Milliárdos műkincsgyűjteményre leltek egy 92 éves kőműves bunkerében
Csaknem háromszáz eltűnt festményt, grafikát, továbbá néhány szobrot és egyházi műkincset talált a lengyel rendőrség Szczecin mellett, egy 92 éves lengyel férfi telkén épített bunkerben, köztük egy értékes litográfiát, amelyet 1945-ben a katowicei múzeumból loptak el. Szakértők szerint akár "több millió eurót" is érhet a gyűjtemény.
A műkincsekről a 92 éves kőműves, Antoni M. 56 éves felesége tett bejelentést a szczecini rendőrségen idén júliusban, mivel attól tartott, hogy idegenek fosztogatják idős, beteg férje gyűjteményét.
Az asszony egy DVD-t is mellékelt a feljelentéshez a művekről készült felvételekkel, ez alapján a rendőrség megállapította, hogy rendkívül értékes műkincsekről van szó, amelyek közül több festményen múzeumi jelzések szerepelnek. A varsói külügyminisztérium közlése szerint a gyűjtemény egyik darabja, Józef Czajkowski 1903-ban készült A reformáció atyjainak temetője Krakkóban című litográfiája, amely szerepel a II. világháborúban eltűnt lengyel műkincsek jegyzékén. A litográfiát 1945-ben vitték el a katowicei Sziléziai Múzeumból.
A kollekciót átmenetileg a szczecini Nemzeti Múzeumban helyezték el, mivel az ügyészség utasítást adott az egész gyűjtemény lefoglalására és biztosítására. A múzeumban lengyel és olasz szakértők fogják megvizsgálni az alkotásokat, amiknek az értékét egyelőre senki sem tudja felbecsülni, de a szakértők "több millió eurót" emlegetnek. A legrégebbi darab 1532-ből származik, de csaknem 300 képről van szó, a korai reneszánsztól a német barokkon át a XX. századig.
A gyűjtők körében különféle legendák keringenek Antoni M. gyűjteményéről, valaki állítólag egy Cranach-képet is látott nála, de az a pletyka is felmerült, hogy egy Raffaello-festményt is őrzött. A tárolásukra szolgáló bunker poros és nyirkos volt, így a képek rossz állapotban vannak. A szakértői vizsgálat után dönt majd a rendőrség arról, hogy a gyűjtemény visszakerülhet-e Antoni M. tulajdonába, leszámítva a Czajkowski-litográfiát, amely mint háborús veszteség, az államkincstár tulajdona, és visszakerül a katowicei múzeumba. A férfi nem bocsátotta áruba képeit, de készségesen együttműködik a rendőrséggel, amely nem vádolja bűncselekménnyel. Lengyelország máig számos eltűnt műkincset keres, amelyeket a világháború idején a német nemzetiszocialisták raboltak el a lengyel múzeumokból.