Késik, de nem múlik a botránytárlat Debrecenben
Több mint egy hónapot késik a Lenin visszamegy a sírba? című, szoc-art alkotásokat bemutató kiállítás debreceni megnyitója. A Moszkvában és Párizsban is hatalmas nemzetközi botrányt kavaró SzocArt - politikai művészet Oroszországban című tárlat anyagára épülő kiállítás csúszásának nincs köze a provokatív művek előéletéhez – mondta el a hvg.hu-nak Gulyás Gábor, a Debreceni Modern és Kortárs Művészeti Központ (MODEM) igazgatója.
Gulyás Gábor, a MODEM igazgatója Vannak pozitívumai a késésnek © hvg.hu |
Sajnálatos, hogy nem a hosszas munkával kialakított terveknek megfelelően alakultak a dolgok, de pozitívumai is vannak a változásnak, mert szeptemberben több olyan orosz művész látogat Debrecenbe, akik az augusztusban nem tudtak volna eljönni, például a szoc-art egyik alapítója, a New Yorkban élő Vitalij Komar. – tette hozzá. A tárlaton, mintegy 64 alkotó munkáit láthatja majd a közönség és több orosz művész tart majd performanszokat, köztük a világhírű Blue Noses csoport két tagja is – tette hozzá az igazgató.
© hvg.hu |
Egy férfi, amikor a hírekből értesült a rekonstrukcióról – mesélte el a fül történetét Gulyás Gábor – felhívott bennünket, hogy a birtokában van az eredeti szobor egy darabja, amit szívesen a rendelkezésünkre bocsát. Számunkra azért érdekes a relikvia, mert segítségével ellenőrizhető, hogy mennyire pontos a másolat – tette hozzá.
Az 1956. október 23-án, a Felvonulási téren ledöntött, monumentális Sztálin szobor utóélete ismeretlen. Annyi biztos, hogy a forradalmárok lángvágókkal földarabolták a monstrumot, de nem tudni, hogy aztán mi történt a darabokkal, ahogyan az sem, hogy a most előkerült fül hogyan és hol vészelte át az elmúlt 52 évet.
Oleg Kulik munkája © MODEM |
A második nagy vihart a Szoc-Art - Politikai művészet Oroszországban 1972-től napjainkig című, Moszkvában és Párizsban is bemutatott tárlat kavarta Jerofejev körül. A tárlat a tavaly megrendezett II. Moszkvai Művészeti Biennálén nagy sikert aratott és felkeltette a Tretyakov képtár francia partnereinek érdeklődését. Néhány alkotás azonban nem érkezhetett meg a párizsi bemutatóra, ezért a kurátor cenzúrával vádolta meg az oroszországi kulturális hatóságokat. Tény: az akkori kulturális miniszter, Alekszandr Szokolov Oroszország szégyenének nevezte a tárlatot. Haragját különösen két alkotás váltotta ki: az egyiken csókolózó egyenruhás rendőrök láthatóak, a másikon egy ágyjelenetben szerepel Geroge W. Bush, Vladimir Putyin és Oszama Bin Laden. A Párizsból hiányzó művek Debrecenben láthatók lesznek.
Sokak haragját kivívó működésével Jerofejev nem csak állását játszotta el: Valentyin Rogyionov, a képtár igazgatója kijelentette, hogy a múzeum kortárs művészeti osztályát teljesen megszüntetik, mert nem tud megbirkózni feladataival, s funkcióit más osztályok veszik át.
szocreál vs. szoc-art
„A művészet a népé. A széles dolgozó tömegekben kell mély gyökeret eresztenie… Az ő érzésüket, gondolkodásukat és akaratukat kell összefognia és felemelnie.” (Lenin)
A szocreál, vagy szocialista realizmus a marxista-leninista világnézeten alapuló művészi alkotórendszer és irányzat. Célkitűzése a valóság és a történelmi fejlődés irányának kifejező ábrázolása. A korabeli felfogás szerint: a hagyományos realizmus magasabb foka. Lényegét nem stilisztikai, hanem olyan eszmei sajátosságok adják, mint a kötelező optimizmus, pártosság, közérthetőség. Feladata, hogy képet adjon a szocializmus (kommunizmus) építésének történelmi folyamatáról, a munkásosztály heroikus munkájáról. Vagyis: a művész úgy legyen realista, hogy a valóság helyett álmokat, ideálokat ábrázol.
A Szovjetunióban 1934-től kezdődően kötelező művészeti hitvallás, később a szovjet minták alapján az összes népi demokráciában (Magyarországon 1948-49-től) elterjedt, az irodalom, a képzőművészet és az építészet területén. Ellentmondásos (realizmus – idealizmus) alapjai miatt a szocreál alkotások, ma már sok esetben groteszknek tűnnek.
A szoc-art a szocreálból és vele szemben, az amerikai pop-art eszköztárának felhasználásával jött létre az 1970-es évek Szovjetuniójában. Mivel az akkori viszonyok között a (képző)művészetben sem volt helye alternatívának, a fiatal alkotók úgy tettek, mintha behódolnának a szocreál irányzatnak és annak eszközeit felhasználva, de szándékos túlzásokkal készítették műveiket. A szocreál művek eredeti jelentését burkoltan a humor és az irónia pellengérére állították. Az irányzat kezdetben csak titokban működhetett, a széles szovjet és nyugati közönség csak az 1980-as évek második felében, a gorbacsovi enyhülés idején ismerhette meg.
Orosz Zoltán