Sorozatlövők: programok szerdától szerdáig
Magyar beat és amerikai r'n'b a hatvanas évekből: The Qualitons. Premier (Opening Night): Cassavetes filmje színpadon. Miért éppen Minnesota? - vígjáték a mozikban Renée Zellwegerrel. Az imázsteremtő: Anton Corbijn kiállítása a Ludwigban. Artproletarz; Közösségi performance-ok a budapesti IX. kerületben. Könyvvel könnyebb: 16. Nemzetközi Könyvfesztivál. Ajánlatok ínyenceknek egy hétre a hvg.hu-tól!.
Miért éppen Minnesota?
A magyar cím reflektál egy másikra - azaz nem is: idézi azt -, egy nálunk is sikeres TV-sorozat futott így: Miért éppen Alaszka? A New In Town azért kicsit más. De fogadjuk el a Miért éppen...-t, ha egyszer bejött, bejöhet még. Renée Zellweger amúgy is a siker záloga.
Nincs még egy olyan ambiciózus nő, mint a Miamiban élő Lucy Hill (Renée Zellweger). Szereti a csillogást és a pénzt, de még ennél is jobban imádja a karrierjét, amivel szemben minden csak másodlagos. Amikor szembejön egy új megbízatás, egy isten háta mögötti gyár átszervezését kell levezényelni, Lucy ráveti magát a feladatra, ugyanis úgy sejti, a siker újabb előléptetéssel jár. Igen ám, de a rutinmunkának induló feladat nemcsak olyan meglepetéseket tartogat számára, aminek hatására egész élete átértékelődik, de még álmai férfijával (Harry Connick, Jr.) is összeakad ott, ahol álmában sem gondolta volna, hogy meglelheti őt.
New In Town; amerikai film 2009; r.: Jonas Elmer
Tessék!
John Cassavetes: Premier (Opening Night)
A Toneelgroep Amsterdam Hollandia első számú színházi együttese, székhelyük az amszterdami Stadsschouwburg Színház. Számos díjjal és fesztiválmeghívással jutalmazott közös produkciójuk, John Cassavetes filmjének színpadi adaptációja, a Premier a „kulisszák mögött”, egy színtársulat zaklatott főpróbahetén, három nap alatt játszódik. A társulat A második feleség című új darab bemutatójára készül. Ennek fragmentumai váltakoznak a próbák, a szereplők közti személyes beszélgetések, viták, konfliktusok jeleneteivel.
A Premier a társadalmi elvárások és az egyéni igények közti feszültséget ábrázolja. A darabban a társadalmat a színészek, műszakiak és művészeti munkatársak csoportja, vagyis a színházi társulat reprezentálja. E csoporton belül a kapcsolatok régóta determináltak: a rendező, a producer, a szerző és a műszaki személyzet munkája jól körülírható.
John Cassavetes számára, habár független filmesként ismerjük, mégis a színház volt az egyetlen olyan szabad hely, ahol egy színész őszintén kifejezheti magát, egy hely, amit kevésbé korlátoznak a művészi konvenciók és a filmipar üzleti érdekei. Cassavetes 1977-ben forgatta a Premiert, de az öregedés problematikája a 60-as évektől foglalkoztatta. Filmjeiben számos női figura küzd annak elfogadásával, hogy fiatalkori energiája és szépsége múlófélben van.
Az amszterdami változat rendezője, Ivo van Hove 2001 óta a Toneelgroep Amsterdam főrendezője. A vendégjáték az áprilisban Budapest-szerte megrendezendő, minden művészeti ágat felölelő Nincs Lehetetlen Holland Kultfeszt programjaként valósul meg.
ápr. 24-25., BP. Nemzeti Színház
Beatmise
The Qualitons, Lefties Soul Connection (NL)
A hazai klubszíntér egyik üde új jelensége a The Qualitons nevű zenekar. Vigyázat: trükkről van szó. Ezek a fiúk csak látszólag ültek fel a retródivatnak. Valójában igencsak képzett zenészekről van szó, akik - mint költő a szereplírát - "művelik" a régi idők zenéjét. Most a stílhez illő helyen, a Fáklya klubban lépnek fel, egy holland vendégprodukció társaságában.
Magyar beat és amerikai r’n’b a hatvanas évekből, lágy ritmusalapú easy és kemény afrobeat a hetvenes évekből - a Qualitons ezekből a térben és időben egymástól távol létrejött zenékből áll össze. Összeköti őket a legszélesebb értelemben vett funk és a lemezlovasok ízlésvilága. A hatvanas-hetvenes évek csodálatos tánczenei relikviáit élesztik fel olyan új köntösben, amely egyszerre eredeti - mert azokat a hangokat játsszák, jóformán ugyanúgy, ugyanolyan hangszereken, ahogyan akkoriban -, ám mégis teljesen más, új kijelentésként hat, némi dzsesszel és remek szólókkal tarkítva.
A zenekar fellépései esemény- és élményszámba mennek a táncolós koncertek szerelmesei körében, bulijaikon a szórólap, a vetítések, a hangszerek és a ruhák, a saját, illetve feldolgozásszámok, vagy éppen a konferálás mind a hatvanas éveket hozzák vissza. A Qualitons frissen megjelent koncertlemeze egyértelműen a klasszikus groovie-pszichedelikus tánczene létjogosultsága mellett voksol.
A Lefties Soul Connection amszterdami együttes. Legutóbbi, 2007-es Skimming the Skum című albumával új jelentést adott a hagyományos funky és soul zenének. Szerte Európában, Japánban és az USA-ban is ismertté váltak energikus, nyers, lehengerlő zenéjükkel és koncertjeikkel, kiérdemelve a helyet a legjobb mai funk bandák között.
ápr. 25.; Bp. Fáklya
Sorozatlövők
Közösségi performance-ok a IX. kerületben
Március elején kezdődött a Krétakör akciósorozata, amelynek során öt fejezetben egészen május 1-ig, a város különböző pontjain hoznak létre művészeti eseményeket. Az egyes fejezetek egy nagy történetet adnak ki, amely a bevett, rögzített befogadói és alkotói pozíciók felől a partneri viszony irányába történő elmozdulás lehetőségét kínálja fel. A látogatók fokozatosan hagyhatják el a korábbi kultúra-fogyasztói szokásaikat.
Zajlik a 3. felvonás, címe: Artproletarz. Felvonás, melyben lehetsz vendég egy bezárásra ítélt kórházban tartott születésnapi házibulin, ami a kamaszkorból felnőtt létbe tartó átmenetet dolgozza fel kerületi 17-18 évesekkel, lehetsz turista egy generációkon átívelő buszos városnézés során, ahol azt kutatják, milyen válaszokat adnak az előttünk járók a magunknak feltett kérdésekre, vagy lehetsz fürdőző a Dandárban, hogy megértsd: megszületni sosem késő.
Erre a hétvégére: Oxitocin. Schermann Márta színházi alkotó munkái különféle szociális és társadalmi problémák performatív alapokon, erőteljes vizuális eszközökkel történő megmutatására épülnek. Április 25-27. között 19.30 órai kezdettel a Dandár Fürdőben Oxitocin címmel hozza létre előadását, melyben kerületi kismamákkal, egészségügyi dolgozókkal, kisgyerekekkel és a fürdő munkatársaival dolgozik együtt a születés-újjászületés témakörében.
A terhes nő által kiválasztott oxitocin készíti fel a magzati agyat a születésre, s ez a hormon okozza a szülés alatti méhösszehúzódásokat is. Az előadás a születést folyamatos eseményként értelmezi, abból az elgondolásból kiindulva, hogy amíg él és lélegzik, az emberi szervezet születésben van, és e folyamatnak a világrajövetel se nem kezdete, se nem végpontja. „Élni azt jelenti, hogy biztosítjuk állandó újjászületésünket.” (J-M. Delassus)
Részletes információk, további programok itt!
Az imázsteremtő
Anton Corbijn retrospektív kiállítása
A holland fotográfus több mint harminc éves munkásságába enged betekintést, a korai videoklipektől a legújabb sztárportrékig. Corbijn a modern vizuális kultúra több területén kísérletezett ugyan, s a kortárs populáris kultúrában szerepe megkérdőjelezhetetlen, az alapvető kifejezési eszköze mégis a fotográfia, léte a "fotós" létforma volt és maradt.
Johnny Depp, 1988 © LUMU |
Corbijn 1955-ben született a holland Strijen szigetén, melynek kulturális és kortárs zenei elszigeteltségéből adódóan a fiatal fiúra fokozottabban és még intenzívebben hatott a szigeten ritka eseménynek számító élő koncertek hangulata, a hangerő és a rocksztárok közelsége. A kortárs rockzene volt ugyanis az a katalizáló tényező és élmény, amelynek a hatására Anton Corbijn a fotográfia irányába mozdult. Az 1969-es, mítosszá vált Woodstock fesztivál távoli híre is mély benyomást tett Corbijnre, aki apja fényképezőgépét megragadva, jelenlétének legitimitációjára, és szégyenlőségének ellenszereként használta a gépet, hogy közel férkőzzön a zenészekhez.
Szembeszállva a megszokott nagyon színes, természetellenesen tiszta és éles, mesterségesen megvilágított, szinte fényesre polírozott sztárfotók diktálta szakadatlan képfolyammal és az általuk gerjesztett zűrzavarral, Corbijn számára a fekete-fehér képek jelentik az abszolút referenciát.
Fotóit az anyagszerűség, és a testi közvetlenség hatását keltő szemcsés előhívás jellemzi, az elmosódott, homályos kontúrokról, az árnyékba süllyedő vonásokról, az eltakart vagy elfordított tekintetekről, a kezek kiemelt szerepéről, valamint a meghökkentő, szokatlan kompozíciókról ismerjük meg stílusát. Corbijn nem egyszerűen a valóság illékonysága ellen küzd, hanem felvételein egyértelművé szeretné tenni azt is, hogy nem ideálokkal állunk szemben, hanem idolokkal, akik saját árnyékuknak tűnnek. A fotográfus híres modelljeit így a misztifikálás és az anonimitás határára helyezi, aminek következtében a saját magukat hordozó mítoszok léte kérdésessé, instabillá válik.
ápr. 28-tól Bp. Ludwig Múzeum
Csehov dédunokái
XVI. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál
© elkost.com |
Ljudmila Ulickaja 2003-ban írt színműve Csehov Cseresznyéskertjét gondolja újra Novák Eszter rendezésében. A korábban Vidám Színpad néven ismert teátrumban bemutatott darab kortárs orosz környezetben játszódik; a benne szereplő család egy dácsában él, amelyet az idő, a romlás és külső erők, például az ingatlanberuházók el akarnak venni tőlük. Így az Orosz lekvár története hasonló véget ér, mint a Cseresznyéskerté.
Radnai Annamária így ajánlja a darabot: Ulickaja azt találta ki, hogy darabjának szereplői legyenek a Cseresznyéskert családjának leszármazottjai, így a néző a Csehov-színmű figuráinak unokáit és dédunokáit láthatja a színpadon. A történet azonban legfeljebb emlékeztet a Cseresznyéskert cselekményére, így annak ismerete nélkül is élvezhető - tette hozzá.
A netes drámaprojekt végkifejlete |
A Könyvfesztiválon zárul a Litera.hu drámastafétája is, vagyis az a projekt, amelyben öt kortárs magyar író közösen írt színművet. "Megszületett ö kortárs író öt szereplős, öt hét alatt stafétában írt, öt jelenetsorból álló közös drámája, célba ért a Magyar Staféta!" - adta hírül az irodalmi webportál. A meghívásos pályázatában öt kortárs drámaírót kértek fel olyan drámai mű létrehozására, amely együttes munkájuk eredményeként online térben valósul meg. Háy János, Tasnádi István, Erdős Virág, Garaczi László és Forgách András műve már olvasható a Magyar Staféta blogján és a literán is, itt! A Magyar Staféta jelenetsorai közül diákzsűri választja majd ki a legjobbat, amely elnyeri az idei Litera-díjat; mindez kiderül április 25-én délelőtt a Millenárison. Ezzel párhuzamosan pedig lezárul a weboldal tehetségkutató pályázata is. Hetvenhét magyar egyfelvonásos - ennyi érkezett a felhívásra. A zsűri ebből a mezőnyből választ, akárcsak a közönség. |
A felolvasószínházi produkciót Ljudmila Ulickaja is megtekinti, majd a szombati előadás után a nézők pódiumbeszélgetésen vehetnek részt, amelyet Veiszer Alinda vezet.
A Könyvfesztiválra, ammelyet idén a Millenáris Parkban rendeznek április 23-26 között, 23 országból érkeznek íróvendégek. Románián, a díszvendég-országon kívül többen is Franciaországból, Hollandiából, Németországból, Ausztriából, Spanyolországból.
Hogy csak néhány nevet említsünk, a svéd Sven Nordquist, a dán Knud Romer és Sara Blædel, a szerb Dragan Velikič, a lengyel Pavel Huelle, az osztrák Martin Pollack, az amerikai Robert Charles Wilson, a holland van Boxsel, a norvég Anne B. Ragde, a finn Sirkku Peltola és még sokan mások. Budapestre látogat a Megbilincseltek és számos más világsikerű film legendás, magyar származású színésze, Tony Curtis, aki Amerikai herceg című kötetének premierjén találkozik rajongóival. Itthonról és a határon túlról épp félezer magyar író, költő, tudós, művész, politikus tiszteli meg jelenlétével a könyvvásárt, Albert Gábortól Zalán Tiborig, a magyar kultúra és közélet véleményformálói.
Kilencedik alkalommal kapcsolódik – mint fesztivál a fesztiválhoz – a kontinens legtehetségesebb fiatal prózaíróinak nagy, közös találkozója, az Európai Elsőkönyvesek Fesztiválja, melyre idén tizennyolc uniós ország küldi el alkotóját, hazánkat Vincze Ferenc képviseli tizenkilencedikként.
A fesztivál programja itt!