Kult hvg.hu 2012. március. 02. 09:35

"Olyannyira szörnyűek lennénk, hogy ki kell irtani minket?" - heti mozipremierek

Nagy hírverés és megannyi kritika után a magyar mozikba is megérkezett Angelina Jolie rendezőként jegyzett háborús romantikus filmje, A vér és méz földjén. Scorsese 3D-s családi mozija, A leleményes Hugo, és egy újabb harcos film, a Warrior is debütált március elsején. Filmes ajánlók a hétre.

A vér és méz földjén

„Emlékszel a háború előtti időre? Csak te és én ...”

Angelina Jolie régen várt  filmje, a részben Magyarországon forgatott A vér és méz földjén március elsejétől látható a mozikban. A kritikusok a december 23-i amerikai premier után meglehetősen vegyesen nyilatkoztak a színésznő első rendezéséről: tízből négyen kapásból lehúzták. A Jolie-mozi januárban lecsúszott a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Golden Globe-ról, Oscar-díjra pedig már nem is jelölték. De ez persze nem jelenti azt, hogy érdektelen.

A délszláv háború idején játszódó kétórás romantikus dráma egy bosziai szerb rendőr, Danijel, és egy boszniai muszlim lány, Ajla kapcsolatának alakulását mutatja be, a káosz, a népirtás közepette. „Olyannyira szörnyűek lennénk, hogy ki kell irtani minket?" - teszi fel a kérdést Ajla. Angelina Jolie elmondása szerint majd' belepusztult a munkába, és abba, hogy teljesen beleélte magát a történetbe, amely a témához illően erőszakos, brutális és feszültségekkel terhes.

„Drámai mondanivalója miatt nehéz figyelmen kívül hagyni, de összességében élvezhetetlen egyveleg” - írta A vér és méz földjén-ről a brit Guardian. „Hatásos írói-rendezői bemutatkozás, ambiciózus, még akkor is, ha a történet nem lett teljesen kibontva” - vélekedett a Washington Post kritikusa. A hollywood.com szakírója szerint bátor munka, amit mindenképpen érdemes megnézni. Hasonlóan vélekedett az amerikai Rolling Stone magazin kritikusa is, aki szerint „az életszagú film felráz minket”. A Los Angeles Times viszont épp ellenkező állásponton volt: feltették a kérdést, vajon rossz jel-e, amikor az ember legalább annyira vágyik rá, hogy véget érjen a film, mint arra, hogy véget érjen a benne zajló háború.

Jolie-nak nem volt könnyű dolga, a forgatást több zavaró körülmény is beárnyékolta, többek között egy plágium-vád. Ahogy arról a Daily News című New York-i napilap korábban beszámolt, egy horvát újságíró, Josip J. Knezevic azzal vádolta a színésznő-rendezőt, hogy az ő könyvét (The Soul Shattering) használta fel a forgatókönyvhöz. Jolie viszont állítja: ő írta a film alapjául szolgáló történetet.

Rendező: Angelina Jolie

Főszereplők: Zana Marjanovic, Goran Kostic, Rade Serbedzija

IMDb-értékelés: 3,6/ 10

A leleményes Hugo

„Hát ez mi? - Egy felhúzható figura. Mint egy zenedoboz.”

Az idei Oscar-díjátadó legnagyobb várományosa Martin Scorsese 3D-s filmje, A leleményes Hugo volt, ami összesen 11 jelölést kapott. Ehhez képest „csak” öt Oscart zsebelt be, nem a fő-, hanem a technikai - legjobb hangkeverés, hangvágás, látványterv, vizuális effektek és operatőr (Robert Richardson) - kategóriában.

Amerikában a február végi premiert követő hétvégén 11 millió dolláros bevétellel nyitott Scorsese első 3d-s filmje, melyet állítólag úgy forgatott, hogy szemüvegére 3D-s lencsét rakott. Ahogy arról korábban írtunk, 12 év után ez volt Scorsese első nagyvolumenű filmje, amiben nem szerepel Leonardo DiCaprio.

A történet a harmincas évek Párizsába vezet, ahol egy árva, pályaudvaron élő fiú elhatározza, hogy kideríti, mi történt elhunyt édesapjával. „Mozgalmas, üdítő, vicces, egy képzeletbeli történelemóra detektívtörténetbe oltva” - írta a filmről a brit Observer. „Minden kockájából süt, hogy Scorsese a mozi szerelmese” - vélekedett a Wall Street Journal szakújságírója. A Detroit News kritikusa - ahogy a legtöbb filmes ítész - is szuperlatívuszokban beszélt az új Scorsese-moziról: szerinte A leleményes Hugo színtiszta varázslat. Akadt olyan kritikus is, aki az évszázad legjobb gyerekfilmjének nevezte a Hugót, ami március elsejétől látható a hazai mozikban. (A filmről írt kritikánkat itt olvashatja.)

Rendező: Martin Scorsese

Főszereplők: Asa Butterfield, Chloë Grace Moretz, Christopher Lee

IMDb-értékelés: 8/10

Warrior - A végső menet

„Kamaszkorunkban azt akartuk tudni, hogy ki a legkeményebb srác a környéken.”

Amerikában éppen szeptember 11-én debütált A Warrior - A végső menet, melynek apaszerepéért Nick Nolte-t Oscar-díjra jelölték. A legjobb mellékszereplőnek járó szobrot végül Cristopher Plummer kapta, de a hírverés nem jött rosszul Gavin O´Connor filmjének. A Warrior egy tengerészgyalogosról szól, aki apja segítségét kéri, hogy fel tudjon készülni élete legfontosabb harcművészeti versenyére, ahol a világ 16 legjobb középsúlyú bunyósa csap össze. Azzal viszont nem számol, hogy a ringben szembe kerül testvérével, aki azért indul a versenyen, mert másképp nem tudja megmenteni családját. Eljön a pillanat, amikor a két testvérnek döntenie kell.

A sztori első hallásra nem tűnik túl eredetinek, a kritikusok egy része éppen azt rótta fel a rendezőnek, hogy összegyúrta A harcost - egy bokszbajnokká váló férfi története, akinek saját testvérével kell megküzdenie a tényleges és az erkölcsi győzelemért (is) - és a hetvenes évek végének kultfilmjét, a Sylvester Stallonét befuttató Rocky-t. „Vegyük alapul a hátrányos helyzetből induló Rocky történetét, szorozzuk meg kettővel, adjunk hozzá egy működésképtelenebb családot, mint amit A harcosban láttunk, ehhez vegyük a Kevert Harcművészeteket (a verseny, amire a főhős készül), és megkapjuk a Warriort” - vázolta a film képletét a Movie Talk kritikusa.

A movies.com szerint a film meglehetősen sablonos, de a klisékből és az unalmas családi sztoriból a szereplők kiemelkednek, és egy szórakoztató filmet hoznak létre. A New York Post kritikusa viszont nem finomkodott: olcsónak, banálisnak - és Oscar-esélyesnek - nevezte a filmet. A Los Angeles Times kritikusa úgy vélkedett, a kemény jelenetek után nehéz nem azt érezni, hogy jól elpáholták az embert.

Rendező: Gavin O´Connor

Főszereplők: Joel Edgerton, Tom Hardy, Nick Nolte

IMDb-értékelés: 8,3/ 10