2009. augusztus. 18. 14:00 Utolsó frissítés: 2009. augusztus. 18. 16:24 Kult

Egy popdíva arcai: a Madonna-jelenség elemeire bontva

Szombaton az Ügetőn utoljára láthatják a magyarok az aktuális popkulturális fejlődésszakaszában lévő Madonnát. Az 51 éves énekesnő hamarosan elvonul a Live Nation stílusgyárába, és minden bizonnyal teljesen új arculattal tér vissza a porondra. A WAN2 elemeire bontja hát a Madonna-jelenséget, és a darabokból összeállítja a legszimpatikusabb, a legellenszenvesebb és a legvalószínűbb jövendőbeli pop-nagyasszonyt.


Használati utasítás: nincs új a Nap alatt. A szállóigét ugyanúgy ismerik a filozófiában, mint a popbizniszben. Hogy Madonna kisvártatva teljesen új fotósorozattal, zenei koncepcióval és megjelenéssel lép a közönsége elé, az szinte biztos, ahogy az is, hogy az új Madonna nagyrészt a régi, jól bevált alkotóelemekből épül újra: a trend diktálta jegyek csak adalékként szolgálnak a nagy átalakító show-ban. Ennek elsősorban az az oka, hogy hősnőnket felvásárolta a mindenható Live Nation kiadó és koncertszervező mogul, és ők minden bizonnyal egy újnak ható, mégis hatékony receptből összeállított Cicconét szeretnének piacra dobni, aki csak nyomokban hasonlít a jelenleg ismert művésznőhöz. Mivel a női pop placcon teljesen új irányzatok uralkodnak, és az egy lemezre jutó három sláger már nem elég az üdvösséghez, a Live Nation kultusz-minisztériumában már javában folyik a munka, hogy a könnyűzene-történet egyik legfontosabb előadójának új reneszánszát mérnöki precizitással ütemezzék be.

A WAN2 az amerikai PR óriásokat és marketing zseniket megelőzve létrehozza a 2010-es évek vadiúj Madonnájának prototípusát. Ezért megvizsgáltuk az ikon ismert korszakait, azoknak jellegzetes ismertetőjegyeit, és ezekből próbáljuk meg összerakni a jövő újrahasznosított pop-legendáját. Cikkünk ugyanakkor játék is egyben, Ti is megalkothatjátok a kanapén ülve a számotokra legkedvesebb, alkalomadtán leginkább utált Madonnát, és a végterméket akár el is küldhetitek a WAN2-nak. Nyeremény nincs, de könnyen előfordulhat, hogy a Nation szakemberei felfigyelnek rátok, és magukkal visznek Neverlandbe, hogy később ti is segíthessetek a műanyag álmok előállításában.


A nő ötször

1. A csitri

Lemezek:
Madonna, 1983
Like A Virgin, 1984
True Blue, 1986

Slágerek:
Holiday
Material Girl
Papa Don’t Preach
La Isla Bonita
Like A Virgin

Zene
Mai füllel hallgatva borzalmas. A midi-hangzás, az erőtlen basszusok és a mosolyfakasztó hangminták akkor még nem annyira irritálták a jó ízlést, ma pedig retro címszó alatt könnyedén eladhatók a nosztalgiázni vágyóknak. A korai slágerek a funkyból merítettek, ami garancia volt arra, hogy a táncparketten szöszmötölő, furcsa hajszerkezeteket birtoklókat sikerül majd megmozgatni.

Új jelenség
Madonna az MTV 1981-es indulása után két évvel tűnt fel, és nem kellett sok idő, hogy Michael Jackson, és a Nirvana mellett ő legyen a harmadik – talán – legfontosabb előadó a médiaforradalmat generáló tévécsatorna történetében, akivel a mai napig azonosítani lehet annak hőskorát. Bár ekkora őrületet kiváltó sztárok 1983 előtt is voltak, ők sosem kaptak ilyen promóciós lehetőséget, és ami még fontosabb, nem költöztek be az átlagemberek háztartásába.

Új lány
1983-ban egy kócos szőke lányt ismerhetett meg a közönség, aki gátlások nélkül hívta táncba a csajokat. A bevett formula azóta is működik, csak a nyolcvanas évek elején az egészben volt valami spontán báj, és az irritáló elcsépeltség még nem emelt falat a befogadók és az olasz-amerikai vadóc csitri közé.

Carpe diem, baby
Madonnát a kezdet kezdetén még nem vezérelte magasztos gondolat. Egyetlen célja a fiatalság megmozgatása volt, és az egyetlen értékelhető klisés gondolat, ami folyamatosan előbukkant a szövegekben, az volt, hogy mindenki ott és akkor érezze jól magát, ahol éppen tartózkodik.

Divat
A fő különbség a mostani, és a 26 évvel ezelőtti pop bálvány között, hogy most a divat határozza meg M megjelenését, míg a kezdetekkor ő határozta meg azt. A csiricsáré rongyok, kiegészítők, és a szemet korántsem gyönyörködtető színvilágban pompázó ruhaneműk szerves részei voltak M image-ének, és mondani sem kell, a fiatalok lelkesen utánozták a tinibálvány furcsa, mégis egyedi öltözködési stílusát.

Élővilág
Madonna hamar rájött, hogy a provokatív fellépésekkel sokszorosára növelheti lemezei eladását. A korai időszakban sokat lendített a szekéren a Live Aid fellépés, ahogy az MTV Video Music Awards-os jelenés is, valamint a Virgin Tour koncertsorozat, ami még csak a jéghegy csúcsa volt.


2. A kurva

Lemezek:
Erotica, 1992
Bedtime Stories, 1994

Slágerek:
Bad Girl
Deeper And Deeper
Erotica
Human Nature
Bedtime Story

Zene
M eddig elsősorban a színpadon sokkolta a prűd nagyérdeműt, a hormontúltengés azonban később a zenére is rányomta bélyegét. A fülledt, Erotica című laza konceptlemezen már a dalokban is arra buzdítja lelkes rajongóit a szexistennő, hogy engedjenek a természet kísértésének, és ne kulcsolják össze combjaikat, ha arról lenne szó. A két évvel később boltokba került, beszédes című Bedtime Stories pedig csak olaj volt a tűzre.

Elemi ösztön
M már a nyolcvanas évek közepén rájött arra, hogy minden egyes provokatív gesztussal, minden egyes ledobott ruhadarabbal és minden botrányos fellépéssel befolyásolható rajongók tömkelegét állíthatja maga mögé. A nyolcvanas évekre a vaskalapos USA is csak bambán állt az előtt a tény előtt, hogy a fiatalok legnagyobb női idolja gyakorlatilag egy lotyó, így semmi sem szabhatott gátat a szemrevaló ösztönlény erotikus menetelésének.

A szex vajon mi?
A kommersz pop eddig sosem látott ilyen botrányhősnőt. Madonna már a True Blue idején felszállt a „vágy villamosára”, amikor – később védjegyévé vált – bőr overalljában vonaglott az Open Your Heart klipjében. És persze nem mehetünk el szó nélkül a Like A Prayerhez készült videó mellett sem, ami először vágta ki a biztosítékot a katolikusoknál – de nem utoljára. 1992-ben a Sex című könyvben jelentek meg a popkultúra legveszélyesebb nőstényének kikiáltott énekesnőről készült meztelen fotók. Emlékeztetőül: még csak hat év telt el a Papa Don’t Preach óta.

Rémület a színpadon
Ciccone turnéit világszerte elképesztő hisztéria fogadta. Az érdeklődés középpontjában érdekes módon nem a zenekar basszusgitárosának precíz játéka, hanem az énekesnő ágyéka állt. A Virgin Tour csak petting volt a mára legendássá vált Blond Ambition Tour hatalmas orgazmusa előtt. A turnénak, Gaultier jellegzetes domina ruháinak, és M maszturbálós magánszámának híre még a Vatikánba is elért – maga II. János Pál pápa szólított fel minden jó érzésű embert, hogy ne vegyen részt az ördögi szeánszon. Ezzel nem is csinálhatott volna jobb reklámot a koncertsorozatnak, melyet Alek Keshishian dokumentált az utókornak. A 250 órányi felvételből összevágott film címe: Madonnával az ágyban.


3. Az érett nő

Lemezek:
Like A Prayer, 1989
Ray Of Light, 1998
Music, 2000

Slágerek:
Like A Prayer
Express Yourself
Frozen
The Power Of Good-Bye
Don’t Tell Me
What It Feels Like For A Girl

Zene
Az előadónő első érett, mégis végtelenül szórakoztató lemezének a Like A Prayert tekinti a szakma. Ezen a lemezen minden összejött: időtálló slágerek és egy felnőtté vált kamasz, aki immár tudatosan használja mindkét kezében lévő fegyvert: a tehetségét és a szépségét. Aztán jött az erotikus korszak, amely lezárása után teljesen más hangvételű lemezt jelentetett meg a nagyasszony. A triphopig belassított, technóval kokettáló, bölcsességet és harmóniát sugárzó dalok egy olyan nőt mutattak be, aki teljes összhangban van önmagával.


A dolgok állása
Fülledt nyarat mindig borús ősz követ. Hosszabb szünet után Madonna élete talán legnagyobb változásán ment keresztül. A megkomolyodott hölgy egy intelligens lemezzel (Ray Of Light) tért vissza, a bőrruci a szekrény aljára került, a szaksajtó pedig dicsérő szavakkal illette a nagy mutatványt. Persze ez nem is lehetett volna másképp, hiszen egy 40 éves anyának már senki sem hinné el, hogy egy kíméletlen szex-terminátor.

Kisfilmek a nagyvilágból
Új hangokhoz új képi megjelenítés dukál. A Frozen kivételesen borús darab Madonna klipográfiájában, Chris Cunningham lélegzetelállító színvilágú videót rendezett a vészjósló dalhoz. A Music klipjén még remekül szórakozott mindenki, de a What It Feels Like For A Girl-höz készült, agresszióra sarkalló kisfilm már kivágta a biztosítékot több zenés csatornánál is.


4. A hazafi

Lemezek:
American Life, 2003

Slágerek:
Hollywood
American Life
Love Profusion

Zene
A Music-ból 10 millió példány kelt el világszerte, míg az American Life-ból kevesebb, mint a fele. A kritika utálta, a rajongók sem szerették. Tény, hogy az eddigi életműben ez a mélypont, de ahogy a mondás is tartja, „ha padlón vagy, próbálj meg onnan összeszedni valamit”. Madonna nyilván azt tanulta meg az esetből, hogy nem áll neki jól a társadalom kritizálása. Meg persze jó lett volna néhány sláger a lemezre.

A megmondó
Előbb-utóbb minden előadó beleássa magát a politikába, vagy ha ez nem is történik meg, legalább megpróbálja felhívni a figyelmet néhány, a világot fenyegető veszélyre. M is ezt tette, amikor hosszú évek után észrevette, hogy valami gond van azzal az országgal, amiben él. Hogy tényleg 40 év kellett ahhoz, hogy leessen neki, hogy az amerikai álom cukormázból van, vagy csak most találta megfelelőnek menedzsmentje ennek az attitűdnek beizzítását, azt mindenki döntse el maga. Az viszont tény, hogy az amerikai életforma negatívumait már annyian és annyiféleképpen megénekelték, hogy senki sem volt kíváncsi M féltő szavaira.

Feed The World
A félresiklott zenei próbálkozást M azzal próbálta egyensúlyozni, hogy úton-útfélen jótékonykodott. Ezt a jó szokását a mai napig megtartotta, sőt kiegészítette afrikai gyerekek örökbefogadásával is.

Botrány
Ha nem megy a szekér, valamit akkor is tenni kell, hogy címlapon legyen az ember, hiszen minden egyes bulvár-balhé javít a lemezeladási mutatókon. Hősnőnktől ráadásul sosem állt távol a botrány, úgyhogy stílusosan azt a megoldást választotta, hogy az MTV Video Music Awards-on lesmárolta a trónkövetelőnek kikiáltott Britney Spears-t és Christina Aguilerát. A csel bejött, az idióta bulvár hónapokig a forgatókönyv szerint elcsattant nyelves puszin csámcsogott.


5. A diszkónagyi

Lemezek:
Confessions On A Dance Floor, 2005
Hard Candy, 2008

Slágerek:
Jump
Sorry
Hung Up
4 Minutes
Give It To Me

Zene
M napjainkig tartó slágerlistás menetelése az ön-újrahasznosítás diadala is egyben. Hiszen mit tesz a popsztár, ha már minden arcát látta a közönség? Visszatér a gyökerekhez. 2005-ben senki sem akart gondolkodni, M pedig ezt kihasználva kiadott egy sikeres sláger gyűjteményt, amely a '70-es évek diszkóját vegyítette a trendi dance-poppal.


Divat
A művésznő furcsa színű és anyagú ruhaneműkbe gyömöszölte korához képest még feszes idomait, a klipekben pedig ilyen ruházatban táncolta végig az új idők új dalait. Az ízléstelen cicanadrágokra később ráakasztották a retro jelzőt, amivel ideiglenesen (újra) divatot is teremtett, ahogy a Music idején a cowboy kalapból is.

Cukorfalat
2008-ban a nemrég még producer-Istennek kikiáltott Timbaland közreműködésével készült el a Hard Candy. Bár a lemez jó eladásokat produkált, a kritika vegyes érzelmekkel fogadta, és szinte mindenki azt vágta M fejéhez, hogy beállt a sorba. Ciccone eddig mindig egy lépéssel az aktuális trend előtt szökellt, ő szabta meg az adott popkulturális időszak ízlését, és ő helyezte kontextusba a női popzenét. Ezúttal azonban nem ő diktálta az iramot, és rosszabb dolog nem is történhetett volna vele. Na, innét hova tovább?


A WAN2 profilalkotása (Oldaltörés)



WAN2-kompatibilis Madonna

Túlzás lenne azt állítani, hogy jelenleg a jövő Madonnája foglalkoztat minket leginkább. Az viszont tény, hogy a művésznő múltjában számos olyan mozzanat, gesztus és pillanat akad, melyeket szívesen szeretnénk viszont látni. A mi ideális Madonnánk olyan volna, mint a Claudia show (pikáns, pimasz, provokatív), olyan, mint a Friderikusz show (meglepő és mulatságos), és egyben olyan, mint a Mónika show (családias és nyers). A kezdeti időkből nem sok vonást tudnánk elképzelni az énekesnő aktuális portfoliójában. Azt a korszakot az akkor-és-ott varázs lengte körül, mára már csak egy kedves emlék – már akinek. Azt viszont kifejezetten bírnánk, ha visszatérne az erotika tüze hősnőnkbe, és megmutatná, hogy 50 fölött is lehet valaki vérbeli domina, aki spontán tud provokatív lenni, nem színpadiasan. Szerencsére a szex és a komoly mondanivaló nem zárja ki egymást (Woody Allen szerint egyenesen a szex az egyetlen komoly mondanivaló). Ha a Ray Of Light idején belőtt haladási irányra állna rá ismét M, és egy kvalitásos, nem csak a diszkó parkettjét koptató tinik ízlésére építő zenei csomaggal ajándékozná meg a világot, az is korrekt lépés volna. A társadalomkritika reméljük továbbra is tabu marad M privát szótárában, erre a témára ott van nekünk Bono, Marilyn Manson és egy rakás tökkelütött peace-popper. Viszont kéne néhány igazán maradandó sláger, olyan, mint a Like A Prayer, ami magában hordozza a kor varázsát, az előadó szubjektumát, és sok minden mást, ami miatt évtizedekkel később is szerethető egy adott könnyűzenei produktum.

© madonna.com

A WAN2 által nem támogatott Madonna

Nyilván senki sem kötné fel magát szerkesztőségünkből, ha a következőkben ecsetelt borzalmak történnének meg az énekesnővel, de jobb szeretnénk, ha mindez kimaradna M biográfiájából. Kifejezetten nem bírnánk, ha újból előkerülne a cowboy-kalap, vagy a politikai tematika. Azt sem szeretnénk, ha hősnőnk feladná elveit, és megmaradna a jól jövedelmező, művészileg viszont teljesen üres tánczenénél. Márpedig ha így folytatja, sajnos egy lapon kell majd említenünk Szűcs Judittal és Zoltán Erikával, ez pedig senkinek sem lenne jó. Viszont, hogy ne így legyen, mindenképp el kéne feledni Timbalandot, és népes baráti körét. A producer már úgyis lejárt lemez, önismétlő hangmintái és alapjai csak nagyon rövid időre rázták fel a dance-pop állóvizét. Ha ránk bízná magát az 51 éves előadónő, szigorúan megtiltanánk neki, hogy szedett-vedett, réti hülyegyerekekre bízza dalai megkomponálását, és hogy egyáltalán olyan szét-hypolt csávók neve tűnjön fel a borítón, mint Flo-Rida. Egy ikonnak nem feltétlenül kell eladnia a lelkét is, hogy 15 éves rajongókat szerezzen magának. 


WAN2 által  jósolt Madonna

Azt még pontosan nem tudni, hogy az új image milyen lesz: fejőnő, békeharcos, vagy marad a táncoslábú nagymama, akinek egyre kínosabbá válik, hogy 20 éves ifjoncokkal kell felvennie a versenyt. Ráadásul ezek az ifjoncok könnyedén le tudják mosni hősnőnket a színről, mivel M már nem nekik szabja meg a haladási irányt, hanem mögöttük cammog. Vegyük például a sokak által gyűlölt Lady Gagát, aki mellett sajnos nem mehetünk el szó nélkül. A hölgy, és a mögötte álló végtelenül profi marketing-hadsereg ugyanis arra jött rá, hogy a sablonos zenét egy formabontó agresszív divat-forradalommal kell megtámogatni. A húzás bejött, még Rolling Stone címlapot is kapott az énekesnő, pedig azt tényleg nem dobják az ember után. A WAN2 simán el tudja képzelni, hogy M is egy extrém divat-kollekcióval, szokatlan képsorozattal jelentkezik majd. Ami pedig a zenét illeti, csodálkoznánk, ha a szenvtelen dance-pop lötyögés jellemezné Ciccone következő nagylemezét. Azóta a művésznőnek el kellett temetnie jó barátját, Michael Jacksont, végig kellett csinálnia egy örökbefogadási procedúrát a média asszisztálásával, és szerintünk a gyilkos világ körüli turnét sem bírja már úgy, mint a hőskorban. Szóval, ha van igazság a Földön, ez a fajta megkomolyodás remélhetőleg rányomja a bélyegét a soron következő albumra is, ami összhangban lenne M korával, lelki állapotával, és a világ békéjével is.

Hlavaty Tamás