2007. január. 03. 11:55 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. január. 03. 15:24 Kult

Éjféli moziláz - már nem sokáig?

Az első vetítésen tucatnyian ülnek a nézőtéren, másodszor alig többen, s amikor egy hét után levenné a forgalmazó a filmet a műsorról, hirtelen a háztömb körül állnak sorban a jegyre váró tömegek. Ilyen esetek egyelőre nem nálunk történnek. Az Éjféli moziláz című film egy kulturális jelenséget vizsgál és kihagyhatatlan. Amíg még megy. Néhány néző előtt, Budapesten.

David Lynch első filmje, a Radírfej (1976)
Barátokkal, viccből?
Amíg még megy, ne hagyd ki az Éjféli moziláz című filmet. Még akkor se, ha ez a cím nem különösebben vonzó. A hazai filmforgalmazás címadási gyakorlatát, khöm, ismerjük. Ez a semmitmondó cím egy remek dokumentumfilmet takar, nem is dokumentumfilm ez, hanem...illetve dehogynem: kulturális jelenségvizsgálat.

Midnight Movies: From the Margin to the Mainstream. Egyelőre még megy a Toldiban, de gyaníthatóan - sajnos - nem állnak sorban a nézők az Arany János utcai Burger King-ig.

A hvg.hu blogján, a post címében idézett filmnek (Éjfélkor indul útjára a gyönyör) semmi köze az Éféli mozilázhoz, ha csak annyi nem, hogy a midnight movie-k kultusza nem pusztán a filmeké: buli, zene, tudatmódosító szubsztanciák, szórakozás éppúgy az élmény része. Az Éjféli moziláz egy kulturális jelenséget vizsgál - nálunk maga a tematizálás is szokatlan- hat film történetén példázva azt mutatja be, hogy a kommersz műfajok uralta amerikai mozivilágba hogyan törtek be alkotók és filmek a perifériáról, hogy aztán kultuszt teremtsenek és megváltoztassák a mainstream arcát is. Részben olyan filmekről van szó, amelyek nálunk is kultikusak, részben olyanokról, amelyek itt jószerivel ismeretlenek- Éppen ettől izgalmas az ügy. A Rocky Horror Picture Show-t tudjuk mi is, a The Harder They Come -ot (Perry Henzell; 1972)  már kevésbé. Előbbi a tökéletes rakendroll blődli, pszeudo erotikus, glitter punk tranvesztita show, utóbbi viszont az első igazi mozifilm, amely Jamaikában készült, és az ottani életről szól már-már szociografikus hitelességgel. Nem mellekésen pedig gellert kaptak tőle a befogadói szokások, megváltoztatta a nyugati világ hozzáállását a reggae zenéhez. (...)

Tovább a hvg.hu blogjában!