A magyarországi kínai kolónia
„A fiatalok jó része banán: kívül sárga, belül fehér” – említi az idősebbek által a második generációs magyarországi kínaiakra használt hasonlatot a HVG-nek Csillaként is bemutatkozó 24 éves Chen Jing. A Kínában harminc éve meghirdetett nyitás politikájának köszönhetően duzzadhatott több tízezresre Magyarországon a kínai kolónia létszáma, amelynek tagjai tehát korántsem zárkóznak el a befogadó közegtől.
Nem csak piacosok © Túry Gergely |
Made In China |
Magyarország egy Kínából idetelepült nő szemével? A nemzetközi szinten talán legismertebb magyar színházi csapat, a Krétakör 2008-ban átalakult. Színészeinek egy része a kőszínházi világ felé indult, mások Schilling Árpád alapítóval maradtak, s van, aki önálló munkákba kezdett. Láng Annamária, a Krétakör Produkció védjegye alatt afféle monodrámát, vagy talán inkább dokudrámát, azaz eredeti dokumentumokra épülő színpadi munkát hozott létre Made In China címmel egy Magyarországon élő kínai nőt alakítva. Ráadásul kortárs operával vegyítve. December végén (28, 29, 30) az Instant nevű budapesti szórakozóhelyen, a Nagymező utcában játssza az előadást. |
Kínai büfés 1990-ben © MTI |
A zokni-póló-cipő szentháromságán alapuló export-import egyéni vállalkozások sikerének hírére aztán megindult az emberár. Egy kisvárosnyian érkeztek a „tengerentúli Mandzsúriába”, az „ígéret földjére” a magyar „aranyláz” idején – olvasható a saját tapasztalatból beszélő Li Csung-csiang pekingi hírlapíró 1993-ban megjelent – magyarra Szerencsevadászok címen három éve lefordított – riportkönyvében. Li nyíltan beszél a kívülről egységesnek és összetartónak látszó kínai közösség vérre menő konkurenciaharcairól. Az olcsóságban egymásnak alálicitáló piacozók, mint írja, a saját üzletüket is hajlandóak rontani, csak hogy ne más szerezze meg a kuncsaftot. A származási hely alapján pedig áthághatatlan törésvonalak szabdalják a homogénnek tűnő közösséget.
„Míg a 19. század második felében alakult amerikai, ausztráliai kolóniák út- és vasútépítésre, Angliában, Német- és Franciaországban pedig a mosodai, éttermi szolgáltatásokra specializálódtak, a magyar diaszpóra egyértelműen kiskereskedelmi jellegű. Tagjai fiatalok, a bizniszt erejük teljében lévő emberek viszik, nem véletlen, hogy Pesten nincs kínai temető, és hagyományos kínai orvosból is alig két tucatnak akad munkája” – nyit szociológiai távlatokat Salát Gergely, az ELTE kínai tanszékének adjunktusa. A kolónia korösszetétele rácáfol arra a városi legendára is, miszerint a kínaiak rejtélyes körülmények között eltüntetik halottjaikat, hogy az így megszerzett személyi papírokkal csempészhessék be az utánpótlást. Nyíri és Salát véleménye szerint ez csak a kínaiakat egymástól megkülönböztetni nem tudó magyarok elképzelése. A bevándorláshoz és a tartózkodáshoz szükséges dokumentumokat többnyire a kapcsolati hálózaton keresztül, csereszívességért vagy csúszópénzért szerzik be. Itt élő honfitársaik számáról a magyarországi kínai nagykövetség sem szolgál pontos adatokkal.
Az olasznál vagy az írnél kevésbé hierarchizált, ám a magyarnál sokkal szorosabb vérségi kötelékek mélységesen áthatják az idegenbeli hétköznapokat. A rendszerváltás éveiben érkezettek – amellett, hogy tartják a kapcsolatot az otthoni vagy más országba szakadt rokonaikkal – azóta maguk után hozatták feleségüket, férjüket, gyerekeiket és testvéreiket, akikre a terjeszkedést alapozni lehet. „A biznisznek családon belül kell maradnia, a magyar munkaerő alkalmazása inkább jogi kötelezettség vagy a vállalkozás erejét mutató presztízs” – így Salát, aki tudományos karrierje előtt évekig ilyen díszmagyarként dolgozott egy kínai tulajdonú nagykereskedő cégnél.
A WSD című lap budapesti szerkesztőségében © Dudás Szabolcs |
„A tradicionális holdújév mellett megtartják a magyar ünnepeket, magyar fiúkkal vagy lányokkal járnak, gyorsétteremben esznek, és nem értik, ha ennek ellenére vágottszeműzik, kínaizzák őket, miközben ők magyarnak tartják magukat” – utal az integrálódó másodnemzedék meghasonlottságára a már idézett Chen Jing. De nem jó megoldás a konzervatív, az ősi hagyományokhoz ragaszkodó életvezetés sem – legalábbis Yu professzor szerint. Hiszen, mint mondja, az anyaország is átalakul, nyugatiasodik. Ezért Yu úgy véli: egyáltalán nem baj, hogy a karácsonyfa-állítás, a töltöttkáposzta-főzés vagy a gyerekek lazább nevelése ma már nemcsak a vegyes házasságokra jellemző a kolónia családjaiban.
VAJNA TAMÁS