Kult MTI 2011. szeptember. 30. 08:03

Elhunyt Tatjana Lioznova, a Stirlitz-kémsorozat rendezője

Elhunyt Tatyjana Lioznova, A tavasz 17 pillanata című nagysikerű szovjet tévésorozat rendezője. A Stirlitz karakterét az egész keleti tömbben ismertté tevő kémsorozatnak nemrég a színes verziója is elkészült.

A 87 esztendős Lioznovát hosszú betegség után egy moszkvai kórházban érte a halál csütörtökön. A rendezőnő 1949-ben végezte el a moszkvai filmművészeti főiskolát (VGIK). Számos filmet rendezett, de legismertebb alkotása A tavasz 17 pillanata című 12 részes tévésorozat, amely egyben az első sokrészes szovjet alkotás volt. 

Lioznova és Putyin
Wikipedia.org

Az egész szocialista tömbben a tévékészülékek elé szögezte a nézőket a jóképű Vjacseszlav Tyihonov (1928–2009) által alakított Stirlitz II. világháborús kémtörténete, amely valóban megtörtént eseményeken, Makszim Iszajev orosz hírszerző egykori kalandjain alapult. Az első bemutató idején a Szovjetunióban kiürültek az utcák, állítólag maga Leonyoid Brezsnyev, a Szovjetunió Kommunista Pártja főtitkára is végignézte, és még a bűnözési statisztika is visszazuhant a részek vetítése idején.

A Julian Szemjonov regényéből 1973-ban készült sorozat mai napig tartó népszerűségét érzékelteti, hogy az orosz tévécsatornák újra és újra műsorra tűzik, s nem csak viccek tömege van róla forgalomban, hanem emlékét az orosz nyelvben számtalan kifejezés és szállóige őrzi. Két éve kiszínezték a filmet a rendező egyetértésével és részvételével, de a színes változat csak egyszer került műsorra, és nem érdekelte a nézőket, az eredeti fekete-fehér kiadás azonban ma is minden alkalommal siker. 1958-tól számos filmet forgatott, az utolsót 1986-ban, de messze a legismertebb alkotása maradt a Stirlitz. 

Stirlitz

Munkásságát számos kitüntetéssel ismerték el, köztük 2009-ben nyerte el a Haza előtt szerzett érdemekért érdemrend IV. fokozatát, korábban 2000-ben az orosz államfő különdíját az orosz filmművészet fejlődéséhez való jelentős hozzájárulásért. A Tavasz 17 pillanata című sorozatot 1976-ban állami díjjal ismerték el, s Lioznova a Szovjetunió és külön a szovjet orosz köztársaság népművésze címet - a legmagasabb művészeti kitüntetést - is elnyerte. Mindezek ellenére magányosan és nélkülözésben halt meg.

Kult Sztupa Melitta Boglárka 2025. január. 08. 19:48

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.