Kult MTI 2011. április. 20. 16:56

Törőcsik Mari újra filmez

Mindössze 37 millió forintból, hat napig forog Törőcsik Mari főszereplésével és Novák Emil rendezésében az Ideje az öregségnek című televíziós monodráma. A filmet, amelyet Erdélyben, a tordai sóbányában és Budapesten vesznek fel, várhatóan ősszel fogja vetíteni a készítését finanszírozó Duna TV.

Novák Emil felidézte: az alapötletet Polcz Alaine Ideje az öregségnek című könyve adta, de a forgatókönyv írásakor felhasznált más önéletrajzi ihletettségű szöveget is. "Amikor olvastam az első szövegrészletet a Holmi folyóiratban, felhívtam Alaine-t , hogy szívesen készítenék belőle tévéfilmet" - mondta a rendező, aki a szerdai forgatáson, a budapesti Szemészeti Klinikán nyilatkozott az MTI-nek.

A tervek szerint az írónő és Törőcsik Mari együtt játszott volna filmben, de sajnos az élet közbeszólt. "Szerencsére Mari most is elvállalta. Ebben az a fantasztikus, hogy benne megtaláltuk azt, akit el kellene játszania. Természetesen Törőcsik Mari sosem lesz Polcz Alaine, de nem is ez a cél: most Mari öregségének idejét rögzítjük" - fogalmazott Novák Emil.

A színésznő az MTI-nek elmondta, hogy Polcz Alaine számára nagyon vonzó személyiség. "Egy sokat szenvedett asszonyról van szó, aki mindig talpra tudott állni" - hangsúlyozta Törőcsik Mari, hozzátéve, hogy sajnos személyesen nem ismerhette az írónőt, viszont a férjével, Mészöly Miklóssal párja, Maár Gyula egyik filmjében találkozott.

MTI Fotó: Kollányi Péter

Törőcsik Mari arról is beszélt, hogy hajlamos túlvállalni magát, mert akit szeret, annak nem tud nemet mondani. "Sajnos sokkal több idős férfi szerep van, mint női, ezért a hiúságomnak jól esik, hogy sokszor hívnak, hogy a fiatalok szívesen dolgoznak velem" - tette hozzá. Ugyanakkor leszögezte: lehet akármennyire jó színész valaki, csak jó rendező mellett lehet remekelni, és Novák Emilt ilyennek tartja. "Két színészt ismerek, aki rossz filmben is jót tudott alakítani, Bette Davist és Jack Nicholsont" - tette hozzá Törőcsik Mari. Mint fogalmazott, minden mű végül a nézőben születik meg, ezért nem szeret a szerepeiről beszélni. "Benne vagyok mindegyik szerepemben, a gesztusokban, még akkor is, ha maga a szerep számomra idegen helyzetbe kerül" - jegyezte meg a színésznő.

Novák Emil elmondta, hogy kezdetektől monodrámában gondolkozott. "Az életnek egy olyan szakaszáról szól ez a történet, amelyben az ember már összegez, dobozokba teszi a kincseit, megpróbálja továbbadni azokat a tapasztalatokat, amiket eddig nem tudott, mert a mindennapok elsodorták" - mutatott rá a rendező, kiemelve, hogy ezzel a filmmel a nők előtt tiszteleg, akik átélték a második világháborút, és megpróbáltak családot alapítani, normális életet kialakítani a borzalmak között.

"Amikor először olvastam a történetet, az édesanyám is hasonló korba ért, ő is az életének az összegző korszakát élte, így az anya iránti szeretet is motiválta a filmet" - árulta el Novák Emil, hozzátéve, hogy filmjei többnyire személyes indíttatásúak. A történet megörökítését azért is fontosnak tartotta, mert véleménye szerint a magyar irodalom számos jelentős aparegénye mellett a női történetek elsikkadtak. Megjegyezte, hogy Polcz Alaine nevéhez fűződik az egyik legjelentősebb női nézőpontú regény, az Asszony a fronton is.

MTI Fotó: Kollányi Péter

Az 52 perces monodráma premierjét őszre-télre tervezi, mert mint fogalmazott, ezt a filmet nem érdemes nyáron megnézni. Ugyanakkor hozzátette: bár a film az öregségről szól, az mégis tavaszias hangulatú lesz. Ezt a rendező azzal indokolta, hogy a nők, az anyák általában szelíden fogadják az élet nehézségeit is. "Míg a férfiak szenvednek, már haláluk előtt évekkel elkezdenek haldokolni, a nők derűsen elfogadják az öregséggel járó magányt, a szűkülő életteret. Talán azért, mert ők tudják, milyen életet adni, és így azt is, mennyit ér egy élet" - vélekedett Novák Emil.

Kult Köves Gábor 2024. december. 29. 20:00

Dobó Kata amerikai filmje és Andy Vajna vikingjei is az élmezőnyben – Hollywood legnagyobb bukásai

Hollywood legnagyobb bukásai közt van olyan film, amely öt rendezőt fogyasztott el, köztük Coppolát is. És olyan is, amelynek zsiráf szereplője rálépett a saját péniszére. Börtönbe küldött rendező, reciklált díszlet, elhízott rabszolgalány és egy elképesztő szexjelenet – Tim Robey, a Telegraph filmes újságírója Box Office Poison című könyvében mesél a legendás bukások hátteréről. A szerzővel beszélgettünk.