2010. február. 09. 15:23 Utolsó frissítés: 2010. március. 08. 14:03 Kult

Radames új köntösben

Eötvös Péter tizenegy színpadi alkotását játsszák 2010-ben, széles Európában. Magyarország csupán egy (halasztott) előadással iratkozott föl erre a listára, a Radames című harmincöt perces darabbal.

Eötvös Péter: Radames
január 27., MÁO próbaterem

Münchenben a Staatsoperben februárban tartják Az ördög tragédiája ősbemutatóját; ugyancsak a bajor fővárosban játszották a Három nővért, amelyet márciusban a koblenzi városi színház is műsorra tűz. Az angyalok Amerikában londoni bemutatójára szintén tavasszal kerül sor. Vilniusban és Chemnitzben ismét adják a Szerelemről és más démonokról című operát. A chemnitziek ígért budapesti vendégjátéka pénzhiány miatt sajnos elmarad a tavaszi fesztiválon. Nem úgy Kölnben, Strassbourg-ban és Mulhouse-ban, ahol ebben az esztendőben szintén bemutatják a darabot. Varsóban pedig a Lady Sarashinát ismerheti meg a közönség. Egy magyar zeneszerző európai megbecsültségéről tanúskodik ez a lista.

A Filharmónia Budapest a 2009-es Bartók Szeminárium és Fesztivál karmesterkurzusára kérte föl Eötvöst. Szombathelyen más művei mellett játszották a Radamest is Almási-Tóth András új rendezésben. A siker arra indította a Filharmónia Budapestet, hogy az előadást megismételje a Korunk Zenéje sorozatban. Az októberi terv azonban az egyeztetési nehézségek miatt füstbe ment, végül január 27-én realizálódott. A meglepően szép számú közönség örömére, pedig a Magyar Állami Operaház Jókai utcai próbaterme még korántsem bevezetett színhely.

Németh András Péter/ Gramofon

A Radamest 1997-ben játszotta a Budapesti Kamaraopera, a Harakiri és a Madrigálkomédiák társaságában, Halász Péter rendezésében. Az emlékek halványulnak, de talán helytálló megjegyezni, hogy Halász verziójában a mű elementáris humora nem mutatkozott meg ilyen magával ragadóan, mint Almási-Tóth interpretációjában. Meglehet, a világ változásai is transzformálták érzékenységünket. Annyi bizonyos, hogy Eötvös mindössze harmincöt perces, sűrű alkotása időszerűbb, mint valaha. Az énekes torkába néző kamera szimbóluma a bulvármédia pokoli kíváncsiságának, az olasz–angol–magyar vegyes szövegben az ismétlődő kulcsszavak azt sugallják, elég egy szakmai tolvajnyelv néhány paneljét megtanulni és máris szakembernek érezheti magát bárki.

Az alapszituáció vázlatosan: a költségtakarékos előadás Radamese és Aidája egyetlen kontratenor. Őt gyötri-húzza-vonja két film-, egy színházi és egy operarendező. A darab elképesztően mulatságos, zeneileg nehéz. Gavodi Zoltán Radames/Aida figurájában egy darabig bamba egykedvűséggel tűri a rendezők „garázdálkodását”, majd kitör, és – ahogy az a való életben lenni szokott – kiszolgáltatottan visszasomfordál. A rendezői típusok teljesen hitelesek, Pataki Potyók Dániel fennköltbe oltott színházrendezője és Szabóki Tünde operarendezője kitűnő. Szabóki olyan énekesnő, akit szerintem nem ismernek azok, akire a pályája bízva van, kifejezőeszközei sokkal gazdagabbak, mint amennyit engednek használni belőle. Nyeresége a produkciónak Siménfalvy Ágota, aki a lehetőségeinél ugyancsak lényegesen többszínű és többre hivatott egyéniség, Vajda Gergely szeretettel és maximális hozzáértéssel zongorázta és vezényelte Eötvös Péter darabját.

Albert Mária
Gramofon zenekritikai műhely

Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.