Kult hvg.hu 2012. február. 09. 11:14

Lopjunk úgy, mint a művészek!

Az élet nem minden területén néznek a tolvajra rossz szemmel. Sőt, olyan is van, aki büszkén vállalja lopásait, s ezzel kapcsolatos kiáltványát interneten, előadásokon, könyvben hirdeti.

Austin Kleon egy író, aki rajzol - írja magáról honlapján a fiatal texasi művész, aki különböző fórumokon munkásságát és gondolkodásmódját is előszeretettel elemzi. Az austini Austin Kleon azzal lett híres, hogy New York Times-újságcikkeket cenzúrázott versekké, majd ezeket blogján publikálta. Módszere egyszerű, és még csak nem is túl eredeti: fog egy újságpapírt, gondosan végigolvassa a lapot, majd bekarikázza a művéhez szükséges betűket, esetenként mondatokat, a resztlit pedig egy fekete filccel kitörli. Amikor megkérdezték, honnan az ötlet, mintaként John Lennon sötétre satírozott FBI-aktáit említette, de meghallgatta azokat is, akik más előképekről meséltek neki.

Aztán 2010-ben öt év legjobb költeményeit csokorba gyűjtötte, és Newspaper Blackout címen kiadta. Az igen patinás helyeken - többek között a The New Yorkerben és a The Wall Street Journalben is - méltatott kötet megjelenését rengeteg előadás követte, ahol a szerző elismerte: tisztában van vele, hogy nem ő találta fel a spanyolviaszt, és mások is próbálkoztak már hasonlóval. Ahogy arra egy interjúban emlékezett, blogjának olvasóitól már alkotás közben megtudta, hogy módszerei nem forradalmiak.

"Tisztára, mintha Tom Phillip írta volna", "Ezek olyanok, mint Ronald Johnson munkái – meg kell nézned őket" - érkeztek a hozzászólások. A szerző egyik előadásából pedig az is kiderül, hogy a retusálással történő verselésnek még ennél is régebbiek a hagyományai: Kleon itt a dadaista Tristan Tzarát és az 1760-as években alkotó Caleb Whitefoordot említi.

Austin Kleon

Austin Kleont azonban mindez nem rémisztette el. Bevallása szerint ő sosem akarta azt sugallni olvasóinak, hogy ő találta ki e rendhagyó verselési formát. Semmi sem eredeti, minden új ötlet egy régi feldolgozása vagy két korábbi vegyítése, innen-onnan felszedett emlékeink, élményeink, tanulmányaink, olvasmányaink keveréke - vallja.

Világmegváltó gondolatok, újrakötve

Kleon szerint egy művész annál izgalmasabb, minél nagyobb rálátást enged az alkotási folyamatra. Ennek jegyében ő maga is elkészítette saját munkásságának „családfáját”, rajta azokkal a szerzőkkel, akik jóval előtte retusverseltek, valamint azokkal, akiknek a könyvét szívesen olvasta.

Bevallottan úgy tekint mások munkájára, hogy mit érdemes ellopni ezekből. Természetesen nem a kritika és fantázia nélküli másolást propagálja, hanem az ötletek saját alkotásokba való beépítését. Azt javasolja, hagyjuk, hogy a minket ért impulzusok kavarogjanak a fejünkben, és ne hagyjunk abba valamit csak azért, mert más már foglalkozott vele.

Idéz egy népszerű gazdasági elméletet is, miszerint az öt legközelebbi barátunk jövedelmének átlaga megegyezik a mi jövedelmünkkel. Ez szerinte szélesebb értelemben is igaz: életünket nagymértékben befolyásolja az, amivel körülvesszük magunkat.

Az ötletek gyűjtésére a legjobb módszer az olvasás: olvasni minden mennyiségben, újságot, könyveket, az idegenek arcát – minél többet olvasunk, annál több dolog lesz hatással ránk.

S ugyan ebben az eszmefuttatásban sincs sok újdonság (ami persze a fenti elméletbe tökéletesen illik is), Kleon mégis olyan meggyőzően és inspirálóan adja elő mondanivalóját neves konferenciákon, hogy második könyvét már Chris Anderson TED-kurátor ajánlásával jelenteti meg február végén. A Steal Like An Artist (Lopj úgy, mint egy művész) című művében 10 pontban meséli el útkereső fiataloknak saját példáját, többek között olyan tanácsokkal, hogy „Írd meg te magad azt a könyvet, amit el akarsz olvasni!”.

Összegereblyézett kreativitás, kitartással és koncepcióval

“Imádom a kortárs művészetet, de sokszor nagyon frusztrál a kortárs művészvilág és a kortárs szcéna” – vallott TED-es előadásában a 38 éves Shea Hembrey, aki bevallása szerint a nagy kiállításokról a szélesebb közönséghez szóló műveket hiányolta. Ezért aztán fogta magát, és létrehozott egy olyan biennálét, ahol minden művet ő maga készített. Az egyes műtárgyakhoz fiktív művészkaraktereket is gyártott, sőt még a kurátorok is kitalált személyek.

A Seek valójában még csak nem is kiállítás, hanem egy limitált, 1000 példányos, 412 oldalas, dedikált katalógus, amit Hemprey weboldalán lehet megvásárolni – 1000 dollárért. A válogatásban van minden, ami egy kortárs kiállításon felbukkanhat: beltéri és kültéri installációk, realisztikus vagy éppen szőrből készült festmények, rövidfilmek, performanszok.

Az időjárás, amit csináltam című projektjében például egy dércsíkot készít: kimegy egy hideg, száraz éjszakán, és oda-vissza lélegzik egy meghatározott csíkon, így hagyva létezése nyomát a természetben. Hembrey negyedórás előadása – Patai Anna jóvoltából – magyar felirattal is elérhető a TED oldalán. (forrás)

Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.