2006. május. 20. 19:17 MTI Utolsó frissítés: 2006. május. 26. 10:51 Kult

Nyilvánosan elégették a Da Vinci-kód egy példányát

Konzervatív aktivisták és helyi politikusok Olaszországban elégették a Da Vinci-kód című könyv egy példányát, mert szerintük az alkotás megsértette Jézus emlékét.

Miközben Olaszországban árbevételi rekordot döntött A Da Vinci-kód című film, a Róma közelében fekvő Ceccano településen konzervatív aktivisták és helyi politikusok elégették a film alapjául szolgáló, azonos című sikerkönyvet, mert úgy vélik, hogy az alkotás megsértette Jézus Krisztus emlékét.

Az olasz fővárostól 70 kilométerre délkeletre fekvő településen a városháza előtt égette el a könyvet két jobboldali tanácsos, akik korábban felszólították a keresztényeket, hogy reagáljanak "erővel és meggyőződéssel ez ellen, a Jézus Krisztus legszentebb személye ellen intézett rettenetes támadásra".

A szombat délelőtti nyilvános égetés értelmi szerzői és végrehajtói azonban támogatás helyett inkább füttykoncertben részesültek, a helyszínen összesereglett mintegy száz ember így fejezte ki tiltakozását az irodalmi alkotás megsemmisítése miatt. Voltak olyanok is, akik élesebb formában fejezték ki egyet nem értésüket, miközben a Dan Brown írta könyv lapjai lángra kaptak, paradicsommal hajigálták meg a két politikust.

Olaszországban általában mérsékeltebb reakciókat váltott ki a film az ellenzők táborában. A Vatikán egyes főpapjai a film bojkottjára szólították fel a hívőket, mások viszont az egyház és az Opus Dei konzervatív katolikus szervezet váratlan reklámjaként fogják fel az alkotást.

Olaszországban pénteken kezdték el vetíteni a filmet, összesen 910 moziteremben mutatják be egyidejűleg az alkotást. Csak a megnyitó éjszakáján mintegy kétmillió euró folyt be a kasszákba, közel kétszerese annak, amelyet az előző sikerfilm - az Oscar-díjas Roberto Benigni rendezte tragikomikus holokauszt dráma, Az élet szép - hozott a kilencvenes évek végén.
Kult Sztupa Melitta Boglárka 2025. január. 08. 19:48

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.