2009. január. 07. 19:17 MTI Utolsó frissítés: 2009. január. 07. 19:22 Kult

A magyar Tiziano-tulaj sem eladni, sem hazavinni nem akarja a képet

Sem eladni, sem hazavinni nem akarja tulajdonosa a hazai magángyűjtemények jelenleg legértékesebb festményét, Tiziano Madonnáját. Pintér Gyula erről a kép pécsi kiállításának szerdai megnyitóján beszélt.

"A képet nem adom, pedig a közelmúltban jó ajánlatot kaptam. Csak annyit árulhatok el, hogy az összeg többről szólt, mint a műtárgy 1,4 milliárd forintra becsült értéke. Szeretem a pénzt, de ha megválok a Madonnától, ilyen festményhez többet biztosan nem jutok hozzá" - mondta a vendéglátóiparban, valamint zöldség- és gyümölcskereskedelemben érdekelt 72 éves vállalkozó.

Pintér Gyula szólt arról, hogy a Mária gyermekével és Szent Pállal című kép az otthonába nem jutott el, a Szépművészeti Múzeumban helyezte letétbe. Úgy véli, "ott is marad, mert ott a helye, hogy mindenki láthassa". Nem sokat van azonban a múzeumban sem, itthon és külföldön nagy az érdeklődés iránta, legközelebb az operabálon lesz látható, azután pedig Japánban állítják ki. A tulajdonos megjegyezte: bárhova nem engedi el a képét. Elfogadja a szakértők tanácsát, s ha ők nem javasolják az utaztatást, a Madonna marad.
 

© MTI


Pintér Gyula a festmény megvásárlásának körülményeivel kapcsolatban utalt rá, hogy 2005-ben, a Nagyházi Galéria aukcióján jutott hozzá 140 millió forintért tizenegy licitáló, köztük két olasz állampolgár előtt. Akkor még csak valószínűsítették, hogy Tiziano alkotásáról van szó, így is hirdették. Azt mondta: vallásos emberként vallásos képeket gyűjt, a licitálásban elsősorban ez motiválta. Igaz, az aukciót megelőző éjjel azt álmodta, hogy a képet a híres mester festette. "Álmomban Tiziano ült egy karosszékben, és mellette volt a kép. Tűnődtem, hogy ő készíthette-e vagy sem. Amikor kimondtam, hogy Tiziano, a mester bólintott. Ezt egyértelmű igennek értelmeztem, és jelnek vettem arra, hogy másnap vegyem meg" - tette hozzá Pintér Gyula. 

A Mária gyermekével és Szent Pállal című kép ismeretlen olasz mester alkotásaként sokáig egy pécsi lakás falát díszítette, mielőtt felbukkant a Nagyházi Galéria aukcióján. A művész saját kezű változtatásai sorát kimutató - azóta készült - röntgenfelvételek, továbbá a leltári leírás, amely bizonyítja, hogy a kép a XVII-XVIII. században Tiziano Vecellio (1488/90-1576) műveként számon tartva a modenai hercegi gyűjtemény kincsei közé tartozott, igazolta a Szépművészeti Múzeum művészettörténészét, Tátrai Vilmost, aki elsőként mondta ki, hogy a Madonna valószínűleg Tiziano alkotása. A festmény művészi értékét tekintve a legjelentősebb az elmúlt fél évszázadban Magyarországon előkerült műkincsek között, és Pécs az első vidéki város, ahol kiállítják. A kép a restaurálás izgalmas folyamatát ábrázoló tablókkal együtt február 6-ig látható a Művészetek és Irodalom Házában.
Gazdaság Fülöp István 2024. december. 27. 12:00

Egy friss tanulmány példákkal bizonyítja, hogy terel, elhallgat és valótlanságokat állít a kormányzat és az akkugyárak is a kockázatokról

„Iparbiztonsági kockázatok a magyar akkumulátorgyártásban és az ezzel kapcsolatos kommunikáció” címmel átfogó elemzést tett közzé Éltető Andrea, a KRTK Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa, amelyben a magyar akkumulátoriparral kapcsolatban rámutat az iparbiztonsági kihívásokra, a lakossági tájékoztatás hiányosságaira és a civilek elhallgattatására is.