Kult Gát Anna 2012. május. 18. 18:09

A nagy gyilkosságplagizálási ügy

Nemcsak kiflivéget, bankot, címet, autót, hanem gyilkosságot is lehet lopni. Budapest egy ilyen ügyben is főszereplő.

A holló című amerikai thriller-horrorban John Cusack alakítja Edgar Allen Poe-t. A legendásan depressziós költő egy baltimore-i bestia után nyomoz, aki ellopta az ő kedvenc gyilkosságait. James McTeigue rendező, aki a Mátrix rendezőasszisztenseként tanulta ki a szakmát, a V, mint Vérbosszúban pedig felmondta a leckét, arra keresi a választ, mi történhetett Poe-val élete utolsó, titokzatos napjaiban.

Poe világa érdekes terepnek ígérkezik: ő ugyanis nem csak szívszaggató rémmesék depressziós szerzője volt, nélküle nem lenne itt nekünk Tim Burton, Paul Auster, Marilyn Manson, David Lynch, Gottfried Helnwein, Angela Carter, Nick Cave, vagy a Nine Inch Nails.

Poe volt az első igazi gótrock-sztár, a misztikus gyilkosságok és az abszintivászat lelkes népszerűsítője. Ő a felkapcsolt lámpánál alvás elterjedésének egyik kiemelt okozója. Biztosan az övé volt az amerikai irodalom egyik legsötétebb elméje, és Szilágyi Örzsébeté után a leghíresebb holló is!

AP / Relativity Media / Larry Horricks

Most tehát Poe-t is elérte a végzet, avagy a hálás Hollywood. Mi pedig azt várnánk, hogy egy felkavaró, elborzasztó és vérfagyasztóan izgalmas thrillert kapunk, amely a halál elkerülhetetlenségére, a szerelem melankolikus lényegére és az emberi gonoszságra egyaránt ráébreszt majd minket. Ahogy Poe munkái szokták. Roger Ebert, a befolyásos kritikus találóan megjegyezte: ezt a szerepet Nicolas Cage-nek kellett volna adni. Ebben van valami, bár Cage szóba se került – komolyan legalábbis nem. Elsőként Jeremy Rennert kérték fel Poe megformálására, aki tényleg hasonlít is a költő korabeli portréin megjelenített zsánerhez. Miután ő egy másik projektet választott, szóba került Joaquin Phoenix – majd képbe került John Cusack.

Cusack, aki már a Tizenhat szál gyertyában is imádnivaló volt, hozza a szokott karizmatikus szellemességet, de mintha egy kicsit túl sok nyafogást várna el tőle az irodalmi utalásokat sietve elhagyó rendező. Cusacknek így marad a nővérétől eltanult szájtátás. Van még a filmben jólelkű rendőr (Luke Evans), nagyhatalmú díszpolgár (Brendan Gleeson), és a szerelmi szálat képviselő naiva (Alice Eve), akire nézve az Oszter Sándor féle Rózsa Sándor hidrogénezett-műszempillás „korabeli” szépségei jutnak az ember eszébe.

Amikor Baltimore-ban rejtélyes gyilkosságok történnek, a nyomozók rájönnek: az elkövető Edgar Allan Poe műveit másolja. Röpke, ötperces gyanúsítgatás után maguk mellé veszik a megszeppent költőt, és miután az ő szerelme is veszélybe kerül, immáron együtt nyomoznak a korabeli Mark David Chapman (John Lennon gyilkosa - a szerk.) után. Egy rocksztárnak ugye, kijár a kattant rajongó – főleg olyan forgatókönyvírók sztorijában, akik ennyire élvezhették Stephen King Tortúráját! A film ritmusa egyenetlen, és bár a látvány sokszor undorító és véres, egyszer sem kell halálra izgulni magunkat. Viszont: elgondolkodtató volt Baltimore város szerepében a sok csodás budapesti épület. Végre elmondhatjuk, hogy egy viktoriánus film noirt is forgattak már nálunk, amiben kivételesen nem voltak vámpírok.

A hollót minden sematizmusa ellenére érdemes megnézni, mert mégiscsak egy világirodalmi szupersztár áll cselekménye középpontjában. A kevés irodalom is irodalom: talán a film után kedvet kapunk újraolvasni A Morgue utcai kettős gyilkosságot – és így visszatalálunk az angolszász popkultúra kollektív emlékezetének A sötétség mélyén mellett legfontosabb irodalmi kincséhez.

Poe múzsái

Trent Reznor, a Nine Inch Nails borongós énekese az abszintivásban talál menedéket a félelmetes madarak elől. Vajon honnan vette az ötletet?

Lou Reed spoken word lemezzel tiszteleg kedvenc költője előtt Willem Defoe, David Bowie, Amanda Plummer és Steve Buscemi közreműködésével. Vidám darab!

Aki úgy érzi, Tim Burton lelki társára talált Poe-ban, valószínűleg nem téved nagyot. 1982-es animált rövidfilmje, a Vincent eléggé önéletrajzi ihletésűnek tűnik: egy gótikus érdeklődésű kisfiú sínylődik értetlen szülei házában, miközben a képzelete sötét világokat kelt életre!

Brandon Lee 1994-es A holló című filmje nem csak arról ismert, hogy a halál utáni bosszú és a halott ara meséjével megeleveníti Poe szellemiségét, hanem arról is, hogy Bruce Lee fia, Brandon, a forgatáson véletlenül halálos sebet szerzett, amikor a kellékesek összecserélték a vaktöltényt az igazival... Ha Poe maga élt volna még ekkor, bizonyosan rejtélyes összefüggéseket fedezett volna fel az eset hátterében.