Kult MTI 2011. április. 23. 14:30

Hatszáz éve kettészakított festményt raknak össze

Tajvani kiállításon egyesül az a 660 éves tájképfestmény, amelyet több mint 300 évvel ezelőtt szakítottak ketté és azóta is más-más múzeumokban tárolnak.

A kínai tájképfestészet meghatározó darabjának tekintett, tussal festett tekercset a Jüan-dinasztia korának meghatározó mestere, Huang Kung-vang 1348 és 1350 között készítette. A 17. században a tekercset akkori tulajdonosa meg akarta semmisíteni. Eltépte, hogy könnyebb legyen elégetnie, de ezt végül a haldokló gyűjtő rokona megakadályozta. A felbecsülhetetlen kulturális értéket képviselő festményt azóta tárolják külön-külön, és a kínai polgárháború végén, 1949-ben a tekercs nagyobbik, 33 x 640 centiméteres darabja került Tajvanra.

A műalkotás kisebbik, 32 x 51 centiméteres darabját a Hangcsouban található tartományi múzeumból viszik a tajpeji palotamúzeumba, ahol a június 2-tól látogatható új tárlaton egyesülnek az évszázadok óta szétszakítva tárolt tekercsek. A negyvennaposra tervezett kiállítást sokan úgy értékelik, hogy a kínai kormány ezzel a gesztussal is támogatni kívánja a jelenlegi tajvani vezetést, és a három évvel ezelőtt hivatalba lépett Ma Jing-csiu elnököt, aki sokat tett a Tajvani-szoros két partja közötti viszály enyhítéséért.

 

Kult Sztupa Melitta Boglárka 2025. január. 08. 19:48

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.