2007. október. 17. 15:44 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. október. 18. 12:08 Kult

A magyar lett a legjobb nemzeti pavilon a Velencei Biennálén

A magyar művészeti jelenlét, azaz Andreas Fogarasi és műve, a Kultur und Freizeit igazi nagy elismerésben részesült a Velencei Biennálén. A legjobb nemzeti pavilonnak járó díjat a magyar pavilon vitte el.

© biennale07.hu
A Velencei Biennálék történetében idén először a legjobb nemzeti pavilonnak járó Arany Oroszlán díjat a Magyar Pavilon nyerte el Andreas Fogarasi Kultur und Freizeit (Kultúra és szabadidő) projektjével, Timár Katalin kurátor rendezésében. Mindez igazi nagy siker a magyar képzőművészet és nemzetközi kulturális reprezentációnk szempontjából.

“A kiemelkedő nemzeti kiállításért járó Arany Oroszlánt egy olyan pavilon kapja, ahol az építészet és a kultúrtörténet segítségével elgondolkodtató és költői kapcsolatokat hoztak létre a tartalom, a képi nyelv és a kiállítás architektúrája közt. A zsűri elismerésre méltónak tartja a művész megközelítését is, amellyel a modernitást, illetve annak utópiáit és kudarcait vizsgálja közös történelmünk kontextusában” - szól a hivatalos indoklás.

© biennale07.hu
A díjat ma délben a Biennale egyik helyszínén, az Arsenaléban, a Teatro alle Tese-ben Davide Croff, a Velencei Biennále elnöke és Robert Storr, az 52. Velencei Biennále igazgató főkurátora adta át dr. Petrányi Zsoltnak, a Magyar Pavilon nemzeti biztosának, Timár Katalin kurátornak és Andreas Fogarasinak.

A Bécsben élő, magyar származású, harmincéves Andreas Fogarasinak a budapesti kultúrházak világát bemutató Kultur und Freizeit (Kultúra és szabadidő) című munkája egy filmciklus. A bezárt, vagy éppen működő, de a szerepvesztés jeleit mutató művelődési házak különös, időtlen helyszínekként jelennek meg a videókban. A mozgóképeket egy nagy gonddal kialakított boxban, afféle fekete dobozban tekintheti meg a néző; s noha arról, hogy mit is lát, viszonylag kevés információt kap, a munka - és természetesen a bemutatott helyek - hangulata magával ragadó. Mint ahogy rendkívül izgalmas a szecessziós magyar pavilon és benne a dobozok kontrasztja is. Fogarasi nem "rácsodálkozós" videókat készített a munkásotthonokról, művelődési házakról, kultúrotthonokról, s nem próbálta meg egzotikumokként tálalni ezeket a helyeket. A helyek szellemére volt kíváncsi, a kulturális terek változásaira, vagy éppen eltűnésére.  

© biennale07.hu
Mint emlékezetes, a Fogarasi-Timár páros pályázata második körben nyert a velenceni magyar jelenlétért kiírt versengésben. Első körben a szakmai zsűri Nemes Csaba Remake című munkáját támogatta, amely a 2006-os, őszi budapesti eseményekkel foglalkozott. Formai hiba miatt azonban a minisztérium nem hagyta jóvá a döntést; Nemes ugyanis a lehetséges egy kurátor helyett két személyt jelölt meg pályázatában.
 
A Velencei Biennále öt kategóriában kiosztott Arany Oroszlán díjait az 52. Velencei Biennále igazgató főkurátora, Robert Storr által felkért nemzetközi zsűri ítéli oda. A díjazottak:
Malick Sidibé – Arany Oroszlán Életműdíj
León Ferrari – a központi kiállítás legjobb művészének járó Arany Oroszlán
Emily Jacir – a legjobb 40 év alatti művésznek járó Arany Oroszlán
Benjamin Buchloh – a kortárs művészet területén tevékenykedő kritikusnak
vagy művészettörténésznek járó Arany Oroszlán
Nedko Solakov – Különdíj
Lithuanian Pavilion – Különdíj
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.