személyes veszteségek, de a közlekedés és kommunikáció leállásának következtében az összes koncert dátumát törölni kellett. Az első alkalommal, amikor ismét találkoztak, pár óra alatt megszületett a Tizenegy című dal.

„Általában hónapokig tart elkészítenünk egy dalt“ – mondja Kaoly Asano – „de a Tizenegy spontán jött, a szívünkből. Ez a legfontosabb alkotásunk. Nem szeretnénk a fájdalomban elveszni, helyette egy jobb világ reményét közvetítjük. Itt az idő, hogy cselekedjünk, megváltoztassuk a világot és mi ezt a törekvésünket a legjobban a zenénken keresztül tudjuk az embereknek átadni.” 

 

Kult Sztupa Melitta Boglárka 2025. január. 08. 19:48

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.