Gazdasági társasággá válhatnak kulturális intézmények
Egyes kulturális intézményeket összevonna, másokat gazdasági társasággá vagy éppen költségvetési intézménnyé alakítana át az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM); az elképzelésekről Schneider Márta szakállamtitkár számolt be csütörtökön, Budapesten. Petrányi Zsolt, a Műcsarnok igazgatója rögtön sajtótájékoztatót hívott össze. Itt úgy reagált, a Műcsarnok partner a változásokban, akár a gazdasági társasággá alakulásban is, de pontosan kellene tudni, mit is akar a minisztérium.
Miből mi lehet? Radikális struktúraváltás |
Schneider Márta közölte: költségvetési intézményből gazdasági társasággá válna a Műcsarnok, a Honvéd Együttes, az Állami Műemlék-helyreállítási és Restaurálási Központ, míg az Állami Artistaképző Intézetet összevonnák a Magyar Cirkusz és Varieté (MACIVA) Kht.-val. |
Schneider Márta megfogalmazása szerint alapvetően kapacitásokat kell megtakarítaniuk, bár a kormányzat nem ír elő százalékot. Az átalakítási variációk mellé szeretnék helyezni a gazdasági számításokat és a szakmai előnyöket, hátrányokat, ezek alapján születik majd meg a döntés.
"Nincs még sem szakmai, sem tartalmi döntés", az érintettekkel együttműködve szeretnék kidolgozni javaslataikat - tudatta.
Költségvetési intézményből gazdasági társasággá válna a Műcsarnok, a Honvéd Együttes, az Állami Műemlék-helyreállítási és Restaurálási Központ, míg az Állami Artistaképző Intézetet összevonnák a Magyar Cirkusz és Varieté (MACIVA) Kht.-val.
A kormányhatározat értelmében tizenkét múzeumi intézmény úgynevezett gesztor jellegűvé válna, vagyis bizonyos nem szakmai feladatokat megosztva végeznének.
Ezek közül jelenleg csak hét tartozik a tárcához, első lépésként a fennmaradó öt intézményt a minisztérium felügyelete alá vonnák.
Magyarázatként Schneider Márta közölte: bizonyos funkciók egy helyről gazdaságosabban elláthatók, ilyen lehet például az anyagbeszerzés vagy a takarítás.
A tizenkét intézmény között van az Iparművészeti Múzeum, a Közlekedési Múzeum, a Néprajzi Múzeum, a Magyar Mezőgazdasági Múzeum, az Országos Színháztörténeti Múzeum, az Országos Mezőgazdasági Könyvtár, a Magyar Nemzeti Filmarchívum és az Országos Műszaki Múzeum.
Terelőutak |
A Magyar Közlönyből értesült az érintett kulturális intézmények vezetőinek többsége, hogy elérte őket a kormányzati átszervezési hullám. A HVG cikke a struktúraváltásról. |
A szakállamtitkár a sajtótájékoztatón bemutatta Farkas Katalint, a Professzorok Házának eddigi főigazgatóját, aki miniszteri biztosként koordinálja a szervezeti átalakítást a tárcánál.
A minisztériumi tájékoztató után a Műcsarnokban Petrányi Zsolt igazgató állt a sajtó képviselői elé. Mint mondotta, bár előzetes egyeztetés nem volt az OKM és a Műcsarnok között a tervezett változtatásokról, a Műcsarnok alapvetően partner az átalakításban. A racionalizálással, mint céllal egyetértenek. A lényeg azonban - mint kifejtette -, hogy nem sérülhetnek a Műcsarnok alapító okiratában megfogalmazott célok, elsődlegesen is a kortárs művészet szakmai alapon történő bemutatása.
Mint Petrányi elmondta, akár az intézmény piaci alapokon történő működtetésétől sem zárkóznak el, sőt, erről már maga a vezetés is gondolkodott, alakított ki elképzeléseket. Elmondta, eddig is érdekeltek voltak a bevételek működésbe való visszaforgatásában, szakmai projektjeikre eddig is jelentős részben maguk teremtették elő a pénzt. Mint jelezte, nem világos, az OKM kft-t, vagy kht-t csinálna-e a Műcsarnokból, s hogyan változna az államhoz való viszonyuk. Nem világos, egy esetleg létrehozandó kft-nek például mi volna a vagyona, illetve ez esetben kapná-e továbbra is az állami támogatást. Ez utóbbit fontos kérdésnek nevezte, hiszen komoly önrész nélkül nagy nemzetközi kiállítások, projektek sem hozhatók Magyarországra.
Petrányi kijelentette, szintén el tudja képzelni a piaci szféra, a cégek fokozottabb bekapcsolását a Műcsarnok fenntartásába és finanszírozásába, de ehhez az állam részéről "garanciák és kedvezmények" kellenek; itt az igazgató az európai gyakorlatra, az adókedvezményekre célzott. Ez utóbbit egybként a sajtóbeszélgetésen az intézmény előző vezetője, Fabényi Júlia is emlegette, mint a piaci alapú működés egyik alapfeltételét.
Petrányi szerint fontos, hogy az állammal közösen újradefiniálják a kortárs művészet bemutatásának intézményi, kulturális-politikai helyzetét. "A kortárs művészet nem lehet piacorientált, mert társadalmi szerepvállalásával kerül ellentmondásba" - érvelt Petrányi Zsolt, aki ugyanakkor örvendetesnek nevezte azt, hogy a racionalizálással "harmincéves intézményi struktúrát" tudnak átalakítani. Az esetleg elvárt piaci működéshez azonban bevételeket kell termelni, ám a nagy bevételt hozó, legsikeresebb nevek nem mindig a szakmailag legjobbak. Mint megjegyezte, a siker kiszámíthatatlan, tudomása szerint Magyarországon egyetlen kortárs művész tárlata volt eddig "nullszaldós", Andrés Serranoé a MEO-ban.