Nemzetközivé lett perpatvar: az Entropa-sztori
Kevés közép-európai művésznek adatik meg, hogy az unió államaiban címlapon foglalkozzanak alkotásával. Még a köztéren elhelyezett művek esetében sem, jelentőségük, ismertségük vagy botrányuk ritkán lépi át az országhatárt. Január közepén azonban az Európai Unió cseh elnöksége áttörést hozott a jobbára térdekoráció szintjére züllesztett nemzeti (köztéri) művészet prezentálása terén.
© Műértő |
Mivel a két fenegyerek, a művészi szabadság két jeles szószólója állami megbízás reményében indult a megmérettetésen, a győztes műve az idősebb és a középgeneráció számára a rosszan csengő „hivatalos művészet” kategóriájába került. Új helyzet ez Cerny számára is, aki eddig mindig csak a saját bőrét vitte a vásárra, s következetesen kiállt konfrontatív akciói mellett. Már művésznövendékként rózsaszínre festette a felszabadulási emlékmű szovjet tankját Prága belvárosában. A fiatal cseh művészek legnagyobb elismerését, a Chalupecky-díjat kompromisszumot nem ismerő magatartása miatt a Nemzeti Galéria helyett csak az utcán vehette át Havel elnöktől. Sokak rosszallását váltotta ki 1999-ben a Ló (Műértő, 2008. február), a cseh társadalom önámító nemzettudatát pellengére állító műve, amely a Szent Vencel-szobrot értelmezte újra tiszteletlenül. A Nemzeti Színház homlokzatára szánt projektje (A nemzet önmagának, önmagáért) nem valósulhatott meg, mivel a nemzetieskedést maszturbációként jelenítette meg. Ezek után csalódás lett volna, ha Cerny brüsszeli műve feledésbe merül.
Felülemelkedés, káröröm, bírálat és szégyenérzet vegyesen előfordult a reakciók sorában, és ismét a művészet szabadsága került a viták fókuszába. Az Entropa esete megint igazolta, hogy az európai politikai elit idegenkedik a kortárs művészet aktivista produkcióitól, és maradi a művészetszemlélete. Az európai nemzetek nacionalizmusát mi sem bizonyítja jobban, hogy ugyanazok örülnek a szomszéd kritikus ábrázolásának, akik odahaza nem tűrnék meg Cerny fejtetőre állított lovas szobrát mondjuk Szent Istvánnal vagy Svatoplukkal a szügyén. A cseheknek és Cernynek sikerült a hazai perpatvart nemzetközivé tenni, s azoknak, akik „magamutogató csalónak” tartják őt, egyik szemük sírhat, a másik nevethet: bár Cerny nem hódolt be a hivatalos szférának (legkeményebb kritikája saját államelnökére irányult), ám bocsánatkérésével (még ha az nem is a mű, hanem az ígért 26 európai művész közreműködésének elmaradása miatt történt) repedés keletkezett eddigi koherens művészi magatartásában.
Az írás a Műértő című kortárs művészeti-műkereskedelmi lap februári számában jelent meg.
H. G.