Emberek-e az állatok?
A kérdés a szó szoros értelmében a levegőben lóg: Peter Fischli és David Weiss ezt a címet adta a közkedvelt Retiro parkban látható installációjának és a hozzá kapcsolódó múzeumi kiállításnak. A Madrid központjában fekvő, több mint 100 hektár kiterjedésű zöldterület fő látványosságai közé tartozik az 1887-ben eredetileg pálmaháznak készült Kristálypalota, amely ma a Reina Sofía Múzeum irányításával a város egyik legérdekesebb kiállítási helyszíne.
Amikor az intézmény igazgatója, Manuel Borja-Villel felkérte a svájci alkotópárost, hogy ebbe a különleges üvegtérbe készítsen installációt, a művészek nem voltak könnyű helyzetben. „Két lehetőség közül választhattunk: vagy harcba szállunk a palotával, vagy egyszerűen megadjuk magunkat neki. Végül bölcsen ez utóbbi mellett döntöttünk, mert rájöttünk: minél kevesebb dolgot helyezünk el ebben a térben, az annál nagyobb értéket kap.” Így született meg a jól ismert Bear and Rat főszereplésével Fischli & Weiss legújabb alkotása. A kecses vasszerkezetes pavilon kupolájában felfüggesztett, hajlított fémrúd egyik végén Medve, másik végén Patkány ember nagyságú figurája lebeg. Az évszázados fák között álló épületben a páros néhány ventilátor és motor segítségével lassú, álomszerű körtáncot jár Stephan Wittwer zeneszerző különös hangaláfestésére.
© Műértő |
Peter Fischli (1952) és David Weiss (1946) 1977-ben ismerkedett össze. Alig két évvel később született meg első közös munkájuk, a Wurstserie (Virsliszéria) című fotósorozat, amely már magában hordozta későbbi alkotásaik markáns ismertetőjegyeit. Együttműködésük során számos műfajt kipróbáltak, legyen az mozifilm, videó, szobor, installáció vagy fotográfia. Munkáikhoz elsősorban környezetükből vett hétköznapi tárgyakat és sztereotip helyzeteket használnak fel, amelyeket a valóság transzformálásával ötvöznek. Fischli és Weiss eltérő személyisége jól kiegészíti egymást. Az inkább passzív, melankolikus, pesszimizmusra hajlamos Weisshez jól illeszkedik az energikus, feszült, örökösen kíváncsi, hiperaktív Fischli karaktere. A kombináció eredménye a mostani kiállításon is látható, iróniával átitatott, ugyanakkor őszinte alkotásokban mutatkozik meg. Találékony, humoros műveikben folyamatosan megkérdőjelezik a valóságot, és a kialakult normákkal szemben fennálló szkepticizmusuknak adnak hangot. A nemegyszer az abszurditás határát súroló munkákban arra keresik a választ, hogy mi ma a művészet, és a néző milyen szerepet játszhat abban, hogy mit fogadunk el művészetként. Alkotásaik további jellemzője, hogy előszeretettel alkalmaznak egyszerű, olcsó alapanyagokat, amelyeket házi barkácsolással, kézműves munkával dolgoznak fel. Harmincéves együttműködésük során több olyan sorozatot készítettek, amelyek létrehozására hosszú éveket fordítottak.
Ezek közé tartozik a Reina Sofía Múzeum központi épületében megtekinthető kiállítás vezérfonalát adó téma, a Bear and Rat sorozat is. Az augusztus végéig látható tárlat anyagának összeállításában a művészek aktívan részt vettek. A Medve és Patkány főszereplésével készült, leginkább a fabulákra emlékeztető két film -- az 1981-es Der geringste Widerstand (A legkisebb ellenállás), amelyben a páros a művészet világában próbál szerencsét, és az idillikus svájci tájakra kalauzoló 1983-as Der rechte Weg (A helyes út) -- mellett három kivetítőn egyszerre láthatjuk a sorozat utolsó, 2008-ban a milánói Palazzo Littában forgatott epizódját, amelyben az állatfigurák három különböző méretben jelennek meg. Két sötét üvegű, titokzatos vitrinben kapott helyet az eredetileg egy hollywoodi filmstúdióban talált medve- és patkányjelmez, amelyet a művészek a forgatásoknál viseltek. Szintén a filmanyag részét képezi az 1992-es Kanalvideo (Csatornavideó), és szerepel a válogatásban több jellegzetes, fekete gumiból készült szobor is. Emellett láthatjuk az első film anyagához kapcsolódó, a premierrel egy időben könyv formában árusított diagramokat és rajzokat Ordnung und Reinlichkeit (Rend és tisztaság) címmel, valamint a 2004--2005-es Fotográfiák-sorozatot, amelynek darabjai vidámparkokban és vurstlikban talált festmények alapján készültek. A terem egyik sarkában leterített pokrócon pedig békésen ott szuszog a gyermek Medve és Patkány. Önkéntelenül is felmerül a kérdés: vajon arról álmodnak, hogy repülnek?
(Megtekinthető augusztus 31-ig. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid)
Kerényi Éva