Pályázat helyett kinevezés: az időhiány mindent megmagyaráz?
A Műkritikusok Nemzetközi Szövetségének (AICA) magyar tagozata levélben arra kérte Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkárt, hogy magyarázza meg, milyen szakmai szempontok alapján nevezte ki a Műcsarnok élére Gulyás Gábort, a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központ korábbi igazgatóját. Gulyás Gábor időközben sajtótájékoztatón beszélt terveiről és a Műcsarnok jövőjéről.
„Levelünkre tegnap kaptunk választ: az államtitkár úr a kiválasztási forma megváltozását az időhiánnyal magyarázta” - felelte megkeresésünkre Mélyi József, a szövetség magyar tagozatának elnöke, hozzátéve, hogy időközben a minisztériumnak és a vagyonkezelőnek is írtak az ügyben, de választ nem kaptak. „Az időhiány valahogy mindig központi téma a kortárs intézményi rendszerben, s általában a szakmai párbeszéd elmaradását indokolja, így volt ez már a Műcsarnok társasági formájának átalakulásakor is” - összegezte a helyzetet Mélyi, hangsúlyozva, hogy továbbra is azt szeretnék, ha a szaktárca felülvizsgálná a processzus jellegét.
A Műcsarnok élén február elsején bekövetkezett vezetőváltás hónapok óta foglalkoztatja a szakmát és a kulturális szcéna résztvevőit. Petrányi Zsolt ügyvezető igazgató megbízatása 2010. december 31-én lejárt, ezért a tulajdonos Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) november 18-án pályázatot írt ki a posztra. A hírek szerint négy jelölt indult: Petrányi Zsolt mellett Fabényi Júlia, a Baranya Megyei Múzeumok vezetője - korábban a Műcsarnok vezetője - és Molnár Mária, az Ernst Múzeum korábbi főkurátora is írásban nyújtotta be koncepcióját, ám a második fordulóba már csak Fabényi és Petrányi pályázata jutott be. Decemberben egy újabb lehetséges befutó, Francesca von Habsburg neve is felmerült, ám ő gyorsan ki is esett a potenciális jelöltek köréből. Ahogy arról legfrissebb számában a Műértő is beszámol, a főhercegnő - a világ második legagyobb magángyűjteményével a háta mögött - 2002-ben hozta létre a Thyssen-Bornemisza Art Contemporary alapítványt, amely igen gyorsan a műgyűjtők körében elismert kiállítóhellyé vált.
A pályázatot az MNV végül érvénytelennek nyilvánította, arra hivatkozva, hogy egyik jelentkező koncepciója sem volt meggyőző a szaktárca számára, a pályázók elképzelései pedig „nem voltak összhangban a kormányzati kultúrpolitikával”, amelyről többet nem mondtak. Petrányi megbízatását - 2005 óta állt a Műcsarnok élén - egy hónappal meghosszabbították, végül az ügyvezető igazgatói posztra Szőcs Géza kezdeményezésére február elsejétől Gulyás Gábort nevezték ki, aki 2006 óta a debreceni MODEM Modern és Kortárs Művészeti Központot igazgatta.
Szőcs Géza február 2-án, a Petőfi Irodalmi Múzeumban már be is mutatta a közművelődési intézmények januárban kinevezett vezetőit. (A Műcsarnok mellett a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum is új főigazgatót kapott Krámli Mihály személyében.) „A kultúrpolitikánk elsősorban értékalapú döntésekre épül” - mondta akkor Szőcs, kifejtve, hogy a vezetők kiválasztása „szakmai elvek és értékek mentén történt”. Részletesebb indoklásra viszont nem került sor.
Csütörtöki - a Műcsarnok jövőjéről tartott - sajtótájékoztatója előtt Gulyás Gábor elmondta, hogy a novemberi pályázaton nem indult az ügyvezetői posztért, ám mivel azt érvénytelennek nyilvánította a vagyonkezelő és „újabb forduló kiírására már nem maradt idő”, Szőcs Géza államtitkár közvetlen felkérésére elvállalta a megbízatást.
Hogy mit hoz a gyors váltás? Gulyás Gábor a hvg.hu megkeresésére elmondta, hogy a már szerződéssel lekötött tavaszi kiállítások az eredeti terv szerint valósulnak meg. Április elején a kortárs magyar képzőművészet helyzetéről és perspektívájáról tartanak konferenciát - ezen részletesen vázolják majd a Műcsarnok következő öt évének koncepcióját és stratégiáját. Mint mondta, várhatóan 2011 végén rendezik az első nagyszabású kiállítást - Hantai Simon életműtárlatát -, amely az előző igazgató által nyilvánosságra hozott tervekben nem szerepelt. Az elképzelések szerint ekkor jelenik meg a Műcsarnok Alapítvány gondozásában a Flash Art művészeti folyóirat magyar mutációjának első kiadása. A Budapesti képzőművészeti biennále megrendezése, valamint egy nemzetközi galériahálózat kialakítása is az új koncepció része.
Gulyás Gábor 43 éves esztéta-filozófus korábban akkor került célkeresztbe, amikor a MODEM-ben Kósa Lajos debreceni polgármester mellszobrát is kiállította, igaz, egy cetlivel, amelyen feltüntették, hogy a szobor nem Kósa megrendelésére készült. A legfrissebb HVG Portré rovatának nyilatkozva Gulyás elmondta: Gerhes Gábort kérte fel Kósa Lajos szobrának elkészítésére, a polgármester nem is látta az alkotást. Mint mondta, „az volt Kósa elvi álláspontja, hogy az önkormányzat pénzéből önkormányzati cég, önkormányzati kiállítóhelyen ne állítson ki őt ábrázoló művet.”
Múzeumok nehéz helyzetben |
Nem csak a Műcsarnok jövője kavarta fel a kedélyeket: január végén kiderült, hogy a Nemzeti Múzeum kertjében mégsem épül mélygarázs. Az előző kormány által kötött PPP-s szerződéseket a kormány felülvizsgálja, a mélygarázs építéséről szóló 2006-os kormányhatározatot pedig visszavonta - ez január végén a Magyar Közlönyben is megjelent. Elvetették a Szépművészeti Múzeum föld alatti bővítésének tervét is. A korábbi elképzelések szerint a Hősök tere alatt 4 milliárd forintból - jórészt uniós támogatásból - épült volna egy nyolcezer négyzetméteres turisztikai központ, ideiglenes kiállítóteremmel, kávézóval, múzeumi üzlettel. A Nemzeti Erőforrás Minisztérium azzal indokolta a döntést, hogy egy „átfogóbb múzeumi fejlesztés keretében” a földfelszín feletti bővítésre akarják helyezni a hangsúlyt. Konkrét tervekről viszont még nem tudni. Korábban a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) 3 millió forintra bírságolta a Szépművészetit, mert az eredményhirdetés után módosította a föld alatti bővítésre kiírt tender dokumentációját. A múzeum jogorvoslati kérelmet nyújtott be a bíróságon. |