A hivatalos nyilatkozatok szerint a színházi élet szekértáborai közötti kibékülés az idei Pécsi Országos Színházi Találkozó nagy eredménye, ám bőven utalnak arra is jelek, hogy a túlélés érdekében a fesztivált az új szervezőgárda túlságosan is NER-komforttá tette. A POSZT ősfideszessel és levitézlett jobboldali politikussal erősített, a „jobboldali” színházak pedig külön helyszínt kaptak.
Eperjes Károly mellett a színházi rendezőből jobboldali kultúrfenoménná avanzsált Kerényi Imre, illetve a tavaly még Alföldi Róbert páros lábbal történő kirúgása mellett kardoskodó Pálffy István kereszténydemokrata kultúrpolitikus is megjelent a tizenkettedik Pécsi Országos Színházi Találkozó megnyitóján, jelezve: az idők a POSZT-on is változnak. Bár a fideszes városvezetés és a kulturális kormányzat képviselői természetesen az elmúlt években is jelen voltak, a jobboldali érzelmű színházcsinálók feltűnően távol tartották magukat a túlságosan liberálisnak tartott POSZT-tól, ahol a Nemzeti Színház élére várt Vidnyánszy Attila szavai szerint míg bármilyen az 1956-os forradalmat relativizáló előadás jónak minősül, addig Kádár János lehazaárulózása halálos bűnnek számít.
Népnemzeti színházcsinálók vs. balliberális elhajlók
A debreceni Csokonai Vitéz Mihály Színház igazgatójának szavait személyes érintettsége okán érdemes óvatosan kezelni, az biztos, hogy a konfliktus a 2011-es POSZT idejére már annyira elmérgesedett, hogy az a fesztivál jövőjét veszélyeztette. Mindez köszönhető volt a Vidnyánszky által alapított és vezetett Magyar Teátrumi Társaságnak (MTT), amely a jobboldal által a 2006-os országgyűlési választások után elfoglalt vidéki színházak gyűjtőszervezeteként szolgál – jó példája volt ennek, amikor 2011-ben az egri színház vezetését egy „népnemzeti színház” víziójával elnyerő Blaskó Balázs egyik első lépése színháza beléptetése volt a Magyar Teátrumi Társaságba.
Ezzel szemben a 2011-es POSZT-on állásfoglalásnak is felérő módon a szélsőjobb által rendszeresen inzultált és a jobbközép által is épphogy megtűrt Alföldi Róbert rendezése, az intoleranciáról és gyűlöletről szóló Vadászjelenetek Alsó-Bajorországbólt választotta a szakmai zsűri a legjobb előadásnak, újabb muníciót adva a (bal)liberális elfogultság vádjának. Más kérdés, hogy a közönség zsűri szintén Alföldi darabját ítélte a legjobbnak, csattanós választ adva az összeesküvés-elméletekre.
A nagy rivális Vidnyánszky székét felrúgva távozott rendezése, a Mesés férfiak szárnyakkal szakmai vitájáról, de még sértett kirohanása előtt szavai szerint azon ügyködött, hogy a POSZT megmaradhasson. Ennek lett záloga az MTT bevonása a fesztiválba társszervezőként a Magyar Színházi Társaság mellett. Ahol dolgoznak, ott persze a forgács is hullik, így lehetséges, hogy az MTT bevonása a gyufát 2011-ben kihúzó Magyar Kritikusok Céhe kizárásával járt, amely egy 2010-es megállapodás értelmében a versenyprogram válogatók közé delegált egy tagot, épp a színvonal növelése érdekében. A megállapodás egyoldalú felrúgása ellen a céh nyílt levélben tiltakozott, így annyit sikerült elérniük, hogy a fesztivál zsűrijében helyet kaptak.
A nemzeti együttműködés jegyében
A POSZT lebonyolításáért felelős POSZT nonprofit Kft.-ben eközben egy igazi veterán pártpolitikus, Révész Mária kapott társügyvezetői megbízást, aki a tudományos szocializmustól az MDF-en át egészen a Fidesz pécsi elnökségéig, majd a volt Nemzeti Erőforrás Minisztérium főtanácsadói posztjáig törzsfejlődött. A Fidesz-közeli forrásaink szerint elsősorban Várhegyi Attila volt kulturális államtitkár, jelenlegi kampányguru vonalán erős Révész a szakmai színvonal mellett a POSZT nemzeti-kompatibilitására is garancia lehet.
Az idei versenyprogram zsűrije már a népfrontosodás jegyében alakult, tagja lett például a Fidesz korábbi kultuszminisztere, az MTVA kulturális főszerkesztője, Rockenbauer Zoltán, az MTT pedig Pécs legfrekventáltabb helyén, a Széchenyi téren kapott helyszínt, ahol a népnemzeti színházeszményt többek között Trianon töredékekkel és „biztos közönségsikerre számító” varieté révén mutatják be.
Bár Páva Zsolt polgármester a színházszakma megbéküléséről beszélt megnyitó beszédében, a külsőségek inkább a POSZT elfoglalására utaltak. A jobboldali kultúrpolitika nagyágyúi jelenlétében tartott megnyitón a változatosság kedvéért egy fideszes országgyűlési képviselő, Gulyás Dénes operaénekes, a Pécsi Nemzeti Színház tavaly életre hívott operatagozatának vezetője énekelt a jobboldali nagyságok jelenlétében.
A közönséget persze a POSZT hátterében zajló kultúrpolitikai csatározás nagyobbrészt hidegen hagyja, ahogy ezt jól mutatta a megnyitón Balogh Zoltán emberi erőforrás miniszter és Cserhalmi György színművész fogadtatása közötti látványos különbség: míg a miniszter az alapvető udvariasságot alulról súroló tapsban részesült, Cserhalmit tombolva ünnepelték a jelenlévők. Nekik van igazuk: miniszterek és kormányok jönnek-mennek, a színház marad.